خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانشگاه امیرکبیر در 1401 | بیش از 200 پرونده انضباطی و 50 ترم تعلیقی

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: انصاف نیوز گفتگویی مفصل با آرمین جلالی روشن، دانشجوی کارشناسی رشته‌ی کامپیوتر و فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر پیرامون شرایط یک سال گذشته‌ی این دانشگاه و برخوردهای گسترده و سنگینی که با دانشجویان این دانشگاه (بیش از 200مورد پرونده انضباطی و 50 ترم تعلیقی) شده داشته است.

آرمین جلالی روشن، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در میان دانشجویان بازداشت‌شده‌ی اتفاقات سال 1401 نیز بوده است. او در دانشگاه به یک ترم اجرایی تعلیق از تحصیل و محرومیت از تسهیلات رفاهی محکوم شده است.

بیش از 200 پرونده انضباطی و 50 ترم تعلیقی

تعداد پرونده‌های انضباطی‌ای که آقای جلالی روشن و چند فعال دانشجویی دیگر از آنها اطلاع یافته‌اند نزدیک به 200 مورد بوده است. عدد واقعی این پرونده‌ها بنابر تخمین‌های این دانشجویان بسیار بیشتر از این رقم و نزدیک به 400 پرونده است. علاوه بر این فعالان دانشجویی این دانشگاه می‌گویند که در محدوده‌ی اطلاع آنها 50 ترم تعلیقی نیز به طور قطعی برای دانشجویان این دانشگاه ثبت شده است.

به گفته‌ی آقای جلالی‌روشن بسیاری‌ از این پرونده‌های انضباطی حکم قطعی نخورده‌اند. در مورد تعلیقی‌ها نیز بخش زیادی را با چانه‌زنی‌هایی که با مسئولین دانشگاه انجام داده‌اند حل‌و‌فصل شده است.

چانه‌زنی‌های ثمربخشی که آقای جلالی روشن به آنها اشاره کرد این سوال را ایجاد می‌کرد که در مجموعه‌ی مسئولان دانشگاه کدام شخص یا مسئول در این مسیر به دانشجویان کمکی کرده است. آقای جلالی وجود حتی یک نفر میان مسئولان دانشگاه امیرکبیر که چنین رفتاری داشته باشد را بعید می‌دانست.

دلیل حل‌و‌فصل شدن پرونده‌های دانشجویی اثرگذاری چانه‌زنی‌ها و تسامح مسئولان نبود

او دلیل ثمربخشی چانه‌زنی‌ها را موارد دیگری می‌دانست؛ از این قبیل که تعداد پرونده‌ها زیاد بوده و اصلا فرصت رسیدگی نداشته‌اند یا همینکه تعداد بازداشتی‌های امیرکبیر بالا بوده و موجب زوم شدن رسانه‌ها می‌شده است و یا فشار خانواده‌های آنان. به گفته‌ی آقای روشن معدود افرادی هم که قبلا در کمیته انضباطی به دانشجویان کمک می‌کردند بعد از 1400 و با عوض شدن کادر دیگر حضور ندارند و «کلا دیگر فضای تسامح وجود ندارد» اما به همان دلایلی که ذکر شد سعی کردند فضا را به حالت آرام برگردانند.

سال گذشته در نبود تشکل‌ها پیگیری سازماندهی شده‌ی مسائل دانشجویان ممکن نبود

آقای جلالی روشن یادآوری کرد که آن اعداد مربوط به احکام دانشجویان امیرکبیر در فضای مجازی منتشر شده است، غیررسمی است؛ چراکه مرجعی در حال حاضر در دانشگاه امیرکبیر وجود ندارد که به شکل سازماندهی شده مسائل دانشجویان را پیگیری کند. این دانشجو در این مورد به مجوز فعالیت نداشتن تشکل‌های منتقد از جمله انجمن ترقی‌خواه این دانشگاه اشاره کرد. همین اوضاع باعث شده پیگیری شرایط دانشجویان شخصی شود و محدودیت بسیاری برای فعالان دانشجویی ایجاد کند.

انجمن ترقی‌خواه با کارشکنی دانشگاه نتوانست مجوز فعالیت بگیرد/ هیچ تشکل منتقد فعالی در حال حاضر در دانشگاه امیرکبیر باقی نمانده است

بنابر توضیحات آقای جلالی روشن، عضو سابق انجمن ترقی‌خواه، لغو مجوز فعالیت انجمن ترقی‌خواه به ایام کرونا برمی‌گردد. ظاهر امر این بود که ساز و کار انتخاباتی معینی در اساسنامه‌های انجمنی برای چنین شرایطی پیش‌بینی نشده نبود به همین دلیل دیگر انتخابات برگزار نشد؛ شورای مرکزی منحل شد و فارغ‌التحصیل شدند.

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیرکبیر

آقای جلالی روشن اما این امر را بهانه‌ای برای تعطیل کردن این انجمن می‌دانست چرا که در همان ایام از سمت وزارت علوم دستورالعملی آمد که انجمن‌های اسلامی انتخاباتشان را برگزار کنند و این کارشکنی دانشگاه بوده که با وجود تلاش شورای مرکزی برگزاری انتخابات ممکن نشد.در حال حاضر عملا این انجمن منحل است اما به طور رسمی اعلام نشده است. سه تشکل منتقد در امیرکبیر وجود دارد که یکی از آنها عملا منحل شده است و دو تشکل دیگر هم رسما اجازه‌ی فعالیت و انتخابات ندارد.

عملکرد کمیته‌های انضباطی شفاف نیست/ اقدامات غیرقانونی صورت می‌گیرد

یکی از موضوعات اصلی صحبت‌های آقای جلالی روشن کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه امیرکبیر بود؛ رسیدگی به پرونده‌ها و اتفاقات در این کمیته‌ها شفاف نیست و بسیاری اقدامات غیرقانونی اتفاق می‌افتد.

از جمله اقدامات غیرقانونی کمیته انضباطی که آقای جلالی مثال زد اتفاقی بود که راجع به پرونده‌ی خودش افتاده بود. او در 28شهریور در یک تجمع دانشجویی شرکت کرده اما حکم این عمل آقای روشن طبق شیوه‌نامه‌ی جدید داده شده است. آقای روشن توضیح داد که مطابق ماده 10 قانون مجازات اسلامی یک تخلف یا جرم را با قوانین زمان وقوع آن بررسی می‌کنند و تنها در یک صورت ممکن است به قانون جدید استناد کنند، یعنی درصورتیکه قانون جدید به نفع شخص باشد. 

شيوه‌نامه‌ی 1401، یک شیوه‌نامه و هزار اشکال شکلی و حقوقی

مورد دیگری که این فعال دانشجویی در این گفتگو مطرح کرد اشکالات حقوقی و شکلی شیوه‌نامه انضباطی جدید و برخوردهای وفق آن بود.

امکان تفسیر موسع

یکی از مواردی که آقای جلالی روشن در موضوع اشکالات این شیوه‌نامه ذکر کرد تفسیر موَسعی است که از این شیوه‌نامه می‌شود. این در حالی است که متون حقوقی بسیار دقیق نوشته می‌شوند تا تفسیر بسیط پیدا نکنند. برای مثال عدم رعایت شئون دانشجویی در این شیوه‌نامه محکومیت‌های خاص خود را دارد اما هیچ مرجعی وجود ندارد که این شئون دانشجویی را تعیین کرده باشد یا مصادیق آن را ذکر کرده باشد.

جرم‌انگاری گسترده

مورد دیگری که این دانشجوی کامپیوتر در موضوع شیوه‌نامه‌ی جدید گفت جرم انگاری گسترده‌ی این متن است. برای مثال اگر تخلفی بیرون از فضای دانشگاه رخ بدهد وفق شیوه‌نامه دانشگاه می‌تواند آن را بررسی کند مثلا اگر در مهمانی‌ای خارج از فضای دانشگاه شرکت کنید دانشگاه می‌تواند بررسی کند. به این ترتیب «دست کمیته انضباطی خیلی باز است». البته این ایراد خاص 1401 نیست و به شیوه‌نامه‌ 98 نیز وارد است فقط در نمونه‌ی 1401 محکومیت‌ها شدیدتر و قهری‌تر شده است.

حذف بندهای مربوط به حریم شخصی

مشکل دیگر این شیوه‌نامه که در این مصاحبه به آن اشاره شد حذف بندهای مربوط به حریم شخصی در آن است برخلاف شیوه‌نامه‌ی سال 98 که اصلا مقدمه‌اش با احترام به حریم خصوصی افراد شروع می‌شود.

آقای روشن می‌گفت همان شیوه‌نامه‌ی 98 هم که الآن را با آن قیاس می‌کنیم در همان سال نقدهای بسیاری به آن وارد شد چون دست دانشجو را برای دفاع بسته بود. حتی پیشنهاد بازبینی در آن شیوه‌نامه با حضور نماینده‌ی تشکل‌های دانشجویی داده شد اما به نتیجه‌ای نرسید.

شکاف نسلی‌ای که کرونا به وجود آورد

آقای روشن همچنین به شکاف نسلی‌ای که کرونا در دانشگاه به وجود آورد اشاره کرد. با آمدن کرونا و ارتباط نداشتن نسل جدید با نسل قدیم باعث شد که این نسل با شرایط هماهنگ نشود و نهادهای دانشگاهی، کارکرد آنها و خطرات و امکانات  فعالیت در عرصه‌ی دانشگاه را نشناسد.

1401 در دانشگاه امیرکبیر

آقای روشن رفتارهای دانشگاه امیرکبیر در اتفاقات سال گذشته را از روزهای آرام‌تر 14‌01 شروع کرد. به گفته‌ی این فعال دانشجویی تا قبل از آبان ماه دانشگاه امیرکبیر آنقدر فضای بدی نداشت و روزانه تجمعات حتی شلوغی هم شکل می‌گرفت. به گفته‌ی عضوی از حراست این دانشگاه، در تجمع 28 شهریور امیرکبیر حدود 900 نفر دانشجو حضور داشته است. البته در این فرصت کوتاه برخوردهای آرام‌تر دانشگاه نیز ممنوع‌الورود و محرومیت از وسایل رفاهی وجود داشته اما هنوز آنچنان فضا امنیتی نبوده که بازداشتی‌ای داشته باشند یا لباس شخصی وارد دانشگاه شود.

در موج اول بازداشتی‌های امیرکبیر تنها دانشجوی بازداشتی بخاطر فعالیت درون دانشگاه که خبرش منتشر شد آقای آرمین جلالی روشن بوده است.

10آبان، شروع برخورد در دانشگاه امیرکبیر / حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه

با آغاز آبان اعتراضات چه در خیابان و چه در دانشگاه طولانی می‌شود. تقریبا از 10 آبان برخورد در امیرکبیر آغاز می‌شود. 10ام و 11ام آبان این دانشگاه نزدیک به 10 الی 15 نفر بازداشتی داشته است. در این روزها فضا بسیار امنیتی شد؛ نیروهای امنیتی در لباس شخصی در دانشگاه حضور پیدا کردند و تعداد نیروهای حراست نیز چند برابر شد.

آقای روشن مثال عجیبی را اضافه کرد؛ دانشجویی که 24 آبان توسط نیروهای امنیتی با لباس شخصی در داخل دانشگاه بازداشت شده است.فیلم این دستگیری هم در فضای مجازی بارها بازنشر شد.

بازداشتگاه دانشگاه / 40 بازداشتی از مجموع 15000دانشجوی امیرکبیر عدد قابل توجهی است

از 10 و 11 آبان به بعد دیگر تجمعات در نطفه خفه می‌شد. در کل اتفاقات سال گذشته این دانشگاه حدود 40 بازداشتی داشته است که طبق گفته‌ی این فعال دانشجویی از مجموع 15000دانشجوی آن عدد قابل توجهی است.

به اتهام اجتماع و تبانی

عموم بازداشتی‌های امیرکبیر از جمله آقای جلالی روشن عنوان محکومیت‌شان اجتماع و تبانی و اخلال در نظم و مصداق آن نیز شرکت در تجمع غیرمجاز بوده است. سایر عناوین اتهامی مثل فضای مجازی تکمیل کننده‌ی اینها و در بازجویی‌ها نیز مطرح می‌شد.

نقش حراست / حراست امیرکبیر و تهران متفاوتند

این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در مورد نقش حراست این دانشگاه گفت که حراست این دانشگاه مانند آنچه از دانشگاه تهران نقل می‌شود دست دانشجو را در دست نیروهای امنیتی نگذاشته است اما اسناد و پرونده‌هایی که برای دانشجویان گردآوری می‌شده عمدتا از سمت حراست و نیروهای فعال امنیتی درون دانشگاه بوده است.

شکل و شمایل نیروهای حراست و منششان از سال گذشته تغییر کرده است

در مورد نیروهای حراست این دانشگاه همچنین به تغییر شکل و شمایل این نیروها نسبت به سال‌های قبل نیز اشاره شد. آقای روشن در باب این مورد گفت: ما این تغییرات عجیب نوع آدم‌های حراستی را در سال گذشته دیدیم و حتی خانواده‌هایمان که برای پیگیری مسائلمان مراجعه می‎‌کردند هم می‌گفتند که این نیروها جدیدند و بر تعدادشان افزوده شده است. رفتارشان نیز خشن‌تر شده. نیروی حراست چون شغل دائمش در دانشگاه است قدری ملاحظه می‌کند اما اینها خشن و بعضا فحاش بودند.

جلالی روشن یادآوری کرد که آنچه از بازداشت‌های این دانشگاه می‌گوید مربوط به فعالیت‌های درون دانشگاه است.

سیاست‌های کنترلی دانشگاه‌ها در 1401 هماهنگ و یکسان بود

به گفته‌ی این عضو سابق انجمن ترقی‌خواه سیاست‌های کنترلی سال گذشته در دانشگاه‌ها به شکل هماهنگ و همزمان اتفاق می‌افتاده است؛ مثلا تاریخ شروع برخورد در دانشگاه علامه نیز تقریبا با امیرکبیر یکی بوده است.

بعد از برخوردها ناامیدی تلخی در دانشگاه حکمفرما شد

بخش بعدی مصاحبه، به شرح جو عمومی دانشگاه بعد از اعتراضات و برخوردهایی که صورت گرفت، گذشت. آقای روشن می‌گفت تقریبا از اوایل زمستان دانشگاه هم مانند خیابان آرام شده بود. یک دلیل این آرامش حجم زیاد برخوردی بود که صورت گرفته بود. همین امر جو سنگین و ناامیدی تلخی را در دانشگاه حکمفرما کرده بود. بخشی از آرامش دانشگاه هم به آغاز امتحانات برمی‌گشت.

با آرام شدن دانشگاه احضارها شروع شد

شروع آرامش دانشگاه فرصت کافی برای مسئولان دانشگاه به جهت رسیدگی به پرونده‌ها، پرونده‌سازی‌ها و احضار دانشجویان ایجاد کرد.

پرونده‌سازی براساس فضای مجازی برای اولین بار اتفاق افتاد

دانشگاه در این مدت برای اولین بار به فضای مجازی ورود کرده است و این چیزی است که قبلا مشاهده نشده است. کانال‌های دانشجویی، صفحه توئیتر دانشجویان و… را دست‌مایه‌ی تشکیل پرونده‌ی انضباطی قرار می‌دادند.

بی‌اخلاقی کمیته انضباطی: به بچه‌ها پیشنهاد جاسوسی و آدم‌فروشی می‌دادند

این فعال دانشجویی با تاسف و ناباوری از پیشنهادات همکاری‌ای که برای دانشجویان در این احضارها مطرح می‌شد یاد می‌کرد. به گفته او این اقدام هم در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها یک سیاست واحد و کلی بوده. همین برخوردها فضای بی‌اعتمادی بین دانشجویان ایجاد کرده و باعث جو سنگین دانشگاه می‌شده است.

رسانه‌ای نکردن دلیل تکرار رفتار ناصحیح مسئولان می‌شد

آقای روشن اینطور ادامه داد: به دلیل همان شکاف نسلی‌ای که توضیح دادم بسیاری از این برخوردها گفته نمی‌شد چون می‌ترسیدند و نمی‌خواستند رسانه‌ای شوند. همین که اخبار بیرون نمی‌آمد باعث می‌شد آن برخورد ادامه پیدا کند.

سختگیری‌های قبل از اعتراضات دوباره برقرار شد

مصاحبه‌شونده‌ی انصاف در مورد رویه‌های جدید امیرکبیر بعد از اعتراضات و آرامش دانشگاه نیز می‌گفت رفتارهای جدید یا تذکرهای جدید مشاهده شده ولی یک سیاست کلی و دائم نبوده‌اند. اما بعد از آرامش دانشگاه همان سختگیری‌های قبلی در مورد حجاب که در دوران اعتراضات وجود نداشت، دوباره برقرار شد.

در جریان رسیدگی به پرونده‌های دانشجویی به اساتید می‌گفتم کمک کنید که نوبت به شما هم می‌رسد

با شروع کمیته‌های انضباطی فعالان دانشجویی تلاش کرده‌اند که از طریق امکانات محدود شیوه‌نامه‌ی جدید یا با کمک گرفتن از اساتید به دانشجویان کمک کنند. آقای روشن اضافه کرد: همان دوران که نوبت رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان بود من به یکی از اساتید گفتم که حتما نوبت به شما هم می‌رسد. اساتیدی که بیانیه‌های جمعی مثلا در محکومیت احکام سنگین دانشجویان را امضا کرده بودند و… . بعضی اساتید کمک می‌کردند. ما استادی داشتیم که به کمیته‌ی انضباطی یک دانشجو ‌آمد.

اساتید دانشگاه امیرکبیر در محدوده‌ی مسائل صنفی کنشگری داشته‌اند

به گفته این دانشجو برخورد با اساتید در دانشگاه امیرکبیر باتوجه به اینکه کنش خاصی هم نداشته‌اند کمرنگ‌ بوده است و تا جایی که او اطلاع داشت فقط یک مورد استاد اخراجی داشته‌اند. اساتید امیرکبیر بیشتر خود را محدود به مسائل دانشگاه می‌کرده‌اند که اگر کمیته انضباطی‌ای هست پیگیری کنند یا اگر دانشجویان غیبت و تحریم می‌کردند ایرادی نمی‌گرفتند. معدود اساتیدی هم بودند مثل رئیس دانشکده‌ی کامپیوتر که شخصا پیگیر مشکلات آقای جلالی روشن بوده است. آقای روشن اضافه کرد که در مجموع کار خاصی هم از دست اساتید برنمی‌آمده است.

منفی‌ترین مسئول اثرگذار امیرکبیر

آقای روشن از بین مسئولان دانشگاه نتوانست شخصی مفید که یاری‌کننده‌ی دانشجویان در سال گذشته بوده باشد را نام ببرد اما اسم شخصی را میان توضیحاتش به عنوان منفی‌ترین اثرگذار مسئول دانشگاه نام برد که بیشتر از سایرین در کار دانشجویان اخلال ایجاد می‌کند و مسبب بی‌قانونی هم بوده‌ است: مسئول دبیرخانه کمیته انضباطی.

1401 له یا علیه جنبش دانشجویی؟

آقای روشن در بخشی از حرف‌هایش گفت که اتفاقات سال گذشته دست فعالین دانشجویی را بست و آنقدر اتفاقات انفجاری و پشت سر هم افتاد که فرصت فعالیت و پیگیری مطالبات قبلی را از آنها گرفت. خبرنگار انصاف نیوز در پایان از او پرسید که باتوجه به همین استدلال اتفاقات سال گذشته به ضرر جنبش دانشجویی تمام نشده؟

آقای روشن در پاسخ به این سوال می‌گفت مزیت اعتراضات 1401 در دانشگاه همراهی همگانی دانشگاه‌های سراسر کشور با جامعه است و اینطور ادامه داد: در پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص کنیم کدام دانشگاه؟! دانشگاه دهه‌ی هفتاد که در عرصه‌ی سیاست بازیگری می‌کرد؟! باتوجه به امکانات محدود فعلی ما، اعتراضات 1401 اتفاق مثبتی برای فعالیت دانشجویی بوده است.

آقای روشن بر این باور بود که تاثیر این اتفاق در آینده‌ی فعالیت دانشجویی نیز مثبت خواهد بود و اینطور توضیح داد: من در دو بخش پاسخ می‌دهم یک اینکه فرض کنید هیچ یک از این اتفاقات نمی‌افتاد، مثلا در همان سه ماه اول سال 1401 هیچ رویه‌ی مثبتی ما ندیدیم که مثلا با تشکل‌ها سازشی کنند یا کارهای اینچنینی. حتی خبر گشت ارشاد موتوری در امیرکبیر را در همان سه ماه خود شما کار کردید. اتفاقا آن زمان بسته‌تر شدن فضا را می‌دیدیم. رویه‌ای سختگیرانه‌تر از قبل در پیش گرفته شده بود. این اتفاقات اگر هم نمی‌افتاد سیاستی که در پیش گرفته بودند بر مبنای تسامح و تساهل نبود.

بخش دیگر این است که بالاخره نیاز آن زمان بود. مسائل را نمی‌شود خیلی ایزوله (بدون اثرگذاری یا اثرپذیری) نگاه کرد. کنشگری در فضای امروز دانشگاهی ایران دیگر امکانپذیر نیست. سنوات آموزشی ما دهه 90 به چهار سال کاهش پیدا کرد این کاهش سنوات مجاز و کم شدن هفته‌های آموزش خودش یک نوع شکنجه‌ی سفید است که امکان کنش‌گری را هم از دانشجو سلب می‌کند.

مسئله‌ی دیگر تغییر بافت جمعیتی دانشگاه‌هاست باتوجه به پذیرش دانشجویان پردیس یا شهریه‌پرداز که با روزانه‌ها کلاس می‌آیند و یا اصلا دانشجویان روزانه‌ای که بسیاری‌شان از دهک ده هستند. با این بافت جمعیتی که بسیاری را حذف کرده است آینده‌ی فعالیت دانشجویی اصلا قابل پیش‌بینی نیست.

همه‌ی این عوامل را برای بررسی 1401 باید در نظر گرفت. برآیند این عوامل می‌گویند که اتفاق مثبتی بود. بالاخره ما بعد از 88 یک حرکت جدی در دانشگاه‌ها دیدیم.

نقدی بر جنبش دانشجویی: شدیدا واکنشی و سلبی عمل می‌کند

این فعال دانشجویی در بحث شیوه‌نامه نقدی هم به جنبش دانشجویی وارد می‌دانست. او بر این باور بود که فضای دانشگاه نیز مانند جامعه شدیدا واکنشی شده و ایجابی رفتار نمی‌کند به تبع همین امر هم است که تعلیق یک دانشجو واکنش‌ها و تلاش‌های بیشتری را در پی دارد تا خود این شیوه‌نامه. آقای روشنی ادامه داد که البته الآن در آستانه‌ی سالگرد یا آذرماه سال گذشته فرصت فراهم نبود، اما فعالین دانشجویی وقت داشته‌اند که این موضوع را بررسی کنند. (نقد مفصل آقای جلالی روشن به این شیوه‌نامه در روزهای آینده منتشر خواهد شد).

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ۶-۷ ساله که سطح موضع گیری های انجمن های دانشجویی به شدت افت کرده و این نگران کننده است. مثلا وقتی موضع گیری های خبرنامه امیرکبیر رو میخونی خنده ات میگیره و از خودت می‌پرسی واقعا این رو کسی نوشته که ادعای نخبگی داره؟ دانشگاه ما این باشه وای به حال جامعه. بگذریم از غلط‌های املایی ریز و درشت دوستان…

  2. کاش به این فعالین دانشجویی شجاع بیشتر تریبون داده بشه تا صدای دانشگاه را به گوش همه برسونند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا