خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیین «صفای سعی»، حسن ختامی بر حج حجاج

هاجردر بیابان های صفا ومروه هروله‌کنان در پی آب می‌دوید تا اسماعیلش را سیراب کند، حالا اما افرادی بر این باورند که هاجرهای زیادی در شهر زندگی می‌کنند که برای سیر کردن شکم فرزندشان در حال تلاشند.

آیین «صفای سعی»  هر سال در ایام حج با هدف کمک به زنان سرپرست خانوار برگزار می‌شود. این مراسم توسط جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی (ع) برگزار می‌شود. دراین مراسم معضلات زنان سرپرست خانوار معرفی می‌شود که برخی از آنها به این شرح است: معضلات درمان ،معضلات  مسکن،  اعتیاد شوهران وخشونت خانگی علیه زنان، بیکاری زنان ومحرومیت از استقلال مالی، زنان سرپرست خانوار زندان رفته وزنان کولبر، معضلات تامین اجتماعی و بیمه است.

«مریم حبیب زاده» مسوول طرح صفای سعی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «این طرح همزمان با ایام حج برگزار می‌شود، به منظور آنکه افراد در زمانی که به حج می‌روند هزینه‌ی زیادی را صرف سوغاتی و ولیمه می‌کنند در حالی که ما در کشور زنانی داریم که با مشکلات بسیاری روبرو هستند و زندگی خود و فرزندانشان را با سختی سپری می‌کنند.»

این فعال اجتماعی در ادامه بیان کرد: «زنان سرپرست خانوار در واقع تشبیهی هستند به هاجرهای زمان که برای محقق کردن نیاز خود و فرزندانشان در تلاش هستند، و افرادی که هزینه می‌کنند و به حج می‌روند بدانند اینجا هم هاجری هست که برای فرزندش هروله می‌زند. ما هر سال هفت زن سرپرست خانوار را معرفی می‌کنیم که هزینه‌هایی که نیاز دارند را تامین کنند ولی امسال کمی بیشتر توسعه دادیم؛ به این دلیل که معضلات خیلی بیشتر شده است.»

حبیب زاده درباره‌ی فلسفه‌ی این طرح گفت: «باتوجه به اینکه زمان حج هفت بار بین صفا ومروه می‌گردند ما عدد هفت را به صورت نمادین در نظر گرفتیم و هفت زن سرپرست خانوار را به حاجی‌ها معرفی می‌کنیم. امسال باتوجه به آنکه خشونت مردان معتاد نسبت به زنان در مراکز ما زیاد بود، تصمیم گرفتیم 13 شهریور نشستی با موضوع خشونت علیه زنان دارای همسر مبتلا به اعتیاد برگزار کنیم که در این مراسم قرار است زنان آسیب دیده ومسوولین شرکت کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا