خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پروسه خروج و مراجعت مهاجرین به افغانستان به صورت رسمی افتتاح شد

پروسه خروج و مراجعت مهاجرین افغانستانی دارای کارت آمایش و هم‌چنین پاسپورت به افغانستان و برگشت به ایران، بدون ابطال کارت‌های آمایش و ویزاهای اقامتی، دیروز رسما با حضور سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و مقام‌های پلیس مهاجرت و گذرنامه، اداره کل امور اتباع و وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در مرز دوغارون/ اسلام قلعه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، دکتر نصیراحمد نور، سفیر افغانستان در گفت‌وگویی با خبرنگار آوا پس از افتتاح رسمی این پروسه، گفت که در مرحله اول این روند، حدود 300 مهاجر توانسته‌اند اسناد لازم خروج و مراجعت را به دست آورده و به دنبال برنامه امروز، 40 تا 50 نفر عملا وارد خاک افغانستان شدند.

وی با بیان این‌که از افتتاح این پروسه بسیار خوشحال است و این روند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: “ما مهاجرینی داریم که بیش  از 30، 40 سال در ایران هستند، ولی از بیم این‌که افغانستان بروند، اگر شرایط زندگی مساعد نبود، راه برگشت‌شان مساعد نباشد، وطن خود را ندیده و نتوانسته در خوشی و غم اقارب و خویشاوندان خویش شرکت کنند”.

به گفته دکتر نصیراحمد نور، نسل دوم و سوم مهاجرین در ایران که بخش عمده مهاجرین را تشکیل می‌دهد و در ایران به دنیا آمده‌اند نیز تاکنون وطن خود را ندیده‌اند و علتش هم، موانع برگشت مجدد به ایران بوده که حالا این موانع برطرف شده است.

وی تأکید کرد: “عرض ما خدمت مسئولین محترم کشور برادر جمهوری اسلامی ایران در طی چندین سال همین بود که ما در مجموع حضور یا تردد اتباع افغانستان را قانومند بسازیم، به خصوص اجازه قانونی خروج و مراجعت”.

سفیر افغانستان در گفت‌وگو با آوا خاطرنشان کرد که این طرح فواید متعددی در ابعاد انسانی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و روابط مردم با مردم دارد و این طرح، خود یک عامل تشویق برای برگشت به افغانستان است.

وی با اشاره به سهولت‌ها و امتیازهایی که جمهوری اسلامی ایران برای مهاجرین افغانستان در نظر گرفته، تصریح کرد: “بارها گفتیم که کشور برادر ایران در مورد برخی خدماتی که به مهاجرین افغانستانی می‌دهد، در منطقه و دنیا بی‌نظیر است، به خصوص دستور مقام معظم رهبری که نه تنها دارندگان اسناد قانونی، بلکه فرزندان خانواده‌هایی که اقامت قانونی ندارند، در مدارس جذب شوند. شما نظیر این را در کشورهای منطقه یافته نمی‌توانید”.

به گفته آقای نور، بعضی بدخواهان روابط خوب دو کشور، بعضی حوادث فردی را بزرگ‌نمایی می‌کنند تا به این روابط استثنایی صدمه بزنند، اما زمانی که این فرصت خروج و مراجعت برای یک جمع میلیونی فراهم می‌شود، چند صد هزار مهاجری که برای سه ماه به افغانستان می‌روند، در هر محفلی از زندگی با خواهر و برادر ایرانی و از فرصت‌ها و امتیازاتی که در ایران دارند، صحبت می‌کنند و این، خود به خود همان تلاش‌ها و تبلیغات سوء بدخواهان را خنثی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام مهاجرین یک چمدان سوغاتی نیز با خود به افغانستان خواهند برد و مجموع این، مبادلات دو کشور و به خصوص صادرات محصولات ایرانی را بالا می‌برد. از سوی دیگر، بحث خروج و مراجعت، باعث افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل هوایی و زمینی بین دو کشور می‌شود و حمل و نقل بین ایران و افغانستان رونق بی‌سابقه پیدا می‌کند.

این دیپلمات بلندپایه کشور در ایران در عین حال افزود که طرح خروج و مراجعت می‌تواند زمینه دست‌یابی آسان‌تر مهاجرین به تذکره و پاسپورت را در داخل افغانستان فراهم کند: “بیشترین مراجعین و ازدحام ما(در سفارت و کنسول‌گری‌ها در ایران) در رابطه با تثبیت هویت و دریافت پاسپورت ماشین‌خوان است، حالا این رفت و برگشت برای این جمع بزرگ، این فرصت را می‌دهد که خارج از دغدغه انتظار و دریافت نوبت، در افغانستان و در هر ولایتی که هستند، به آسانی و بدون نوبت تذکره و پاسپورت خود را بگیرند، گرفتن پاسپورت در داخل راحت‌تر است”.

جزییات پروسه خروج و مراجعت به افغانستان
در همین حال، میرانور غفاری، کنسول سفارت افغانستان در تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آوا، در مورد جزییات طرح خروج و مراجعت گفت: “این خواست عمومی سفارت و تلاش‌های جناب سفیر صاحب، سفارت و کنسولگری‌های ما بود که الحمدالله این هدف به دست آمد، و این فرصت طلایی برای افغان‌هایی که 30 سال، 35 سال خانواده‌های خود را در افغانستان دیده نتوانستند، مهیا شد که بدون این‌که کارت‌های‌شان باطل شد، به افغانستان بروند و سپس برگردند”.

وی خاطرنشان کرد که این طرح خواست همیشگی سفارت افغانستان بوده در تمام ملاقات‌ها و جلساتی که با مقام‌های ایرانی برگزار شده، تأکید آن‌ها خروج و مراجعت مهاجرین به افغانستان بوده است.

آقای غفاری در مورد جزییات این پروسه به آوا گفت: “پروسه قسمی است، هم کسانی که پاسپورت سفید دارند و هم کسانی که دارنده کارت آمایش هستند، امکانات رفت و برگشت برای‌شان مهیاست. کسانی که پاسپورت سفید ندارند، چون گرفتن پاسپورت وقت به کار دارد، تفاهم شده که جانب ایران برای آن‌ها دفترچه اقامتی را صادر می‌کند، و به آن ویزای سه ماهه می‌دهد تا به افغانستان روند”.

وی افزود: “ما هم یک سند مسافرتی صادر می‌کنیم، زمانی که کتابچه اقامت را از اداره گذرنامه می‌گیرند، به سفارت یا کنسول‌گری‌های افغانستان مراجعه می‌کنند، سفارت یک سند مسافرتی را برای‌شان صادر می‌کند که دخولی و خروجی جانب افغانستان در این سند مسافرتی درج می‌شود و خروج و دخولی ایران در دفترچه اقامتی”.

به گفته کنسول سفارت افغانستان در تهران، کسانی که از طریق دفترچه اقامتی به افغانستان می‌روند، پولیس مهاجرت و گذرنامه ویزای سه ماهه برای‌شان می‌دهد، اما برای آن‌هایی که پاسپورت دارند، فعلا اداره اتباع ویزای یک ماهه می‌دهد که در این مورد هم آن‌ها تلاش می‌کنند مدت این ویزا را زیادتر کنند.

این در حالی است که طرح خروج و مراجعت به افغانستان، با همت اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی و هم‌چنین پولیس مهاجرت و گذرنامه جمهوری اسلامی ایران، عملا از یک ماه گذشته آغاز به کار کرده، اما به دلیل برخی اختلاف‌نظرها در مورد صدور دفترچه اقامتی برای خروج و مراجعت دارندگان کارت آمایش، روند رسمی این طرح، با نهایی شدن موضوع صدور دفترچه اقامتی، دیروز دوشنبه(19 شهریور) افتتاح شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. زمانی در محله ما یک دونه افغانی نبود الان هر جا میری افغانی نیبینی- اصلاً مرز ایران بی معنیست- نمی دونم چرا جان مرزبانان را بیخود به خطر انداختیم-راحت قاچاقی و با رشوه میان ماندگار میشن- میرن دئباره بر می گردند-قانونی کردیم خخ- کاش پاشون توی سمتها هم باز بشه تا وقتی مسئولین خانه نشین شدن بفهمن چی میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا