خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استیضاح جامعه‌ی قرآنی به‌خاطر سریال پدر

علیرضا کچوییان، حافظ کل قرآن مجید و مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز با نگاهی آسیب شناسانه به سریال پدر از منظر قرآن با عنوان «استیضاح جامعه‌ی قرآنی» نوشت:

همزمان با پخش سریالی به نام  پدر از شبکه دو سیما موجی از انتقادات متنی و محتوایی از سوی عوام و خواص در بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به راه افتاد. نگاشته‌ی پیش رو هم از این موضوع مستثنا نیست. اما از منظر آسیب شناسی قرآنی زیرا به عقیده‌ی راقم این سطور مصحف شریف فادی این اثر شد تا ناجی جامعه و مخاطب آن. درواقع هدف از دلنگاشته، استیضاح جامعه‌ی قرآنی و بالاخص  مسوولین محترم قرآنی است پیرامون حواشی روزهای اخیر. (انتقادات به منطق قرآنی ادعا شده و انتشار تصاویر بازیگر نقش اصلی در فضای مجازی) که با اقدام عجولانه و بحث برانگیز خود به اظهاراتی بهت انگیز نظیر امکان و ایجاد فرصت زیست قرآنی با ساخت این سریال برای مردم  سعی در انتساب اثر مذکور به قرآن مظلوم و مهجور داشته و با استفاده از جایگاه حقوقی خود از آن تجلیل و تقدیر کردند (اشاره به جلسه‌ی تقدیر مدیر رادیو قرآن و رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و بعضی چهره‌های قرآنی در محل رادیو قرآن از عوامل سازنده).

جای بسی تامل و تدقیق است که هدف از اظهارنظرات و اقدامات ایشان در بحبوحه‌ی تزاید مسائل و مشکلات داخلی که گریبان مردم جامعه را به سختی می‌فشرد و دغدغه‌ی گذران زندگی خود و خانواده مدهشه عقلشان شده از سوی ایشان چیست؟ کتابی که سبب وضع اصرواغلال از گردن مردم و برون رفت از مشکلاتشان باید باشد.

نمایش صرف آیات قرآن چه دردی از مردم دوا کرده و چه تجربه زیست قرآنی برای آنها فراهم می‌کند؟ البینه للمدعی.

از منظر تخصصی آیا به صواب نزدیکتر نبود بعنوان کسانیکه متولیان امر قرآن کشور هستند داد قرآن از دست اندرکاران این مجموعه ستانده می‌شد و یا با ورود کارشناسانه‌ی خود به آسیب شناسی و حضور فعال در متن و محتوای آن می‌پرداختند؟

رسالت و تکلیف صدا و شبکه‌ی قرآن آیا جز این باید باشد؟

آیا زمان سر از لاک تجوید و قفلات صوتی درآوردن و ایفای نقش موثر و فعال در جامعه برایشان فرا نرسیده؟

آیا  شایسته‌تر نبود با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود به دفع شبهات تخصص سریال در حوزه معارف قرآن اقدام می‌شد تا امروز مجبور به رفع آنها نشوند؟ توجه ایشان را بمعنای حقیقی مسوولیت بمعنای طرف سوال قرارگرفته شده و نه صاحب عنوان و مقام  جلب می‌کنم.

از سوی دیگر اهمال رسانه‌های قرآنی هم در این بین قابل اغماض و چشم پوشی نیست. آنها هم به تبع رفتارها و کنش‌های مسوولین نه تنها  موضعی کارشناسانه اتخاذ نکردند بلکه در این مدت یا به امور روزمره خود سرگرم بودند و یا عوض از استفسار و مطالبه از سازندگان سریال به بازنشر مطالب و سخنان ایشان پرداختند و برگزاری نشست تخصصی هنری باعنوان نمایش جذابیت‌های عشق از منظر دین با حضور نویسنده و کارگردان سریال مذکور در دستورکار خود قرار دادند.

وقتی صحبت از عقاید و باورهای مردم است باید توجه‌مان به اصل  الغایه لاتبرر المبادی (هدف وسیله را توجیه نمی‌کند) باشد. آیا شکاف و افتراق چهرهای به نمایش درآمده از حافظ قرآن کریم و علاقمند به آن شدن (نقش حامد و معشوقه‌اش) در سریال با چهره واقعی و مدعی‌شان جز  ایجاد تردید و مشوش کردن ارزش‌ها در ذهن و مقبولات مخاطب است؟ آیا اینگونه موضعگیری‌ها هزینه‌زا و باعث کاهش ضریب امنیت هویتی جامعه قرآنی نمی‌شود که با کوچکترین حواشی شخصیه جایگاه ایشان و قرآن بدلیل پیوند آنها با کتاب شریف  را زیر سوال ببرد؟ آزموده را آزمودن خطاست.

نظرمان به گذشته باشد که ظاهرگرایی‌ها و توجه به پوسته بجای مغز در بزنگاه‌ها مسیر تاریخ و بشریت را دستخوش تغییر و تحولی اساسی قرار داد. چون خودمان انتخاب کردیم و سنت الهی لایغیر مابقوم حتی یغیروا مابانفسهم نیز موید آن شد.

منظورمان تقابل قرآن سرنیزه‌ها با قرآن ناطق زمانه‌ها است که جز بر تحیر بشر در مسیرحیاتش نیفزود. استفاده از زبان هنر برای تبلیغ و ترویج دین در معاصر امری غیرقابل انکار است اما توجه به ظرف و مظروف و قابلیت‌های ظرف برای پذیرش مظروف هم از ضروریات آنست.

در پایان سخن توجه شما را به منطق قرآن در مقوله‌ی “تقوا”جلب می‌کنم. در جای جای قرآن از انسان و اهل ایمان تقوای الهی خواسته شده و او را بدان امر کرده اما لباس تقوی را بهتر و خیر او معرفی کرده. این یعنی شعار تقوا و کمال آن در جامه عمل پوشانیدن به آن است ولاغیر. قرآنی کردن جامعه و رسیدن به این مطلوب هم به نظر جز از این طریق قابل دسترسی نیست. به زبان عامه و خودمانی با حلواحلو اگفتن دهان شیرین نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام استاد: ایا به صرفه و صلاح نبود که فارسی را پاس بداریم؟ با نوشته ی استاد لازم است یک بار کلیه و دمنه؛گلستان و قران را دوره کرده و بخوانیم. چنانچه نمره ما از پانزده به بالا بود شاید چیزکی در حد هفت ما حاصل اید.ما که نفهمیدیم اس و اساس نوشته استاد چه می گوید شرح و بیان بماند برای من بی سواد و امی که عربی را می پاسم؟؟؟؟؟؟؟؟/

  2. ]باسلام
    چرامطلب به این راهگشایی وکیفیت درسایتهای دیگربازنشر نمیشود؟ازنویسنده مطلب واقعا بایدتقدیرشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا