خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دادستان کل: سه چهارم سال‌های پس از انقلاب، فرمان دست اصلاح‌طلبان بوده

دادستان کل کشور با اشاره به استجازه رییس قوه قضاییه از رهبری برای برخورد ویژه با مفاسد اقتصادی از دادستان‌های سراسر کشور خواست تا جدی‌تر از گذشته با مفاسد اقتصادی برخورد کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری طی سخنانی در شانزدهمین همایش تخصصی دادستان‌ها عمومی و انقلاب مراکز استان و دادستان‌های نظامی سراسر کشور اظهار کرد: دادستان در صحنه کارزار برای ایجاد امنیت،‌ خدمت به مردم، احقاق حقوق آنها و ایجاد نظم در جامعه، «محور» است و لذا به موجب قانون، همه نیروهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی، ضابط دادستان هستند و نباید این جایگاه را دست کم گرفت.

وی خاطر نشان کرد:  قبلا هم گفته‌ام دادستان ساعت کار ندارد و همیشه باید در صحنه باشد، البته رفتن به مرخصی حق شماست، ولی اقتضای کار این است و دادستان نمی‌تواند شهر را بی دادستان بگذارد مگر در موارد ضرورت که آن هم معاون او کارها را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تکلیف اصلی ما در خدمت مردم بودن آن هم بدون ساعت کار است خطاب به دادستان‌ها ادامه داد: من از تلاش‌های شما خبر دارم و زحمات شما قابل تقدیر است. من سعی می‌کنم هم بخش پر و هم بخش خالی لیوان را ببینم. طبق گزارش‌هایی که می‌آید تلاش‌ها زیاد و آن بخش پر لیوان افتخار آفرین است اما بخش خالی هم داریم. هدف اصلی این گردهمایی‌ها این است که آن بخش‌های خالی را شناسایی و خلأها را پر کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه بخش نظارت بر دادسراها را باید جدی بگیریم، گفت: ما بیش از ۴۰۰ دادسرا در سراسر کشور داریم و لذا همه باید در امر نظارت مکمل هم باشیم. تا نظارت درست هم نباشد اصلاح صورت نمی‌گیرد. من آرزو می‌کنم رئیس قوه قضائیه به صورت مخفی بیایند و بر عملکرد من نظارت کنند زیرا مدعی نیستم هر کاری که انجام می‌دهم و هر تصمیمی که می‌گیرم درست است و من دوست دارم ضعف‌هایم به من منتقل شود.

منتظری با اشاره به اهمیت انتقاد منصفانه گفت: انتقاد باید همان ویژگی‌های «المومن مرآة المومن» را داشته باشد. یعنی همانند آیینه باید صاف و سالم باشند و من که می‌خواهم انتقاد کنم باید آیینه وار عمل کنم و دنبال مچ گیری نباشم. یکی دیگر از ویژگی‌های آینه این است که سرو صدا نمی‌کند و فریاد نمی‌زدند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دادستانی کل کشور در راستای ماده ۲۸۸ قانون آیین دادرسی کشوری باید بر دادستانی‌های سراسر کشور نظارت کند گفت: بعد از گذشت چهار سال از تصویب قانون جدید آیین دادرسی کشوری، نحوه نظارت و سازوکار هنوز تعریف نشده و این یک نقص است. نظارت بر دادسراهای نظامی هم ویژگی‌های خود را دارد و من تقاضا دارم که دادستان‌های نظامی امروز این مساله را نیز بررسی کنند.

منتظری از دادستان‌های مراکز استان‌ها و دادستان‌های نظامی سراسر کشور خواست که خودشان طالب نظارت باشند و اگر غفلتی در دادستانی کل برای نظارت دیدند خودشان دادستانی کل را دعوت به نظارت کنند.

وی با اشاره به تکلیف قانونی دادستانی کل برای نظارت بر دادسراها گفت: این امر تا امروز تقریبا مغفول مانده است و امروز باید بررسی کنیم نحوه نظارت بر دادسراها چگونه باید باشد. البته می‌دانم دادستان‌های مراکز استان‌ها خودشان کارشان زیاد است و نمی‌رسند که به همه دادسراهای استان سر بزنند که برای این موضوع هم باید سازوکاری تعریف شود.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به شرایط روز کشور گفت: می‌دانید که شرایط امروز کشور شرایط مطلوبی نیست. روز گذشته من به قم رفتم و در آنجا یک متن سخنرانی از مرحوم احمدآقا خمینی به دست من رسید که بخشی از آن منتشر شده است. این متن مربوط به سال ۷۳ است و وقتی آن را می‌خوانم می‌بینم شرایط امروز کشور دقیقا در همان سال هم وجود داشته است. آن زمان دولت آقای هاشمی بوده است که خداوند ایشان را رحمت کند. ابزار کار هم در دست آقایان اصلاح طلب مدعی بوده است.

منتظری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان خیلی مدعی هستند، گفت: من نه اصول‌گرا هستم نه اصلاح طلب اما وقتی حساب می‌کنیم میبینیم بیش از سه چهارم سنوات بعد انقلاب، فرمان دست اصلاح‌طلبان بوده است اما ببینید اصلاح‌طلبان چه کرده‌اند؟ در این نامه مرحوم احمدآقا خمینی می‌گویند آیا اختلاس هم آمریکا انجام داده است؟ مگر نگفتید دلار را روی ۱۰۰ تومان نگاه می‌دارید؟ لذا می‌خواهم بگویم این شرایط را قبلا هم داشته‌ایم پس نگران نباشید. خودمان باید محکم بایستیم و پا در میدان جنگ بگذاریم. در مقابل تلاش‌های دشمن باید به جامعه امید تزریق شود. اگر گروهی می‌خواهند در جامعه ناامنی ایجاد کنند این وظیفه قانونی و شرعی شماست که در تلویزیون و رسانه‌ها بیایید به مردم امید ببخشید و برای مردم تدوین کنید که دارید قاطعانه با فساد برخورد می‌کنید.

دادستان کل کشور اظهار کرد: در تاریخ اسلام ملاحظه می‌کنید یکی از بزرگترین مسائلی که خداوند به پیامبر در مقابله با دشمن فرموده، ایجاد رعب در دل دشمن است. ترامپ و اینها در دلشان جز ترس چیزی نیست. اینها که به خیابان می‌آیند و چهار تا شعار می‌دهند و سر سپرده استکبار هستند حالا به صورت منافق یا سلطنت طلب و … محتوا ندارند و کسی هم که محتوا نداشته باشد هرگز نمی‌ایستد و مقاومت نمی‌کند. من و شما که اعتقاد داریم پای اعتقادمان می‌ایستیم و طبق تعبیر امام علی (ع)، ما جمجمه خودمان را در راه خدا می‌دهیم.

منتظری با بیان اینکه عده‌ای دنبال این هستند که ناامنی اقتصادی ایجاد کنند به رئیس سازمان تعزیرات که در جلسه حضور داشت، گفت: این از ضعف من و شماست جناب آقای انصاری. رئیس محترم تعزیرات. شما قبلا همکار ما در دادگستری بوده‌اید. ما شما را دعوت کردیم که حرف دادستان‌ها را بشنوید و حرف خودتان را بزنید تا هماهنگی ایجاد کنیم. امروز دشمن دارد با حربه اقتصادی در مردم ایجاد نارضایتی می‌کند. سخنرانی رهبری درباره پوشک را شنیدید که گفتند اینها برای ایجاد نارضایتی است. در این بازار آشفته متاسفانه عده‌ای سودجو و منفعت طلب دست به این اقدامات می‌زنند و وظیفه من و شماست که با این عناصر مبارزه کنیم.

وی خطاب به انصاری رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: آقای انصاری ما از شما انتظار داریم. شما خودتان قاضی بوده‌اید و باید رسیدگی کنید.

دادستان کل کشور اضافه کرد: احتکار را برخی افراد سودجو انجام می‌دهد اما دشمن امروز دارد بر این امر موج سواری می‌کند بنابراین حتما باید یکی از دغدغه‌های جدی امروز شما حضور در صحنه مبارزه با فساد و احتکار باشد و حتما باید هم افزایی سازمان تعزیرات و دادستان‌ها را تقویت کنید.

دادستان کل کشور تصریح کرد: خیلی زشت است که آدم می‌بیند در کشور جمهوری اسلامی با این همه نیروهای متدین مثل شما اجازه بدهیم این افعی‌های سیری ناپذیر در رابطه با نیازهای زندگی مردم مثل پوشک بچه و ماشین و … برای مردم مشکل ایجاد کنند.

وی همچنین، گفت: طبق قانون آیین دادرسی کیفری ما به عنوان دادستان کل کشور در جاهای مختلف دولتی حضور داشته باشیم. من به رئیس‌جمهور گفتم که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که آمریکا با ما به جنگ اقتصادی برخاسته است و آغاز تحریم‌ها را هم روز ۱۳ آبان گذاشته است اما تیم اقتصادی شما تیم جنگی نیستند. مجلس هم همین را گفته‌اند. البته ممکن است آدم‌های خوبی هم باشند اما ویژگی‌های فرماندهی جنگ را ندارند.

وی گفت: ما بدون تعارف باید آرایش جنگی بگیریم. چرا در اوایل جنگ صدام توانست تا پشت دروازه اهواز جلو بیاید؟ علت این بود که ما در اوایل جنگ آمادگی نداشتیم اما بعد از آنکه آمادگی پیدا کردیم یک سانتی‌متر هم نتوانستند جلو بیایند.

منتظری تصریح کرد: افرادی که افکار آنها غربی است و زندگی میلیاردی دارند نمی‌توانند با آمریکا به جنگ اقتصادی بروند. ما حمایت از دولت را وظیفه خود می‌دانیم. درست است قوه قضائیه مسئول اقتصاد کشور نیست اما ما اعلام کردیم هر جا دولت کمک بخواهد قوه قضائیه کمک می‌کند.

وی افزود: ما که نمی‌توانیم قیمت ارز را تعیین کنیم. این کار نه وظیفه ما ست و نه ابزار آن را داریم. ما بررسی کردیم و دیدیم برخورد با مفاسد اقتصادی در قالب این آیین دادرسی کشوری انجام نمی‌شود و لذا بحث استجازه از رهبری مطرح و این کار انجام شد اما دیدیم که برخی انتقادهایی کردند در حالی که این استجازه نه جرمی اضافه کرده و نه مجازاتی تعیین کرده است. ما چند مانع داشتیم که آنها را برطرف کردیم.

منتظری در پایان خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: من میدانم که شما در برخورد با مفاسد جدی هستید اما بعد از این استجازه باید جدی‌تر هم باشید و اقداماتتان را هم به مردم اطلاع دهید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا