خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتخاذ تصمیم مناسب

/ تحلیلی در آستانه‌ی بزنگاه تصمیم ترامپ در مورد برجام /

«میترا شیخ قمی»، کارشناس ارشد مدیریت در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اتخاذ تصمیم مناسب»، در تحلیل ماندن و یا نماندن آمریکا در برجام نوشت:

چند روزی،  بیشتر به بزنگاه تصمیم ترامپ در مورد برجام باقی نمانده و هنوز هیچکس با اطمینان نمی‌تواند بگوید که آمریکا در برجام  باقی خواهد ماند یا نه؟ ولی قدر مسلم حتی ماندن امریکایی‌ها در برجام نیز به همراه محدودیتها و تحریم‌های جدیدی خواهد بود که  با خروج آنها از برجام تفاوت چندانی نخواهد داشت. در اینکه اروپایی‌ها چه کنشی در مقابل این گونه رفتارهای آمریکا نشان دهند هنوزقابل پیش بینی نیست ولی ظاهراً در داخل خیلی‌ها دوست دارند که ایران اصطلاحاً چک اول را در این دعوا زده و زودتر از قرارداد، به زعم آنها ننگین خارج شود یا حداقل بلافاصله با خروج آمریکا، یا غنی سازی را به سقف بالای بیست درصد رسانده و یا حتی از  ان پی تی خارج شود. ولی آیا اتخاذ این تصمیم‌ها کار درستی است؟ مردم ایران را چه کشورهایی در این بزنگاه تاریخی حمایت خواهند کرد.

قطعاً ناگفته پیداست که مشکل بزرگ امروز کشور ما اقتصادی است. و تحریم‌های جدید باعث بازگشت شرایط ایران به سالهای نود و نود و یک می‌شود. پس از این رهگذر در این اتفاقات بیشتر از همه مردم ایران آسیب خواهند دید. مگر با خروج ایران از ان پی تی چه  دردسر بزرگی گریبانگیر غربی‌ها می‌شود (مخصوصاً حالا که کره شمالی به عنوان بزرگترین تهدید اتمی دنیا در حال گذراندن ماه عسل با امریکایی‌هاست و دندانهایش در حال کشیده شدن) از طرفی دیگر اگر خیلی‌ها از جمله یکی از عزیزان وابسته به دولت گمان می‌کند با اتحاد استراتژیک با چین و روسیه این گردنه را به سلامت عبور می‌کنیم قطعاً اشتباه بزرگی است. زیرا چین کشوری است صادرات محور که بالای پانصد میلیارد صادرات به امریکا و کانادا دارد پس هیچ وقت تجارت سی میلیاردی با ایران را  به این رقم بزرگ ترجیح نمی‌دهد و از طرفی روسها در مبحث اقتصادی چیزی در جهت حمایت از ما ندارند و تجربه نشان داده که اگر حتی این بضاعت را هم داشتند انجام نمی‌دادند که شاهد بزرگ آن رأی مثبت هر دو به قطعنامه‌های شورای امنیت بر علیه ایران در مبحث هسته‌ای است.

نکته مهم دیگر خروج احتمالی ایران برگشت قطعنامه‌های تحریمی است که در نهایت ایران را دوباره ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار می‌دهد و خطر جنگ را بیخ گوش مردم. پس با بررسی تمامی جوانب، به عقیده نگارنده ایران نباید به هیچ وجه از برجام خارج شده و باید ننگ عمل زشت امریکا بر گرده خودش باشد از طرفی با رایزنی با کشورهای اروپایی نظیر آلمان و فرانسه تعهدات آنها را به دولت و مردمشان یادآوری کرده و بگذاریم این آمریکا باشد که از نظر سیاسی دچار انزوا و عهد شکنی معرفی شود (البته اگر چه ایران در این مدت به تعهدات خود در برجام به خوبی  عمل کرده. ولی شایسته است که از حرکاتی که باعث می‌شود که ایران به عنوان یک تهدید قلمداد شود به جد خودداری گردد تا بهانه و گزگی به دست بدخواهان نیفتد)

در آخر، حوادث تلخ دی ماه را هیچ کس فراموش نکرده. ریشه بیشتر این حوادث تنگناهای اقتصادی و نارضایتی اجتماعی است پس باید این مهم را قبول کرد که خدایی نکرده با بازگشت تحریم‌ها کشور ثبات خود را از دست داده و آبستن حوادث و اتفاقات تلخ جدیدی می‌شود که کیان نطام و انقلاب آسیب جدی می‌بیند. هر چند امید است که ملت سرفراز ایران با درایت همیشگی خود، از چاله‌ای که این تازه به دوران رسیده در آمریکا حفر کرده به سلامت عبور کرده و آن را تبدیل به فرصتی برای معرفی واقعیت ایران و ایرانی به دنیا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در حقیقت با آمدن ترامپ و بولتون آمریکا عملا از برجام خارج شده است. بنابراین این تحلیل ایشان کاملا درست است که ٬٬حتی ماندن امریکایی‌ها در برجام نیز به همراه محدودیتها و تحریم‌های جدیدی خواهد بود که با خروج آنها از برجام تفاوت چندانی نخواهد داشت.٬٬
    بنابراین تداوم مناسبات با اروپایی ها و بی توجهی به ترامپ راه عبور ماست. اگرچه ممکن است ترامپ عصبی هم بشود.
    بر خلاف قبلی ها که آنها از ترامپ جدا شدند بزودی این ترامپ است که از بولتون جدا خواهد شد

  2. کو گوش شنوا ؟
    مگر اشخاصی هم چون آقای شریغتمداری می گذارند که آب خوش از گلوی ملت ایران پایین برود اینها مترصد هستند که جنگی در کشور رخ دهد و اینها از آب گل آلود ماهی بگیرند باید خیلی هوشیار بود که به دام بد خواهان داخلی ودشمنان خارجی نیفتیم.

  3. سلام از اول هم معلوم بود امریکا قابل اعتماد نیست .فقط ما خیلی زود میدان را خالی کردیم و عرصه را برای بازی حریفان باز کردیم . آنها به این نتیجه رسیدن با فشارهای بیشتر مبتوانند نظرات خود را برما تحمیل کنند. زیرا مقمات ما قبل از مذاکرات برجام بازی را باخته بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا