خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قهر میرکاظمی از جلسه کمیسیون تلفیق

شیرین جمشیدیان در دنیای اقتصاد نوشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲، دولت با پیشنهاد کمیسیون تلفیق درخصوص نحوه تخصیص اعتبارات پروژه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه و همچنین برخط شدن پرداختی‌های وزارت اقتصاد مخالف بود و بعد از رای آوردن این پیشنهاد مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه برخی معاونان و مدیران این سازمان به نشانه اعتراض صحن کمیسیون تلفیق را ترک کردند و در هنگام بررسی تبصره۱۲ که درخصوص حقوق و دستمزد بود، نماینده دولت در صحن مجلس حضور نداشت.

از سوی دیگر روز گذشته هیات رئیسه کمیسیون تلفیق با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جلسه داشتند. در این جلسه بیشتر برای هماهنگی به‌منظور تسریع در روند بررسی بودجه و در عین حال توجه به تبصره‌های مربوط به حقوق و دستمزد، هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلات تکلیفی و اشتغال بحث شد. همچنین در این جلسه عنوان شد که دولت نگاه متفاوتی از مجلس به بحث حقوق‌ها دارد؛ اما باید تصمیمی اتخاذ شود که موجب افزایش پایه پولی و تورم نشود.

چرا نماینده دولت جلسه کمیسیون را ترک کرد؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ درخصوص مصوبه کمیسیون تلفیق که موجب قهر نمایندگان دولت شد، گفت: در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادیم که وزارت اقتصاد موظف شود از خردادماه سال۱۴۰۲ هرگونه پرداختی از محل بودجه‌های عمومی و هدفمندی یارانه‌ها را به تفکیک ردیف‌های مصوب جداول ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و پیوست یک قانون بودجه را برخط به مجلس ارائه کند. مجلس هم این موارد را در اختیار نمایندگان قرار دهد. یعنی خزانه‌داری کل کشور که پول‌ها را پرداخت می‌کند پرداختی‌ها را برخط و شفاف اعلام کند.

او ادامه داد: همچنین در بودجه۱۴۰۲ تکلیفی را برای سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفتیم. چون در بودجه۱۴۰۲ درصد تخصیص در اختیار سازمان برنامه است پیشنهاد دادیم این سازمان در ردیف‌های اصلی جدول شماره۷ حداکثر می‌تواند ۲۰درصد کمتر یا بیشتر اعتبارات را تخصیص دهد. علاوه بر این در خصوص ردیف‌های متفرقه که جدول شماره۹ است نیز تصویب کردیم که سازمان برنامه و بودجه حداکثر ۳۰درصد می‌تواند تغییر ایجاد کند. یعنی اگر دو پروژه هرکدام ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار دارند و پول آن تامین شده است، سازمان برنامه نمی‌تواند همه اعتبار را به یک پروژه بدهد، بلکه این سازمان می‌تواند حداکثر ۲۰درصد یک پروژه را بیشتر تخصیص دهد. درحالی‌که در گذشته یک پروژه بیش از ۱۰۰درصد تخصیص می‌دادند، اما یک پروژه را ۱۰ درصد تخصیص می‌دادند و شاهد افراط و تفریط در تخصیص اعتبارات بودیم.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲، تاکید کرد: بنابراین با این دو حکم، یک تکلیف بر عهده وزارت اقتصاد و یک تکلیف نیز بر عهده سازمان برنامه گذاشتیم. البته دست دولت را برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و شاغلان و همچنین اعتبارات مربوط به پرداخت یارانه‌ها و اعتبارات مربوط به بحران را در این احکام مستثنی کردیم. حاجی‌دلیگانی به مزایای مصوبه کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و اعتبارات تخصیص‌یافته هر پروژه مشخص است و تبعیض بین پروژه‌ها و دستگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند. همچنین رفتار آموزشی صحیحی اتفاق می‌افتد که در بودجه‌های آینده می‌توان به آن توجه کرد تا اشکالات افراط و تفریط در بحث بودجه رفع شود. به همین خاطر آقای میرکاظمی ناراحت شد و گفت شما ما را محدود کرده‌اید.

او ادامه داد: ۷۰ درصد اعضای کمیسیون تلفیق نظرشان این بود که مصوبه کمیسیون به عدالت نزدیک‌تر است و نمی‌توان دست دولت را به‌صورت کامل باز گذاشت و ما قانون را به نحوی تصویب کنیم تا دولت هر کاری خواست، انجام دهد. این نماینده مجلس تاکید کرد: در زمانی که مجلس وارد بررسی تبصره۱۲ شد، نمایندگان دولت حضور نداشتند؛ البته طبق قانون آیین‌نامه داخلی نبود نماینده دولت مشکلی در روند رسیدگی به لایحه بودجه ایجاد نمی‌شود

مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال۱۴۰۲ در نشست خبری کمیسیون تلفیق به مصوبات کمیسیون متبوعش اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام‌شده حسابرسی‌شده صورت می‌گیرد. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام کند.

او به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق اشاره کرد و ادامه داد: وزارت تعاون موظف شد با به‌روزرسانی داده‌ها، کسانی را که مشمول دریافت یارانه نیستند از لیست پرداخت یارانه حذف کند. همچنین سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون موکلف شدند نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی طبق قانون اقدام کنند. یعنی کسانی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند و در حال حاضر به آنها یارانه پرداخت نمی شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق سازمان برنامه و بودجه موکلف شد حداکثر تا پایان تیرماه۱۴۰۲ گزارش اجرای طرح‌های عمرانی را که هزینه آن از محل اعتبارات عمرانی دولت تامین می‌شود، به کمیسیون‌های عمران، بودجه، کشاورزی و اقتصادی ارائه کند.

زارع اظهار کرد: همچنین دولت مجاز است نسبت به واگذاری ساختمان‌های مازاد سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها به سازمان و دستگاه‌های اجرایی فاقد ساختمان در همان استان و شهرستان اقدام کند. او تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون سازمان بیمه سلامت موظف است شرایط لازم برای اجرای بیمه همگانی برای کلیه افراد را با تسهیل فرآیندهای ثبت‌نام فراهم کند تا کسانی که تحت پوشش بیمه همگانی نیستند، تحت پوشش قرار گیرند.

همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ به حذف یک بند از لایحه بودجه دولت در کمیسیون اشاره کرد و گفت: کمیسیون تلفیق بند «و» تبصره ۱۷ را حذف کرد. در این بند عنوان شده بود «‌سازوکار و ساختار قیمت‌گذاری دارو و ملزومات پزشکی در بسته بیمه پایه و تعرفه خدمات دارویی همانند سایر خدمات تشخیصی و درمانی بر اساس ‌سازوکار تعیین‌شده در بند الف ماده۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تعیین خواهد شد.» یعنی فرآیند قیمت‌گذاری دارو و ملزومات پزشکی در کمیسیون تلفیق حذف شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق ۱۰۰درصد هزینه درمانی مشمولان مواد ۱۲ و ۱۳ قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران بر اساس سطح‌بندی خدمات مورد نیاز جامعه هدف متناسب با نوع ایثارگری و درصد جانبازی باید ارائه شود. همچنین در بودجه۱۴۰۲ مطالبات و بدهی‌های مراکز درمانی وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی ازیکدیگر با تایید سازمان برنامه و بودجه قابل تهاتر است.

او در دومین نشست خبری روز گذشته به مصوبات دیگر کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۲ در نوبت عصر اشاره کرد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از خردادماه۱۴۰۲ کلیه پرداخت‌های صورت‌گرفته از محل بودجه عمومی و هدفمندی یارانه‌ها را به تفکیک ردیف‌های مصوب در جداول ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و پیوست یک قانون بودجه را به‌صورت برخط و در موارد استثنا حداکثر ظرف ۷روز کاری در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد تا در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سازمان برنامه و بودجه مکلف است به‌گونه‌ای عمل کند که در سال۱۴۰۲ تفاوت درصد تخصیص هر یک از ردیف‌های اصلی جداول مذکور به‌ویژه جدول شماره۷ بودجه به جز حقوق و مزایای کارکنان شاغل و بازنشسته حداکثر ۲۰درصد و ردیف‌های متفرقه جدول۹ حداکثر ۳۰درصد باشد و ابلاغ تخصیص اعتبار موکول و منوط به صدور مصوبه کمیته تخصیص موضوع ماده۳۰ قانون برنامه و بودجه است. زارع تاکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده شد با توجه به کسری شدید نیروی خدماتی، خدمتگزار و سرایدار در سطوح مدارس و لزوم نگهداری اموال مدارس۲۵ هزار نفر نیروی خدماتی را برای مدارس دولتی جذب کند و به‌کار بندد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور مکلف شدند در صورت عدم پرداخت دستگاه‌ها نسبت به صورت‌حساب مصرفی آب و برق خود با اعلام وزارت نیرو، ۶ماه پس از مهلت مندرج در قبوض نسبت به برداشت هزینه آب و برق مصرفی اعلام‌شده از اعتبارات  یا حساب تمرکز وجوه واحد بدهکار برداشت و به حساب شرکت‌های ذی‌ربط وزارت نیرو پرداخت کند.

او به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: در راستای انضباط بخشی به منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی و مدیریت مصارف آنها کلیه صندوق‌های بازنشستگی مکلفند محاسبات بیمه‌ای و پایداری مالی را در افق پنج‌ساله بودجه مصوب و عملکرد مالی را به تفکیک سرفصل‌های مندرج در بودجه تصویب تا مرداد۱۴۰۲ منتشر کنند. زارع خاطرنشان کرد: هرگونه پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر صرفا بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه یکپارچه نظام اداری و به نفع ذی‌نفع نهایی مدیریت مالی در بخش عمومی انجام شود. همچنین تصویب شد که حقوق نمایندگان و مدیران مجلس برای نظارت عموم مردم به‌طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گیرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا