خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«غیبت در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ به ضرر ایران است»

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت و گو با «انتخاب»، پیرامون جلسه شورای امنیت درباره ایران گفت: چون موضوع جلسه ایران است، ایران حق حضور دارد و باید هم حضورداشته باشد، زیرا غیبت در این جلسه به ضرر ایران تمام خواهد شد. چون آمریکایی ها می خواهند از این جلسه حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را بکنند و بگویند ایرانی ها آمادگی گفت و گو را ندارند.

او درباره اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که از حضور احتمالی حسن روحانی در این جلسه گفته بود، نیز اظهار داشت: از نظر اصل همترازی، باید دید به غیر از آقای ترامپ، چه روسای دیگری در جلسه شرکت می کنند. اگر روسای جمهور قابل توجهی شرکت کنند مناسب است که خود آقای رییس جمهور در جلسه حاضر باشند ولی اگر فرض کنیم تعداد زیادی از سران کشورها نیستند و فقط خود آقای ترامپ ریاست جلسه را بر عهده دارد، می شود آقای ظریف هم در جلسه شرکت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: نیازی نیست در این جلسه حتما به زبان انگلیسی صحبت شود. بهتر است و حتی رسم است که در جلسات رسمی، مقامات کشورها به زبان ملی خود صحبت کنند. بنابراین اگر رییس جمهور شرکت کرده و به زبان فارسی صحبت کند بهتر از این است که کسی از طرف ایران در آنجا شرکت کرده به زبان انگلیسی صحبت کند.

او در پاسخ به این سوال که چگونه مشخص می شود کدام کشورها با سران خود در جلسه حاضر خواهند شد، گفت: این مسئله مشخص است. نمایندگی های کشورها از قبل متوجه برنامه روسای کشورهایشان خود می شوند و می دانند که آنها چه روزهایی در جلسه مجمع عمومی حاضر می شوند، سخنرانی کرده و آنجا را ترک می کنند. بنابراین برای روز 28 سپتامبر که تاریخ جلسه مذکور است مشخص می شد که چه تعدادی از سران کشورها در آنجا حضور دارند.

محبعلی ادامه داد: البته باید ببنیم برنامه خود آقای دکتر روحانی برای حضور در سازمان ملل با تاریخ آن جلسه همخوانی دارد یا خیر. یا مثلا مشخص شود روس ها، چینی ها، فرانسوی ها و انگلیسی ها یعنی اعضای دائم شورای امنیت هم در چه سطحی در جلسه شرکت خواهند کرد. از نظر فنی و نمایندگی ما در نیویورک می تواند این موضوع را براحتی مشخص کند.

او همچنین اضافه کرد: موضوع جلسه به گفته آنها سیاست «بی ثبات ساز» خاورمیانه ای ایران است و طبیعتا اسرائیلی ها و کشورهای عربی نیز از آن حمایت خواهند کرد و احتمال دارد حتی آنها هم برای این جلسه تقاضای حضور کنند.

محبعلی درباره احتمال تصویب بیانیه یا قطعنامه علیه ایران در جلسه مورداشاره نیز گفت: بسیار بعید است که در این جلسه شورا موفق به تصویب بیانیه ای علیه ایران شود. تصویب قطعنامه از بیانیه هم بیشتر بعید است لی آمریکا آمریکا در تلاش است تا آن را به عنوان یک ابزار مطرح و ثبت کند و برای اقدامات احتمالی خود در آینده، آن را در شورای امنیت مستند کند. بخشی از آن هم ممکن است تبلیغاتی و برای اعمال فشار باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا