خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر شهید مطهری دباره‌ی غدیر

جماران نوشت: نظر استاد شهید مطهری در باره هر مساله اسلامی، آینه اسلام ناب محمدی(ص) است که با دلیل استوار و عبارات رسا و زیبا بیان کرده است. از جمله این مسائل، واقعه غدیر است که استاد شهید در چند کتاب به آن پرداخته است.

کتابهای مناسب برای آشنایی با واقعه غدیر از آثار استاد شهید آیت الله مطهری عبارتند از:

حدیث غدیر و مسئله امامت

این کتاب بخشی از کتاب “امامت و رهبری” و “پانزده گفتار” از استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواستهای مکرر علاقمندان آثار استاد شهید مطهری به صورت مستقل نیز چاپ شده است.

امامت و رهبری

بحث امامت و رهبرى از جمله مباحث مناقشه‌برانگیز در میان مذاهب اسلامى است. این بحث در این کتاب به گونه‌اى مطرح شده که براى یک مسلمان غیرشیعى نیز مفید و مؤثر است، زیرا همچون سایر آثار استاد شهید مطهرى از روح علمى و انصاف و واقع‌بینى برخوردار بوده و از تنگ‌نظرى و تعصب بیجا بدور مى‌باشد. از جمله عناوین این کتاب مى‌توان به این عناوین اشاره کرد: معانى و مراتب امامت، بررسى کلامى مسئله امامت، امامت در قرآن و حدیث. یکى از محاسن و مزایاى این کتاب، پرسش و پاسخ‌هاى موجود در پایان هر جلسه سخنرانى است که مباحث مطرح شده را مصداقى‌تر نموده و زوایاى پنهان آن را از طریق پاسخهاى روشنگر استاد مطهرى آشکار و نمایان ساخته است.

جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام

این کتاب مجموعه‌اى است از چهار سخنرانى استاد شهید مطهرى که در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتى درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است. در بخش اول ضمن اشاره به نقش مثبت عشق و محبت در سازندگى فرد و اجتماع و بیان نمونه‌هایى از تأثیر این عامل سازنده در تاریخ اسلام، جاذبه على(ع) ـ که همواره دلهایى را به سوى خود کشیده و مى‌کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصرى را به سختى طرد مى‌کرد و دور مى‌انداخت، توضیح و تشریح شده است. در این بخش ریشه پیدایش خوارج، عقاید انحرافى آنها و نیز چگونگى انقراض این فرقه بیان شده است. در پایان کتاب ثابت گردیده که على(ع) شخصیتی دو نیرویى بوده است و هرکس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد و مطابق الگوى اسلام علوى تربیت گردد، باید دونیرویى باشد، یعنى هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه.

انسان کامل

این کتاب مجموعه‌اى است مشتمل بر سیزده جلسه سخنرانى که در سال 1353 شمسى ایراد شده است. استاد شهید مطهرى در این سخنرانیها براى آنکه آشکار سازند اسلام یک دین جامع است و انسانِ اسلام انسانى است چند بعدى که همه دستورات این مکتب الهى را به طور هماهنگ به مورد اجرا مى‌گذارد، و براى آنکه جوانان مسلمان را از نگرش تک بعدى به اسلام مصون بدارند این بحث را مطرح کردند. البته نظر سایر مکاتب درباره «انسان کامل» نیز از جمله مکتب سوسیالیسم، مکتب اگزیستانسیالیسم، مکتب عرفان، مکتب عقل و… مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. مطالعه این کتاب از نظر شناخت انسان نمونه و ایده‌آل اسلام که انسانى است که ارزشهاى انسانى را در حد اعتدال و بدور از افراط و تفریط‌ داراست، براى همه زمانها مفید و ضرورى است.

عدالت از نظر علی علیه السلام

رساله حاضر شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است تحت عنوان «عدالت از نظر علی علیه‌السلام» و «تفاوتهای بجا و تفاوتهای بیجا».

این دو گفتار قبلاً در کتاب بیست گفتار منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا