خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه چه گذشت؟

رئیس‌جمهور در نشست خبری مشترک با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه تاکید کرد: خوشحالیم بعد از هفت سال رنج مردم سوریه امروز ملت سوریه به پیروزی‌های نهایی خود نزدیک شده است. در بخش‌های زیادی از سو.ریه تروریست‌ها بیرون رانده شده‌اند و دولت قانونی سوریه در سرزمین خود استقرار پیدا کرده است

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در نشست خبری پس از برگزاری اجلاس سه جانبه تهران گفت: بسیار خوشحالیم سومین اجلاس سران سه کشور روند آستانه امروز در تهران تشکیل شد. قبلا دو اجلاس در سوچی و آنکارا را داشتیم و امروز اجلاس سوم را به پایان بردیم که اجلاس بسیار مفیدی بود و در آن هم‌فکری و هماهنگی خوبی نسبت به مسائل امروز و آینده سوریه مشاهده کردیم.

وی افزود: این اجلاس در زمانی تشکیل شده است که امریکا به فکر اتهام جدید علیه دولت سوریه است و با این اتهام، به دنبال این است که مداخلات جدید و غیرقانونی در سوریه به عمل آورد. امروز در این اجلاس، عدم مداخله قدرت‌هایی نظیر امریکا و رژیم صیهونیستی مورد تاکید من در نطق بود و همه دوستان ما در این زمینه موافق هستند که مداخلات نظامی خارجی در سوریه می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌ها را بیشتر کند و مردم سوریه را در رنج و زحمت بیشتری قرار دهد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همچنین موضوع ادلب از مسائل مهمی است که در سطح افکارعمومی مطرح است چندین هزار تروریست جبهه النصره و حتی داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در ادلب حضور دارند و علیه امنیت مردم سوریه اقداماتی انجام می‌دهند و به صورت اقدامات تروریستی به اعمال غیرقانونی و ضدانسانی خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: برای از بین بردن این تروریست‌ها به دلیل جمعیت زیادی که در این منطقه هستند نگرانی وجود دارد که ترتیباتی اتخاذ شود تا مردم غیرنظامی صدمه نبینند.

روحانی یادآور شد: چه در نطق روسای جمهور و سپس صحبت‌های بعد از آن تاکید شد تروریست‌ها را تشویق کنیم سلاح‌های خود را به زمین گذاشته و اقدامات تروریستی را پایان دهند زیرا ادامه این وضعیت می‌تواند برای مردم سوریه و ادلب خطرناک باشد.

وی گفت: در این اجلاس تاکید شد روند تدوین قانون اساسی را تسریع ببخشیم و این مسئله با حضور دولت سوریه و معارضین قدم بسیار مهمی برای صلح و ثبات سوریه است. همچنین موضوع آوارگان سوریه در کشورهای مختلف و بازگشت آنها و تبادل زندانیان و بازسازی سوریه مورد تاکید هر سه کشور بود. این‌ها قدم‌هایی است که باید برداشته شود.

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: خوشحالیم بعد از هفت سال رنج مردم سوریه امروز ملت سوریه به پیروزی‌های نهایی خود نزدیک شده است. در بخش‌های زیادی از سوریه تروریست‌ها بیرون رانده شده‌اند و دولت قانونی سوریه در سرزمین خود استقرار پیدا کرده است و این امید در کل منطقه ایجاد شده است که صلح و امنیت در سوریه ایجاد شود که برای ما بسیار حائر اهمیت است.

وی عنوان کرد: در این اجلاس تاکید شد همکاری‌های سه کشور ادامه یابد و این روند را تا پایان راه یعنی استقرار دموکراسی و بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه به همکاری‌های خود ادامه بدهیم.

روحانی اعلام کرد: اجلاس بعدی سه کشور در روسیه خواهد بود و بیانیه مورد توافق سه کشور به صراحت همکاری‌های ما و راه آینده را به خوبی مشخص کرده است به تلاش‌های خود برای صلح و ثبات سوریه و منطقه ادامه می‌دهیم.

از همه طرف‌های مخاصمه سوریه برای زمین گذاشتن سلاح‌ها دعوت کردیم/ بازسازی سوریه به یک برنامه بین‌المللی نیاز دارد

ولادیمیر پوتین در نشست خبری خود با روسای جمهوری ایران و ترکیه گفت: مسائل کلیدیبرای رسیدن به راه حل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در بیانیه نهایی به تایید رسید که سه کشور به صورت فعالانه همکاری‌هایشان را ادامه دهند.

وی افزود: در نظر داریم از روند آستانه استفاده کنیم که یک ابزار موثری برای احیای سوریه و به نفع تمام سوری‌ها است.

رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه نشست‌های کارشناسی با مشارکت نمایندگان سه کشور و دولت سوریه و معارضین و سازمان ملل ادامه می‌یابد، گفت:  هدف نهایی ما انهدام تروریست‌ها است و می‌خواهیم تروریست‌ها از ادلب اخراج شوند که خطر جدی محسوب می‌شوند.

پوتین با اعلام این خبر که درخصوص ادلب مذاکرات مهمی برای آشتی‌سازی صورت گرفت، گفت:  از همه طرف‌های مخاصمه برای پایان دادن و زمین گذاشتن سلاح‌ها دعوت کردیم. اطلاعات دقیقی داریم که تروریست‌‌ها برای صحنه‌سازی بحث استفاده از سلاح شیمیایی را مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: من دوستان خود را از اقدامات روسیه آگاه ساختم. ما روند کمیته قانون اساسی را مورد بررسی قرار دادیم. توافق کردیم سازمان ملل را برای تعیین اعضای این کمیته از طرف معارضین و دولت مساعدت کنیم. آینده سوریه باید برای همه مردم سوریه استقلال و آزادی و تمامیت ارضی را شامل شود.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: سه کشور برای بهبود وضعیت انسانی برای حل مشکلات سوریه توافق دارند. امیدواریم شرایط فراهم شود تا مهاجرین و آوارگان به سوریه بازگردند. هم‌اکنون امکان استقرار دو میلیون نفر وجود دارد که بدون تبعیض نژادی است.

وی ادامه داد: با ایران و ترکیه توافق کردیم هماهنگی‌های خود را در زمینه کمک‌های انسانی افزایش دهیم. روسیه سه هزار تن کمک انسان‌دوستانه به سوریه انتقال داده و شش هزار کیلومتر مین‌زدایی شده است.

پوتین با اشاره به اینکه به یک برنامه بین‌المللی برای بازسازی سوریه نیاز داریم، خاطرنشان کرد:  از میزبانی ایران و همکاری ایران و ترکیه تشکر می‌کنم. این اجلاس به صلح پایدار کمک می‌کند.

حمله به ادلب وضعیت دستیبابی به صلح را به تعویق می‌اندازد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه هم در این نشست خبری مشترک تاکید کرد: قبل از هر چیز به خاطر مهمان‌نوازی از بنده و هیات همراه از آقای روحانی تشکر می‌کنم. شاعر ایرانی سعدی شیرازی می‌گوید گر از محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی.

وی افزود: دلیل حضور ما جست‌وجوی راهی برای پایان دادن به تراژدی سوریه است. اجلاس ما در آستانه و سوچی و آنکارا در استقرار صلح و کاهش خشونت موثر بوده و راه آتی را در سوریه برای پایان دادن جنگ فراهم می‌کند اختلافاتی که هشت سال ادامه داشته است. البته این اختلافات یک شبه پایان نمی‌یابد ولی آستانه و سوچی کاتالیزوری برای کاهش اختلافات شد. حفظ این دستاوردها مهم است و عزم خود را امروز نشان دادیم.

اردوغان با بیان اینکه از دومین اجلاس سران در آنکارا هم در منطقه و هم فضای بین‌المللی تحولات بسیار مهمی رخ داده است، گفت: عدم کنترل می‌تواند خطرناک باشد. حمله به ادلب وضعیت دستیبابی به صلح را به تعویق می‌اندازد زیرا ادلب در حکم کل سوریه است. گام‌هایی که به غلط در این منطقه برداشته شود انعکاس‌هایی دربردارد. اعمال و روش‌های مخاطره آمیز تنها آب به آسیاب تروریست‌ها می‌ریزد. بدون اعمال تبعیضی آغوش خود را برای همه سوری‌ها باز کردیم و نمی‌خواهیم مردم ادلب این بار با بدبختی روبه رو شوند.

وی با اشاره به اینکه ادلب نباید باعث شود خسارت‌هایی به روح آستانه وارد شود، تاکید کرد: موضع ترکیه در مبارزه با تروریست‌ها روشن است. با روحانی رایزنی کردیم و مواضع خود را بیان کردیم. بر این موضوع تاکید کردیم در مبارزه با تروریسم دست به اقدامات عجولانه نزنیم و بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردیم.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: در ژنو با نمایندگان سازمان ملل و معارضین گفت‌وگو کرده و آمادگی خود را برای تدوین قانون اساسی سوریه اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: در نشست امروز درخصوص بازگشت مهاجران حرف زدیم و رایزنی‌های امروز را مثبت قلمداد می‌کنیم و معقتدیم باید با سازمان ملل در این باره هماهنگی شود آرزوی ما پیدا کردن راه حل‌های سیاسی و پایان دادن به جنگ براساس قطعنامه ۲۲۵۴ است در این باره این مسئله تنها بر دوش سه کشور ضامن صلح نیست و همه کشورها در این باره وظایفی برعهده دارند.

در ادامه خبرنگار شبکه خبر پرسید بازگشت آرامش سیاسی بعد از پاکسازی منوط به چه مسائلی است؟ که روحانی پاسخ داد: اقداماتی که در سوریه در حال انجام است برای هدف مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش و اقتدار دولت مرکزی بر سراسر خاک سوریه است. در این رابطه یکی از اقدامات مهم پاکسازی ادلب از ترویست‌ها است. کل سوریه باید از تروریست‌ها پاکسازی شود که این مساله مورد نظر و توافق مجامع بین‌المللی و سه کشور و همه کسانی است که مدعی هستند می‌خواهند در سوریه نقش آفرینی کنند.

وی افزود: ادلب بسیار مهم است زیرا تروریست‌ها مردم را سپر انسانی خود قرار داده‌اند تا به حیات ننگین خود ادامه دهند. باید مردم را از ترویست‌ها جدا کنیم و با تروریست‌ها بجنگیم. بعد از ادلب مسئله شرق فرات برای برداشتن گام نهایی مطرح است. مداخلات غیرقانونی امریکا موجب ایجاد مشکل در شرق فرات شده و به همین خاطر خواستار خروج فوری غیرقانونی امریکا و بازگشت مهاجرین و تدوین قانونی است.

در ادامه پوتین در پاسخ به این سوال که توافقات درخصوص ادلب چه نکاتی بوده است، گفت: گفته بودیم در ادلب تعداد فوق‌العاده زیادی غیرنظامی وجود دارد که بسیار مهم است و باید این مسئله را در نظر بگیریم. در گذشته کمک کردیم تروریست‌ها از مناطق گوناگون سوریه خارج شوند و به ادلب بروند و حتی توافق کردیم با اسلحه خود خارج شوند ولی در منطقه ادلب تسلیحات سنگینی وجود دارد و تروریست‌ها می‌توانند پهباد بسازنند. قطعات یدکی آن را داریم. حتی شاهد درگیری در داخل ادلب هستیم که مورد نگرانی ماست.

وی افزود :تروریست‌ها غیرنظامیان را به عنوان سپر خود قرار می‌دهند. البته این روش همه تروریست‌ها است. در این باره رقه را مثال می‌زنم که کنترل آن برعهده نیروهای وابسته به امریکا است. آن زمان می‌شنیدیم که تقصیر برعهده ترویست‌ها بوده است. تلاش ما در حملات این بوده است که غیرنظامیان بتوانند مناطق درگیری را ترک کنند. از روسای جمهور ایران و ترکیه تشکر می‌کنم. اگر ما همکاری خوبی نداشتیم موفقیت‌های موجود را نداشتیم. انتظار داریم دعوت ما برای آشتی‌سازی با موفقیت روبه‌رو شود. توافقات سه کشور درخصوص سوریه براساس اصل هدف آشتی‌سازی میان نیروهای مخاصم و مبارزه با تروریست‌ها بوده است. امیدواریم نمایندگان سازمان‌های تروریستی عاقل باشند و سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند.

اردوغان هم در پاسخ به این سوال که موج مهاجرین پس از حمله به ادلب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به عنوان سه کشور ضامن صلح تلاش‌ می‌کنیم. موضوع این است که در ادلب به خاطر بلای ترور، مهاجرت‌ها آغاز شده است. در حالت کلی، مرز مشترک طولانی با سوریه داریم و در این مرز مشترک، تنها جایی که مردم ادلب فرار می‌کنند ترکیه است. ما هم‌اکنون پذیرای سه میلیون سوری هستیم ولی امکان پذیرای سه میلیون نفر دیگر را نداریم. باید از مهاجرت احتمالی جلوگیری کنیم و در این باره باید در مبارزه با تروریسم موافق باشیم.

وی افزود: به همین خاطر تاکید بر زمین گذاشتن سلاح‌ها موضع محکم ما را نشان می‌دهد. هزاران انسان در رقه و درعا کشته شدند که به خاطر استفاده تروریست‌ها از غیرنظامیان بود. هم‌اکنون در ادلب وضعیت مشابهی ممکن است به وقوع بپیوندد. در دیدارهای دوجانبه و اجلاس برای این مهاجرت‌ها گفت‌وگو کردیم و در بیانیه پایانی این موارد مورد تاکید قرار گرفته است. امیدواریم راهی نهایی برای پایان دادن این روند پیدا کنیم و مردم سوریه قانون اساسی خود را پیدا کرده و امکان حضور در انتخابات آزاد و منصفانه را داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا