خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا کمپین جمع آوری فکس از ادارات راه می‌افتد؟

/گزارش انصاف نیوز/ منابع زیست محیطی قربانی سیستم اداری

پریسا صالحی، خبرنگار انصاف نیوز: سیستم اداری کشور سال‌ها است که با مصرف بی‌رویه‌ی‌ منابع زیستی همراه است. کاغذ و انرژی بیشترین مصرف را در ادارات دارند. نسیم طواف‌زاده، فعال محیط زیست، در اینباره ضمن اشاره به عدم اعتماد برخی ادارات به سیستم‌های الکترونیکی، نتیجه‌ی کاغذبازی‌ها در این ادارات را از بین رفتن 1.2 هکتار جنگل به ازای هر کارمند عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز در بسیاری از ادارات برای انتقال اطلاعات از سیستم فکس استفاده می‌شود که آسیب زیادی به محیط زیست و منابع آن می‌زند. یکی از مسوولان فروش پاناسونیک در مورد خریداران فکس می‌گوید: «دستگاه فکس را تنها ادارات خریداری می‌کنند و افراد جز برای ارتباط با ادارات از این دستگاه استفاده نمی‌کنند، با این‌حال ما همچنان فروش خوبی از دستگاه‌های فکس داریم.»

این درحالی است که روش‌های مدرن‌تر و بدون آسیب که استفاده‌ی راحت‌تری نیز دارند در دسترس است. یک مغازه‌دار که ارائه‌دهنده‌ی خدمات کامپیوتری است می‌گوید: «مردم بیشتر برای انتقال اطلاعاتشان از ایمیل‌ یا پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند ولی در روز چند نفری به مغازه‌ی من مراجعه می‌کنند و درخواست ارسال فکس به ادارات یا دانشگاه‌ها  را دارند». میزان زیاد استفاده از کاغذ که به واسطه‌ی این‌گونه انتخاب‌ها در ادارات انجام می‌شود منابع جنگلی بسیاری را از بین می‌برد.

«نسیم طواف‌زاده» در این مورد به انصاف نیوز می‌گوید: «در شرایط کنونی سیستم اداری کشور چند مساله وجود دارد؛ یکی از آنها عدم اعتماد به سیستم الکترونیک و کاغذبازی‌های فراوان است. در سال ۹۳ تحقیقی صورت گرفت که طبق آن به ازای هر کارمند 1.2 هکتار جنگل از بین می‌رود. از سال ۹۳ تا به حال بعضی ادارات بهتر شده‌اند و در بعضی تغییری حاصل نشده است.»

مصرف بالای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

از دیگر مواردی که باعث تولید آلاینده در ادارات می‌شود میزان زیاد مصرف پلاستیک و ظروف یکبار مصرف در ارگان‌ها است. طواف‌زاده در این‌باره افزود: «در پایان‌نامه‌ی یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست دانشگاه تهران آمده: اگر یک پنجم افراد شاغل در سیستم اداری کشور، از لیوان شخصی استفاده کنند صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای در مصرف انرژی انجام می‌شود.

ولی متأسفانه در جلسات اداری از لیوان‌های پلاستیکی و کاغذی استفاده می‌شود. باور عمومی این است که لیوان‌های کاغذی جایگزین مناسبی برای پلاستیک است اما اینطور نیست چراکه از طرفی این ظروف در ایران بازیافت نمی‌شود، از طرفی هم برای تولید آن از کاغذ استفاده می‌شود که آسیب‌زاست.»

انرژی منبع زیست محیطی دیگری است که قربانی سیستم اداری کشور شده است. نسیم طواف زاده در این مورد می‌گوید: «اتلاف انرژی در ادارات موضوع آسیب‌زایی است. همه‌ی اتاق‌ها کولرهای مجزا دارند و سیستم سرمایشی یا گرمایشی یکپارچه نیست که این انرژی زیادی مصرف می‌کند. علاوه بر این صرفه‌جویی در مصرف همین سیستم‌ها هم وجود ندارد؛ مثلا شما می‌بینید به جای خاموش کردن  کولر پنجره‌ها را باز می‌کنند. مساله‌ی دیگر موضوع عدم رسیدگی به مسایل ارباب رجوع  است که باعث رفت‌وآمد بسیاری می‌شود که آلایندگی ایجاد می‌کند که می‌شود  بخشی از این مساله را هم به سیستم‌های الکترونیکی سپرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا