خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حمله خواب» چیست؟

یک متخصص طب اورژانس با اشاره به اختلال حمله خواب، گفت: حمله خواب یک اختلال خواب مزمن است که با خواب آلودگی و حملات ناگهانی خواب در روز همراه است.

دکتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اختلال حمله خواب یا نارکولپسی، گفت: حمله خواب یک اختلال خواب مزمن است که با خواب آلودگی و حملات ناگهانی خواب در روز همراه است. این بیماری علت مشخصی نداشته و هیچ ارتباطی هم با افسردگی، اختلالات تشنجی و افت هوشیاری ندارد. شاید عواملی مانند ژنتیک و یا عفونت‌ها در این اختلال موثر باشند که البته مورد اثبات شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: این اختلال از ۱۰ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود. معمولا در سال‌های اول وضعیت بدتری دارد، اما به مرور بهتر شده و فرد زندگی‌اش را بر اساس آن تغییر داده و خود را با شرایط هماهنگ می‌کند. علائم این بیماری در افراد شامل افزایش خواب روزانه، کاهش ناگهانی قدرت عضلانی، فلج موقت در زمان حمله خواب و توهم است. معمولا فرد دچار نارکولپسی، اختلالات دیگر مربوط به خواب را نیز ممکن است تجربه کند. این اختلال معمولا با حملات کوتاه و درحد چند ثانیه همراه است، اما در همین زمان کم امکان دارد فرد رفتارهای غیرارادی انجام دهد. مثلا فردی که در حال رانندگی است، ناگهان یک لحظه به خودش می‌آید و متوجه می‌شود که مقداری از مسیر را طی کرده، اما متوجه نشده است.

معصومی ادامه داد: وقتی این اختلال باعث برهم خوردن نظم زندگی شده یا احتمال رخداد حادثه و خطری وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. البته حمله خواب درمان مشخصی ندارد، اما  بعضی از داروها و تغییر در نحوه زندگی می‌تواند علائم آن را کنترل کند. حمایت اطرافیان، فامیل و دوستان نیز می‌تواند در تحمل حمله خواب کمک کننده باشد.

وی افزود: همچنین رفتار کاملا منظم در زمان خواب، برنامه داشتن برای زمان استراحت، دوری کردن از مصرف نیکوتین و الکل و ورزش منظم از جمله عواملی است که می‌تواند در برخورد با این بیماری به فرد کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا