خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به عملکرد ورزشکاران زن در بازی‌های آسیایی

ورزشکاران زن ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هرچند از لحاظ تعداد مدال نسبت به دوره قبل رشد داشته است اما در این دوره از لحاظ مدال طلا افت کرد و در رشته های انفرادی نیز هیچ مدال طلایی کسب نکرد.

به گزارش ایسنا، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا به پایان رسید و بررسی عملکرد ورزشکاران بانوی ایران در این دوره از  بازی‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که سهم بانوان اعزامی به بازیهای آسیایی بیشتر از هر زمان دیگری بوده است.

بررسی های آماری نشان می‌دهد که در این دوره ۱۰۵ بانوی ورزشکار فرصت حضور و رقابت در مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن را داشتند و این تعداد نسبت به بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون، که با اعزام ۵۷ زن ورزشکار همراه بود، افزایش داشته است.

در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ۱۸ مدال سهم ۱۰۵ بانوی ایران بود و این در حالی است که در دوره قبل این بازی‌ها و در اینچئون کره جنوبی ۵۷ بانوی ورزشکار ۱۶ مدال کسب کردند. در واقع در این دوره افزایش ۴۸ نفری بانوان تنها دو مدال را در پی داشت که البته با افت کیفی نیز همراه بود. در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون بانوان ایران موفق به کسب دو مدال طلا در رشته های انفرادی (تیراندازی و کاراته) شدند در حالی که امسال تنها تیم کبدی بانوان مدال طلا گرفت و در رشته های انفرادی بانوان مدال طلا نداشتند.

مقایسه مدال آوری بانوان در دو دوره بازیهای آسیایی نشان می‌دهد که از لحاظ مرغوبیت مدال رشته های کبدی، ووشو، قایقرانی و تیروکمان در بخش بانوان موفق تر از بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ بودند اما رشته های تیراندازی، کاراته، تکواندو و دوومیدانی عملکرد ضعیف تری داشتند خصوصا تیراندازی که یک طلا و دو نقره دوره قبل آن به تنها یک برنز در بازیهای آسیایی جاکارتا تبدیل شده است.

مقایسه مدالی بانوان ایران در بازیهای آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون و بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا

رشته

۲۰۱۴ اینچئون

۲۰۱۸ جاکارتا

مجموع نفرات ۵۷ ورزشکار  ۱۰۵ ورزشکار
مدال   ۲ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز  یک طلا، ۱۰نقره و ۷ برنز

کبدی

نقره  تیمی

طلا تیمی

کاراته

یک طلا و دو برنز

دو نقره و دو برنز

تکواندو

دو نقره  و یک برنز

یک نقره و یک برنز

دو و میدانی

یک نقره

هیچ مدالی کسب نکردند

تیراندازی

یک طلا و دو نقره

یک برنز

ووشو

یک نقره

سه نقره

قایقرانی

چهار برنز

چهار نقره و یک برنز

پنجاک سیلات

این رشته برگزار نمی‌شد

یک برنز

تیرو کمان

هیچ مدالی کسب نکردند

برنز تیمی

 

قبل از شروع بازی‌های جاکارتا برخی از مسئولان انتظار افزایش مدال‌ها در بخش بانوان را داشتند و حتی در مصاحبه های خود به آن اشاره کردند، به عنوان نمونه فریبا محمدیان معاون وزیر ورزش در امور بانوان  در گفت و گو با ایسنا  بیان کرده بود: ” قطعا مدال‌ها کیفی تر خواهد شد.شک ندارم تعداد مدال‌ها هم افزایش پیدا می‌کند اما در برخی از رشته‌ها نگاه توسعه‌ای و افزایش انگیزه است و این رشته‌ها به سطحی رسیده‌اند که باید در بازی‌های آسیایی حضور پیدا کنند تا در دوره‌های بعد بتوانند روی سکو بایستند.”

هر چند از لحاظ کیفی رشد لازم در مدال آوری بانوان به وجود نیامده است اما بر خلاف نفرات اعزامی مردان، افزایش تعداد بانوان شرکت کننده در بازیهای آسیایی و رشد ۴۸ نفری در نفرات اعزامی یک اتفاق مثبت برای ورزش بانوان بود. البته به شرط اینکه حمایت از ورزش بانوان به همین رشد تعداد نفرات اعزامی خلاصه نشود و با فراهم ساختن امکانات لازم برای ورزش بانوان، شاهد مدال آوری بیشتر آنها در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ باشیم.

البته افت محسوس برخی رشته ها مانند تیراندازی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و فدراسیون مربوطه به خاطر این نزول چشمگیر باید مواخذه شود چرا که تیراندازی یکی از رشته های المپیکی مهم است که مدالهای زیادی در آن توزیع می شود اما رشته ای مثل کبدی که بانوان ما قهرمانی ارزشمندی در آن بدست آوردند، المپیکی نیست.

رسیدن به سطح کشورهایی که اکثر مدال ها را از آن خود می‌کنند نیازمند برنامه ریزی دقیق و توجه زیاد است و باید از حمایت های شعارگونه در ورزش بانوان به سمت حمایت های جدی و عملی پیش رویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا