خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله سبحانی: کت و شلوار متناسب با جایگاه روحانیت نیست

یک مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: خیلی‌ها درس حوزه می‌خوانند ولی معمم نمی‌شوند؛ کت و شلوار پوشیدن متناسب با جایگاه روحانیت نیست و باید این مسئله را در حوزه الزامی کنیم و یک روحانی همیشه معمم باشد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز دهم شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه با بیان اینکه حوزه در آستانه صدمین سال تاسیس خود است، گفت: حوزه علمیه در طول سالیان فعالیت خود، خدمات زیادی انجام داده و شخصیت‌های بزرگی را تربیت کرده است که این خدمات باید در صدسالگی حوزه به خوبی برای مردم تشریح و تبیین شود.

وی با اشاره به تعریف انسان در منطق به حیوان ناطق بیان کرد: انسان در اخلاق، علاوه بر ناطق بودن دارای غرائز و تمایلات معنوی و مادی و شهوانی است بنابراین در تعریف انسان نباید تنها به جنبه غرائز جسمانی او توجه کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وظیفه علما این است که هم دانش و هم فکر انسان‌ها را بالا ببرند و هم مباحث اخلاقی را در انسان گسترش و توسعه بدهند و غرائز او را تعدیل و مدیریت کنند، تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند که انبیاء آمده‌اند تا دفینه‌های عقول انسانی را اثاره و بیدار کنند.

حوزه علاوه بر تعلیم، مسئولیت تهذیب را نیز بر عهده دارد

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حوزه هم مسئولیت تعلیم و هم تهذیب را بر عهده دارد عنوان کرد: برای رسیدن و تحقق این مسئله اولین کار، درس اخلاق و آموزش اخلاق به خصوص اخلاق برخاسته از قرآن در حوزه است و مرحله دوم نیز تربیت شخصیت‌های اخلاقی است که بتوانند دست افراد را بگیرند و آنان را بالا ببرند.

این مفسر قرآن تاکید کرد: وجود شخصیت‌های تربیت یافته اخلاقی که همواره در حوزه‌ها وجود داشتند بسیار مهم است زیرا به خصوص در این دوره گاهی برخی در لباس معنویت، عرفان‌های کاذب و تصوف را ترویج و سبب گمراهی می‌شوند که باید از آنان دوری جست.

روحانیت معلم اخلاق جامعه است

این مرجع تقلید با بیان اینکه روحانیت معلم اخلاق جامعه هستند، اظهار کرد: البته برای اینکه بتوانند این نقش را به درستی پیاده کنند هم باید تبلیغ زبانی داشته باشند و مهمتر از آن هم باید تبلیغ عملی و اخلاقی انجام دهند و خودشان پایبند به اسلام بیش از دیگران باشند. من همیشه به طلاب در هنگام عمامه‌گذاری توصیه می‌کنم که شما از امروز که این لباس را پوشیدید باید برخی چیزها را که برای دیگران حلال است بر خود حرام کنید بنابراین رفتار و پوشش و حتی نحوه راه رفتن طلبه باید برای مردم درس‌آموز و الگو باشد.

این مفسر قرآن با تاکید بر کار علمی مستمر و طولانی مدت در روز عنوان کرد: طلبه باید روزی هشت ساعت کار مفید علمی داشته باشد تا به جایی برسد و افق‌های بالا را کشف کند وگرنه با روزی یکی دوساعت به جایی نمی‌رسد بنابراین باید هم واحد داشته باشد؛ بنده به امام عرض کردم که شما درس تفسیر برقرار کنید و ایشان فرمودند کسی می‌تواند تفسیر بگوید که هم واحد داشته باشد.

وی افزود: اگر علامه طباطبایی موفق شد تا المیزان را بنویسد هم واحد داشت و وقتش را برای این کار گذاشت لذا جلد ۲۳ المیزان را در ماه رمضان نوشت و خودش فرموده که من در طول ماه رمضان از دوره جوانی، شب‌ها را نمی‌خوابیدم.

آیت‌الله سبحانی حضور در درس‌ها و عدم اکتفا به نوار را از دیگر بایسته‌های آموزش مطلوب در حوزه برشمرد و اظهار کرد: خدمت استاد بودن و شنیدن مطالب و آشناشدن با رفتار و گفتار و پرسش از استاد جای درس غیرحضوری را نمی‌گیرد.

در تبلیغ بین الملل با کمبود مبلغ مواجه‌ایم

سبحانی عنوان کرد: استعدادسنجی از دیگر کارهایی است که در حوزه باید انجام شود زیرا طلبه مستعد تبلیغ با طلبه مستعد پژوهش و … برنامه‌های درسی متفاوتی لازم دارد ضمن اینکه ما در تبلیغ بین‌الملل با کمبود مبلغ زیادی روبروهستیم و باید در این زمینه تربیت مبلغ داشته باشیم.

لزوم معمم شدن طلاب/یک روحانی باید همیشه معمم باشد

این مرجع تقلید بر لزوم معمم شدن طلاب تاکید کرد و گفت: خیلی‌ها درس حوزه می‌خوانند ولی معمم نمی‌شوند؛ در صورتی که کت و شلوار پوشیدن متناسب با جایگاه روحانیت نیست و باید این مسئله را در حوزه الزامی کنیم و یک روحانی همیشه معمم باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تفسیر وارد حوزه شده و البته از گذشته هم بوده است بیان کرد: حفظ و تفسیر قرآن باید در حوزه جنبه عمومی پیدا کند و در این زمینه پیشرفت داشته باشیم و باید به گونه‌ای باشد که ما را به مقصد برساند.

این مفسر قرآن بر مسئله ترویج القاب دکتری و … اشاره و بیان کرد: نباید از این گونه القاب در حوزه بهره ببریم زیرا نشانه عجز وما و عقده داشتن است و باید به همان الفاظ همیشگی خودمان یعنی حجت‌الاسلام و آیت‌الله و … اکتفا کنیم.

این مرجع تقلید همچنین بر ایجاد واحد درسی در مورد تکفیر اشاره و عنوان کرد: تکفیر در جهان شیعه و غیرشیعه به معضل تبدیل شده است و ریشه آن نیز در وهابیت است بنابراین طلاب ما باید در قالب واحد  درسی تکفیر و وهابیت را به درستی بشناسند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا