خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد یکی از 38 اقتصاددان به سیاست رییس جدید بانک مرکزی

«حسین راغفر» اقتصاددان و استاد دانشگاه، ضمن تاکید بر این موضوع که افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته دلیل سیاسی دارد و نه اقتصادی و روانی، در واکنش به اظهارات رییس بانک مرکزی مبنی بر اینکه افزایش نقدینگی باعث افت ارزش پول ملی می‌شود، می‌گوید: آنچه که باعث ایجاد نقدینگی و افت ارزش پول ملی می‌شود، اقتصاد مافیایی و دلالی و واسطه گری، متکی به منابع فروش نفت است.

این استاد دانشگاه درمورد افزایش قیمت ارز می‌گوید: افزایش قیمت نه منشا روانی داشته و نه تقاضا برای چنین ارزی وجود دارد، افزایش نرخ ارز فقط عامل سیاسی است.

حسین راغفرراغفر با اظهار اینکه علت افزایش پی‌در‌پی قیمت ارز بازی گروه‌های سیاسی داخل کشور است، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: این جناح ها برای اعمال فشار روی جناح رقیب این بازی را به راه انداخته‌اند.

او افزود: عده‌ای می‌کوشند این افزایش قیمت‌ها را تبدیل به فشار افکار عمومی علیه دولت بکنند. هر دو جناح‌ رقیب کاری که می کنند این است که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و قربانی اصلی این رقابت‌های سیاسی کشور، مردم هستند.

او در پاسخ به این سوال که عده‌ای صحبت‌های چند روز گذشته‌ی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی را علت افزایش مجدد ارز می‌دانند گفت: البته قرار بود رییس بانک مرکزی صحبت نکند، چون احزاب سیاسی صحبت‌هایش را بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌هایی که دنبالش هستند می‌دانند و این موضوع را به موضع‌گیری‌های رییس بانک مرکزی یا دیگر مسوولین منتسب می‌کنند.

راغفر یا اشاره به این‌که افزایش نرخ ارز سیاسی است و جناح‌ها هر کدام از این فرصت به نیتی خاص سو استفاده می‌کنند، گفت:  صرف نظر از این که مسوولین صحبت کنند یا نکنند، ارتباط دادن حرف‌های آنها به افزایش نرخ ارز بازی و بهانه‌ است و برای بالا بردن قیمت ارز که عملا اتفاق می‌افتد، نیازی به بهانه ندارند.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که «صحبت رییس بانک مرکزی مبنی بر اینکه افزایش نقدینگی باعث افت ارزش پول ملی می‌شود و در ادامه‌ی‌ آن افزایش نرخ ارز رخ می‌دهد را چگونه ارزیابی می‌کند؟»، گفت: این حرف، حرف مهملی است که گفته می‌شود، آنچه که باعث ایجاد نقدینگی و افت ارزش پول ملی می‌شود اقتصاد مافیایی و دلالی و واسطه گری، متکی به منابع فروش نفت است و مهم‌ترین مساله این موضوع است.

راغفر افزود: با افزایش 350درصد نقدینگی طی 10 سال گذشته در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربی شاهد این هستیم که نه تنها به تقویت پول ملی آنها کمک شده است بلکه تورم هم نداشته‌اند.

او افزود: او افزود: در کشورهای صنعتی 2.5 برابر تولید ناخالص داخلی خود نقدینگی دارند مثلا در کشور آلمان رشد نقدینگی فزآینده دارند اما این رشد نقدینگی در خدمت تولید کشور است.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی در ادامه گفت: عده‌ای می‌کوشند رابطه‌ای بین نقدینگی و تورم در ایران تعریف کنند در حالیکه این نقدینگی نیست که موجب تورم می‌شود، بلکه این ساخت اقتصاد رانتی وابسته به منابع طبیعی و مبتنی بر دلالی و سفته بازی و سوداگری است که این مسایل را شکل داده است.

آقای راغفر افزود: افرادی مرتب از یک واژه‌هایی مثل فشرده شدن فنر و غیره استفاده می‌کنند، این حرف مهملی است که نه مبنای تئوریک و نظری دارد و نه مبنای عملی و تجربی، بلکه در واقع این خدعه و نیرنگی برای فریب افکار عمومی و مسوولین است.

او در پاسخ به اینکه آیا سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به گذشته بهتر شده است یا این سیاست‌ها نیز دنباله روی سیاست‌های گذشته است، گفت: این سیاست‌ها، سیاست‌های ناقصی است؛ فقط بانک مرکزی نیست که می‌تواند این وضعیت را کنترل کند بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

حسین راغفر گفت: در حال حاضر منابع ملی و انبارهای کالاهای کشور را احتکار می‌کنند و از طرفی هم به موجب سقوط ارزش پول ملی قیمت کالاهای ایران برای کشورهای همسایه به شدت ارزان شده است؛ در این شرایط  با وقاحت تمام غارت اموال عمومی و فروش آنها را در این کشورها به اسم صادرات و افزایش صادرات اعلام می‌کنند.

این نوعی فریب کاری است که فقط گروه‌های مافیای در کشور را منتفع می‌کند و بزودی پیامد‌های خیلی جدی برای کشور خواهد داشت.

راغفر در ادامه گفت: بانک مرکزی بایستی هم عرضه و هم تقاضا را کنترل کند، نمی‌شود فقط عرضه را کنترل کند، بلکه بایستی رسما اعلام شود که واردات بسیاری از کالاهای غیر ضروری و لوکس متوقف شده است تا تقاضای ارز برای کالاهای لوکسی مانند خودرو‌های وارداتی و یا میوه‌هایی مثل موز که مبالغ هنگفتی برای واردات آنها هزینه شده است متوقف شود.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: منتها مافیای واردات خودرو و مونتاژکارهای خودرو طبیعتا منتفعین این افزایش قیمت‌ها هستند و برندگان این چپاول‌گری که از اموال و دارایی‌های مردم صورت می‌گیرد همین مافیاهایی هستند که بر دولت و بانک مرکزی فشار می‌آوردند. بانک مرکزی نیز بایستی تن به این فشارها در ندهد و عرضه و تقاضای ارز را کنترل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متاسفانه این ها راهکار نیست و حقایق کلی است؛ مثلا چگونه می توان در زمانی کوتاه دست باندهای مافیایی را از منابع کوتاه کرد؟ حال آن که این باندها وابسته به افرادی تاثیر گذار در کشور هستند. پس مبارزه با فساد عزمی جزم و صبری زیاد می خواهد که مردم و حاکمان از آن بی بهره اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا