خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست خشونت علیه زنان دارای همسر معتاد برگزار شد

جمعیت دانشجویی- مردمی امام‌علی(ع) در یازدهمین سال برگزاری آیین صفای سعی؛ نشست اجتماعی«خشونت علیه زنان دارای همسر مبتلا به اعتیاد» را در روز سه شنبه 13 شهریورماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در ابتدای برنامه تعدادی از بانوان مجمع جمعیت به بیان مشکلاتشان از جمله: مورد خشونت واقع شدن از طرف همسران معتاد، نداشتن امنیت، حضور فروشندگان مواد در محل زندگیشان و مصرف مواد در ملاءعام که حتی بعد از ترک هم باعث بازگشت دوباره همسرانشان به اعتیاد می‌شود؛ پرداختند.

پس از آن «زهرا رحیمی»، مدیرعامل جمعیت امام‌علی(ع) به بیان این موضوع پرداخت که اولین قربانیان اعتیاد در حقیقت زنانی هستند که به دلیل اعتیاد همسرانشان مورد انواع خشونت قرار می‌گیرند؛ سپر بلای کودکانشان در مقابل تهدید همسرانشان می‌شوند و حتی اندک درآمد ناشی از کار سختشان را هم برای تامین مواد مخدر شوهر از دست می‌دهند.

او افزود: این بانوان اکثرا با مظلومیت و سکوت همه چیز را تحمل می‌کنند و اینگونه مسایل را شخصی و ناشی از بداقبالی تلقی می‌کنند؛ در حالیکه مشکل اعتیاد یک مساله اجتماعی فراگیر است.

در ادامه سخنرانان بعدی نشست خانم‌ها «مریم حبیب‌زاده»، و «طراوت مظفریان» از مسوولان برگزاری طرح بودند. در ابتدا خانم حبيب‌زاده به معرفی طرح صفای سعی پرداخت که از سال 86 با هدف مرتبط ساختن آیین‌های کهن مذهبی با معضلات اجتماعی زنان و مادران شروع به کار کرده و برگرفته از مناسک حج و سعی میان صفا و مروه است تا همانگونه که حاجیان به تاسی از هاجر می‌پردازند؛ که برای بقای فرزندش اسماعیل در جستجوی آب هفت بار این مسیر را هروله زد. ما نیز مادرانی را که با وجود مشکلات بزرگ و توان فرسای مسوولیت زندگی را به دوش می‌کشند حمایت کنیم.

مظفریان نیز آماری از میزان اعتیاد در ایران بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ارایه داد: از سال 90 تا 95 تقریبا نزدیک به پنج درصد رشد جمعیت داشته‌ایم، اما تعداد معتادان در طول این مدت از صد و 30 هزار به دویست و 80 هزار نفر رسیده است که نشانگر رشد صددرصدی آن است.

او در ادامه گفت: در ارتباط با زنان سرپرست خانوار نیز رییس سازمان آمار ایران در سال 92 اعلام کرده است که دویست و 50 هزار زن سرپرست خانوار در ایران وجود دارد که در حال حاضر 82 درصدشان بیکارند.

او افزود: در گذشته فکر می‌کردیم بزرگترین معضل فقر است، اما با گسترش اعتیاد فقر در سایه قرار گرفت. مساله‌ی فقر با برنامه‌های درازمدت قابل حل بود، اما اعتیاد سرمنشاء آن قابل دسترسی نیست تا بتوانیم آن را ریشه کن کنیم.

پنل پایانی این برنامه با حضور «طیبه سیاوشی»، نماینده‌ی فراکسیون زنان مجلس، «سجادی»، دستیار حقوق شهروندی معاونت زنان ریاست جمهوری، «شیما فوشه»، حقوقدان و وکیل دادگستری و «زهرا رحیمی»، مدیرعامل جمعیت برگزار شد.

در ابتدا فوشه در پاسخ به این پرسش که «آیا در رسیدگی به امور زنان مبتلا به خشونت خانگی با خلاء قانونی مواجه هستیم»، گفت: صرفا خلاء قانونی ایجاد اشکال نمی‌کند بلکه در مواردی شاهد این هستیم که قانون اجرا نمی‌شود.

در ادامه سجادی در مورد لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت بیان کرد که پیش‌نویس این طرح در دولت دهم آماده شده بود، اما متاسفانه به مدت پنج سال مسکوت ماند و در حال حاضر برای تایید به قوه قضاییه ارجاع داده شده است.

خانم سیاوشی یکی دیگر از مهمانان این نشست؛ بزرگترین و اساسی‌ترین مشکل کشور را نبود طرح و سند توسعه‌ی ملی دانست و در ادامه گفت: در سال 57 با جمعیت 36 میلیونی؛ تعداد مردم حاشیه‌نشین 500 هزار نفر بود و امام در زمان انقلاب فرمودند که ما بخاطر این حاشیه‌نشین‌ها انقلاب کردیم. امروزه با جمعیت 80 میلیونی کشور در حدود 12 میلیون حاشیه‌نشین داریم و همچنان شاهد افزایش نرخ فقر، خشونت، اعتیاد در سطح جامعه هستیم.

در پایان این برنامه جعفری به بیان مختصری از لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت خانگی پرداخت.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ایکاش نشستی هم در خصوص چرایی افزایش سرسام آور فساد و فحشا و خیانت به ویژه در میان زنان متاهل و شوهر و بچه دار انجام می شد ! واقعا چرا خیانت در میان زنان متاهل آنقدر زیاد شده است ؟ شاید یک علتش طرح های توانمند سازی زنان باشد و شاید یک علتش هم بی غیرتی و روشنفکری ما مردهای مدرن باشد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا