خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در بیستمین جشن خانه سینما چه گذشت؟

بیستمین جشن بزرگ سینما ایران به ریاست علی نصیریان برگزار شد و برندگان در بخش های مختلف آن معرفی شدند.  فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند به عنوان بهترین فیلم انتخاب و با پنج جایزه رکورددار شد.

به گزارش سینماسینما، بیستمین دوره جشن خانه سینما شنبه دهم شهریور با حضور سینماگران و علاقه مندان در تالار وحدت برگزار شد و با معرفی برترین های سینمای ایران در سال ۹۶، فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند با کسب پنج جایزه بیشترین رکورددار شد.

علی نصیریان، ابوالحسن تهامی‌نژاد، حسن معجونی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، غلامرضا موسوی،همایون اسعدیان، ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی،محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فرهاد توحیدی، حامد بهداد، امیر جدیدی، هومن سیدی، مرتضی رزاق کریمی، محسن خان جهانی، سودابه بیضایی و پانته‌آ پناهی‌ها از جمله حاضران در این مراسم بودند که با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد.

نصیریان: بنیاد هنر دوستی، مهر و نیکی است

در ابتدای این مراسم پس از پخش کلیپی از درگذشتگان سینمای ایران در سال گذشته، علی نصیریان رییس بیستمین جشن خانه سینما با حضور روی صحنه درباره سختی برگزاری چنین برنامه هایی در گذشته گفت: «در دوران ما کار کردن خیلی سخت بود و امیدوارم شما این سختی‌ها را نکشید. سینما واقعا رشد کرده است.»

او با اشاره به شهرداد روحانی گفت: «به آقای روحانی می‌گفتم البته ایشان که اینجاست نه آن روحانی (این اشاره کنایه گونه باعث تشویق حضار شد) توسعه فرهنگی حاصل همین ارتباط فرهنگی و مخصوصا کتاب و اینترنت است و این جشن‌ها در حوزه فرهنگ خیلی خوب است اما امیدوارم منجر به دوستی بیشتر شود و کمتر به خلاف آن تبدیل شود چون بنیاد هنر دوستی، مهر و نیکی است.»

در ادامه منوچهر شاهسواری در سخنانی کوتاه بیان کرد: «راز ماندگاری سینمای ایران جز عشق نیست و هر کس سینمای ایران را غیر از این بخواهد خطای بزرگی کرده است. سینما گذشته تاریخ و آینده ما را روایت می‌کند و چه چیز از این گران‌بها‌‌تر. وقتی گفتیم جشن را کوچک برگزار می‌کنیم، برداشت نادرستی شد که گویی نمی‌خواهیم جشن داشته باشیم، مگر می‌شود داوری کنیم و برگزیده نداشته باشیم.»

آغاز اهدای جوایز بیستمین جشن خانه سینما

سپس نوبت به اهدای جوایز رسید و در نخستین بخش روانبخش صادقی و گلاره عباسی تندیس بیستمین جشن خانه سینما در بخش انیمیشن را به حسین ملایمی برای انیمیشن «بدو رستم بدو» اهدا کردند.

تندیس بهترین فیلم کوتاه جشن بیستم را نیز مجید برزگر و پانته‌آ پناهی ها به محمد کارت برای فیلم «بچه خور» اهدا کردند.

سپس رامین حیدری فاروقی و رویا نونهالی روی صحنه آمده و تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی مستند را به ارد عطارپور برای مستند نیمه بلند «پرسپولیس – شیکاگو» اهدا کردند. همچنین تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند به آزاده موسوی و کورش عطایی برای «در جستجوی فریده» اهدا شد.

پس از پخش کلیپی از لحظات جشن خانه سینما در بیست دوره گذشته نوبت به بخش دوم اهدای جوایز رسید. پیش از اعلام نام برگزیدگان شهیدی فر برای استاد شجریان آرزوی سلامتی کرد که با تشویق ممتد حاضرین روبرو شد.

در بخش دیگر مراسم نوبت اهدای جوایز جلوه های ویژه بصری و میدانی رسید، تندیس و دیپلم افتخار بهترین جلوه های بصری توسط سیروس ابراهیم زاده و ماهور الوند به فرید ناظرفصیحی برای فیلم «چهار راه استانبول» اهدا شد. ناظرفصیحی بیان کرد: این جایزه را از سینمایی گرفتم که در شرایط سخت سینه خیز حرکت می کند و من از این مساله خوشحالم.

سپس محمدرضا شرف‌الدین و همایون ارشادی تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به محسن روزبهانی برای فیلم «به وقت شام» اهدا کردند.

در ادامه جلال معیریان و حسن معجونی برای اهدای تندیس بهترین چهره پردازی روی صحنه حضور پیدا کردند. تندیس این بخش به مهرداد میرکیانی برای فیلم «خوک» اهدا رسید.

تندیس شایستگی صدابرداری در بیستمین جشن سینمای ایران با حضور حسن زاهدی، محمود سماک باشی و جمشید گرگین به رشید دانشمند برای فیلم «پل خواب» اهدا شد. همچنین تندیس بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» رسید.

در ادامه آتوسا قلم فرسایی و لیلی رشیدی تندیس و دیپلم افتخار بهترین طراحی لباس را به نگار نعمتی برای فیلم «خوک» اهدا کردند.

همچنین تندیس بیستمین جشن سینمای ایران در بخش بهترین طراحی صحنه با حضور محسن شاه ابراهیمی و ستاره اسکندری به حجت اشتری برای فیلم «سد معبر» اهدا شد.

در بخش دیگر این مراسم لوح تقدیری به خانم‌السلطنه امینی یکی از عاشقان سینما از خطه کردستان با حضور جواد عزتی اهدا شد. متن این تقدیر توسط علی نصیریان نوشته شده بود.

سپس نوبت به اهدای جوایز بازیگران نقش اول و مکمل رسید که هانیه توسلی و صابر ابر تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به زکیه بهبهانی برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند و او پس از دریافت جایزه در سخنانی کوتاه گفت: «این جایزه نتیجه اعتماد وحید جلیلوند به من است و امیدوارم سینمای ایران بیشتر به من اعتماد کند.»

نوید محمدزاده: امیدوارم سایه بزرگان سینما بر سرمان باشد

در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نیز امیر جدیدی، طناز طباطبایی و جواد عزتی روی صحنه حضور پیدا کردند که اعلام نام نوید محمدزاده با تشویق حضار همراه شد و او تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای «بدون تاریخ بدون امضا» دریافت کرد.

محمدزاده پس از دریافت جایزه گفت: « خوشبختی آن چیزی نیست که هر کسی بتواند ببیند، خوشبختی در دل آدم است. ما دلمان خوش بود که سایه عزت الله انتظامی بالای سر ما است و امیدوارم سایه بزرگان دیگر سینما بالای سر ما باشد. آقای زنجانپور نام من در کنار نام شما به عنوان نامزد بود که این برایم افتخار بزرگی است.»

در ادامه علیرضا زرین دست و مرضیه برومند تندیس بهترین فیلمبرداری را به مسعود سلامی برای فیلم «خفه‌گی» اهدا کردند.

تندیس بهترین موسیقی نیز با حضور شبنم مقدمی و شهرداد روحانی به پیمان یزدانیان برای فیلم «خوک» رسید.

همچنین تندیس بهترین تدوین توسط سیروس الوند و عباس گنجوی به احمد مرادپور برای فیلم «سارا و آیدا اهدا» شد. الوند پیش از اهدای جایزه درباره وضعیت سینمای ایران گفت: «از من پرسیدند یک جمله راجع به سینمای امروز بگو، گفتم سینمای بسیار خوبیه ولی آدم وقتی صبح از خواب بلند می شود تا مسواک بزند جای خودش در آینه رضا عطاران را می بیند.»

در ادامه این مراسم پس از پخش کلیپی از لحظات درخشان بازیگری عزت‌الله انتظامی که با تشویق حاضران همراه بود نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن رسید.

حسن فتحی و نگار جواهریان برای اهدای جایزه این بخش روی صحنه حضور پیدا کردند تا تندیس بیستمین جشن سینمای ایران برای بهترین بازیگر نقش اول زن به غزل شاکری برای «سارا و آیدا» برسد.

حامد بهداد: هرکس نگذارد در آبادانی ممکلت تلاش کنیم خائن است

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز توسط امین تارخ و پریناز ایزدیار به حامد بهداد برای فیلم «سد معبر» تعلق گرفت. او پس از دریافت جایزه گفت: «عزیزترین و مهم ترین چیزی که داریم ایران است. چرا کسانی را که درباره محیط زیست فعالیت می کنند تعزیر می کنید. این خاک و آب همه چیز ما است، رحم کنید. هر کس که نگذارد درباره آبادی این مملکت تلاش کنیم خائن است.»

پس از اهدای جوایز بهترین بازیگران نقش اول، تندیس بهترین فیلمنامه با حضور فرهاد توحیدی و هومن سیدی به علی زرنگار و وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا شد.

همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمدند و تندیس بیستمین جشن سینمای ایران در این بخش به وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ و بدون امضا» اهدا شد.

اهدای جایزه بهترین فیلم با حضور علی نصیریان و هارون یشایایی برگزار شد و تندیس بهترین فیلم بیستمین جشن سینمای ایران به علی جلیلوند به فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا