خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصولگرایان تندرو علیه حسین سلاح‌ورزی: «صلاحیت ندارد»

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: رای فعالان بخش خصوصی به حسین سلاح‌ورزی و انتخاب او به عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی به مذاق رسانه‌های تندروی اصولگرا خوش نیامده است تا جایی که با تهیه مطالبی، اهلیت حرفه‌ای این فعال اقتصادی را زیر سوال برده و نوشته‌اند سلاح‌ورزی صلاحیت ریاست اتاق بازرگانی را ندارد.

انتشار پرحجم خبر، گزارش و تحلیل درباره حسین سلاح‌ورزی از چند هفته پیش آغاز شد. نگاهی به نوع مطالب منتشرشده، نشان می‌دهد تخریب سلاح‌ورزی یک پروژه رسانه‌ای برنامه‌ریزی‌شده بوده و از زمانی رسما کلید خورده است که نام او به عنوان یکی از بخت‌های ریاست دوره دهم اتاق بازرگانی مطرح شد. این در حالی‌ست که آقای سلاح‌ورزی، چهره‌ای نیست که تازه وارد فضای اقتصادی کشور شده باشد و بنابراین این پرسش مطرح می‌شود که اگر واقعا او به فساد اقتصادی آلوده است چرا افراد و رسانه‌هایی مدعی «فسادیاب» بودن تا قبل از مطرح‌شدن نامش برای ریاست اتاق این ادعاها را مطرح نکرده بودند؟

این گزارش، ضمن تاکید بر لزوم شفافیت به‌ویژه در اتاق بازرگانی، نشان خواهد داد چگونه تخریب افراد ذیل عنوان موجه «مبارزه با فساد» به پروژه‌های رسانه‌ای تبدیل می‌شود.

آغاز پروژه از توئیتر

نخستین بار، پنجم اردیبهشت ماه گذشته، یک اکانت توئیتری که خود را سردمدار مبارزه با فساد می‌خواند اما شائبه‌های جدی درباره‌ی منبع اسناد و اهداف تخریب‌هایش وجود دارد، مدعی شد اتاق بازرگانی برای ماندن فاطمی‌امین، وزیر در آستانه استیضاح صمت، بالغ بر 120 میلیارد تومان هزینه کرده است. در این توئیت نام حسین سلاح‌ورزی نیز هشتگ شده و از او پرسیده شده بود که چرا صورت‌های مالی اتاق ایران شفاف نیست.

24 ساعت بعد، همان اکانت اعلام می‌کند پیام‌های متعددی درباره فساد در اتاق بازرگانی دریافت کرده است.

پس از آن‌که مشخص شد آن 120 میلیارد تومان ادعایی نتوانسته وزیر صمت را از استیضاح برهاند، حساب توئیتری مذکور 10 روزی را به سکوت در این‌باره می‌گذراند و سپس در روز 15 خرداد، در یک رشته توئیت اعلام کرد گرچه داستان آن توئیت به استیضاح وزیر صمت ربط داشته اما رفتار سلاح‌ورزی را مشکوک یافته و می‌خواهد با نورافکن، فساد در اتاق بازرگانی را ردگیری کند.

از این پس و تا امروز، این حساب توئیتری بیش از 50 توئیت با موضوع اتاق بازرگانی و تقریبا همگی با هشتگ حسین سلاح‌ورزی منتشر کرده است. غیر از این‌که تقریبا همه‌ی موضع‌گیری‌های هم‌جهت خود را هم بازنشر کرده است. ارتباط سلاح‌ورزی با پورابراهیمی و ممانعت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، نارضایتی اعضای اتاق از فسادهای رخ‌داده، دعوت از وزارت اطلاعات برای بررسی فساد در اتاق بازرگانی، دعوت از قالیباف برای برخورد با پورابراهیمی و قرائت گزارش تحقیق و تفحص از اتاق و هم‌زمان پررنگ‌کردن نقش سلاح‌ورزی در مشکلات اتاق، همگی خط تبلیغاتی دنبال‌شده توسط این حساب توئیتری بود.

صاحب این حساب توئیتری چند روز قبل از انتخابات اتاق بازرگانی، از دستاوردهای مبارزاتی خود رونمایی و اعلام کرد حضور سلاح‌ورزی در انتخابات مذکور منتفی شده است اما از دیروز، که انتخابات برگزار و سلاح‌ورزی با رای قاطع انتخاب شده است در حال سرزنش «واجا»ست.

«شتاب‌دهنده فتنه مهسا»؟

رسانه‌های تندروی اصولگرا ظاهرا به شکل کامل از نتیجه انتخابات روز یکشنبه، 28 خرداد 402 اتاق بازرگانی غافلگیر شده‌اند و بنابراین از آن ساعت اول با شدیدترین عبارات به نهادهای امنیتی هشدار می‌دهند که مراقب تحولات اتاق باشد. مشرق‌نیوز گزارشی تقریبا مفصل با تیتر «دسترسی یکی از شتاب‌دهنده‌های فتنه مهسا به اطلاعات حساس اقتصادی کشور» تهیه کرده و در آن، بدون اشاره به رای بالای سلاح‌ورزی، نوشته برخی اعضای اتاق بازرگانی با این شکل و شیوه انتخابات موافق نیستند و آن را بر خلاف آئین‌نامه می‌دانند.

در فراز دیگری از این گزارش آمده است:

«انتخابات روز گذشته نشان داد که برای حل بحران‌های کلان اقتصادی نه‌تنها اجماعی شکل نخواهد گرفت بلکه حاشیه بر متن غلبه کرده و افرادی با سوابق خاص سیاسی و اقتصادی برآیند تمام زحمات بخش خصوصی را بر باد خواهند داد. البته انتخاب حسین سلاح‌ورزی برای ریاست اتاق ایران یک بدعت خاص محسوب می‌شود، این فرد که در طی اغتشاشات پاییزی در سال ۱۴۰۱ در نقش یکی از شتاب‌دهنده‌های آشوب ظاهر شده این بار همراه با شبکه‌ای از عناصر خاص سیاسی پارلمان بخش خصوصی را تسخیر کرده است! اما باوجود حساسیت بالای تائید صلاحیت و حضور اشخاص مختلف در اتاق ایران سلاح ورزی چگونه رئیس پارلمان بخش خصوصی شده است؟ پاسخ به این سؤال کمی عجیب و دارای ابهاماتی خاص است، نکته جالب‌توجه درباره این سلاح‌ورزی آن است که حراست وزارت صنعت، معدن و تجارتش از برگزاری انتخابات اتاق ایران با ارسال یک نامه روشن، ایشان را برای شرکت در انتخابات اتاق ایران تائید صلاحیت نکرده است، اما مسئولین برگزاری انتخابات با تکیه‌بر یک‌بند آیین‌نامه‌ای یکی از عناصر حامی اغتشاشات را وارد گود انتخابات کرده‌اند.»

انتقاد تسنیم از دستگاه‌های امنیتی

اما شاید جالب‌ترین نکته درباره انتخاب رئیس جدید اتاق ایران، موضع‌گیری خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه است. تسنیم در یک گزارش انتقادی کم‌نظیر، تیتر زده است: «دستگاه‌های امنیتی و نظارتی منافع ملی را شوخی گرفته‌اند؟»

تسنیم در گزارش خود از اهمیت اتاق بازرگانی سخن گفته، این نکته که اتاق بازرگانی در شوراهای تصمیم‌گیر حاکمیتی متعددی نماینده دارد را برجسته کرده و شرحی از مقدمات انتخابات اخیر داده است. در بخشی از گزارش تسنیم آمده است:

«با همه این اوصاف، در انتخابات روز گذشته سلاح‌ورزی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد، پُست و سمتی که در بسیاری از شوراهای عالی مهم نظام جمهوری اسلامی که تصمیمات مهم سیاستی در امور مختلف کشور می‌گیرد، عضو است، از جمله شورای پول و اعتبار، شورای‌عالی بورس، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، هیئت واگذاری، شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی، شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و چندین شورای مهم دیگر. ولی سلاح‌ورزی در حالی به‌عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران انتخاب شد که در ماه‌های گذشته موضع‌گیری‌های وی در فضای مجازی علیه مواضع رسمی جمهوری اسلامی و در راستای بلندگوهای تبلیغاتی دشمنان ایران یعنی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی حواشی زیادی به‌همراه داشته است، نمی‌شود هم‌زمان هم عضو مهم‌ترین شوراهای عالی تصمیم‌سازی برای جمهوری اسلامی بود و هم در راستای براندازان جمهوری اسلامی شعار داد. عضویت در مهمترین شوراهای عالی کشور به‌ویژه در حوزه اقتصاد، یعنی دسترسی به محرمانه‌ترین اطلاعات سرّی نظام و مهمتر از آن تصمیم‌گیری برای مسائل حیاتی و حساس کشور، در چنین شرایطی آیا می‌توان به کسی که در راستای شعار براندازان جمهوری اسلامی یعنی آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و رسانه‌های بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال قدم برداشته است، اعتماد کرد؟»

فضاسازی با هدف جذب مخاطب

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی عصر یکشنبه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: با توجه به آزادی بیانی که در کشور وجود دارد، هر رسانه‌ای می‌تواند نظراتش را بیان کند و برای آن هم بدون محدودیت تیتر بزند اما به نظر من فضاسازی علیه انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران با هدف جذب مخاطب انجام شده است.

احمدرضا فرشچیان درباره رئیس منتخب اتاق ایران گفت: آقای سلاح‌ورزی با توجه به شرایط و در فضایی که هیات نظار حضور داشت، وارد رقابت شد و رای آورد. در هیات نظار نمایندگانی از قوه قضاییه، دولت و اتاق بازرگانی حضور داشت و آن‌ها هم انتخابات را تایید کرده‌اند.

او ادامه داد: این تا روز گذشته بوده اما ممکن است در روزهای آتی، به هر دلیلی حاکمیت یا نهادهای نظارتی یا قوه قضاییه تصمیم بگیرند انتخابات را باطل کنند. در این‌صورت همه تابع هستند و فکر می‌کنم خود آقای سلاح‌ورزی هم از این رای تبعیت کند. بحث این است که تیتر رسانه‌ها مبنای عمل ما نیست.

این فعال بخش خصوصی درباره سلامت انتخابات هیات رئیسه دوره دهم اتاق بازرگانی گفت: ما اصلا در جایگاهی نیستیم که بگوییم انتخابات سالم یا ناسالم بوده است. هیات نظارت به نمایندگی از مسئولان کشور آن بالا نشسته و گفته است انتخابات درست برگزار شده است. این‌که بعدا انتخابات تایید شود یا نه، بحث دیگری است. آن‌چه دیروز اتفاق افتاد این بود که یک انتخابات برگزار شد و هیات نظارت هم مطابقت آن با موازین قانونی را تایید کرد.

فرشچیان این فرضیه را که دولت می‌خواسته نیروهای نزدیک به خود را وارد هیات رئیسه اتاق بازرگانی کند، مردود دانست و افزود: اگر دولت قصد دخالت جدی در انتخابات را داشت، حداقل کاندیداهایی را به میدان می‌فرستاد. تنها یک کاندیدا توسط دولت معرفی شد که قبل از آغاز رقابت هم انصراف داد. اگر قصد دولت جدی بود، کاندیداهایش را وارد رقابت می‌کرد. در این‌صورت به احتمال زیاد، یکی از کرسی‌های نواب رئیس اتاق به نماینده دولت می‌رسید اما دولت کاندیدایی را معرفی نکرد و بنابراین به نظر من، بحث‌هایی که درباره دخالت دولت می‌شود هم بیشتر رسانه‌ای و با هدف جذب مخاطب است.

فرشچیان به این سوال که دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی را چگونه ارزیابی می‌کند، پاسخ داد: با شناختی که از آقای سلاح‌ورزی دارم، او را انسانی باز و بسیار شنونده می‌دانم. او همه نظرات را می‌شنود و با این وصف، فکر می‌کنم اتاق دوره موفقی را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصحاب رسانه خاص درست می گویند. ما هرجا انتخابات داشته ایم اگر شک و شبهی داشته، آن انتخابات را باطل اعلام کرده ایم. نمونه اش هم دوره انتخابات آقای احمدی نژاد بود!

    8
    2
  2. نفوذی ها مملکت را به باد می دهند چه در وزارتخانه ها وچه در نهاد های نظارتی این شخص موتور محرک اختشاشات بوده آن ادعای کذب نیکا را مثل اینترنشنال باز نشر می کرد به کجا چنین شتابان با اختلال گران جامعه مثل عبدالحمید وخیلی ها مماشات کردید که مردم بلوچستان را فقیر تر کردید وفرار سرمایه از بلوچستان شد جایی که امنیت نباشد فقر بیداد می کند

    5
    3
    1. مطمئنا اگر فرد قابلی باشد مثل صدها فرد کارآمد نابود می شود و اگر ثابت کند مثل وصولگراها اهل بده بستان است ماندگار خواهد بود

      3
      3
  3. اگر واقعا در ماجرای اغتشاشات سال گذشته نقش حمایت و همراهی آشکار با آن داشته ، خیلی واضح و روشنه که نباید اجازه شرکت در این انتخابات رو پیدا میکرد…. مملکت حسینقلی خانی یعنی همین ….که شخصی در آشوب و اغتشاشی علیه اصل نظام و برای براندازی آن تدارک دیده شده نقش حامی و همراه داشته باشد و در یک نهاد حساس همان نظم رییس شود . ….این دیگه نوبره بخدا

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا