خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش رسانه‌ای‌ها به تعطیلی نمایشگاه مطبوعات

زهرا منصوری، خبرنگار انصاف نیوز: برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال با اما و اگرهایی روبرو شده است. مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری مهر گفته بود که در حال حاضر به صورت جدی روی گزینه‌ی تعطیل کردن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری، فکر می‌کنیم.

سید محمدرضا دربندی دلیل این تصمیم را هزینه‌ی بالای این نمایشگاه دانسته و معتقد بود که در حال حاضر، هم دولت در حال صرفه‌جویی در هزینه‌هایی است که خیلی ضرورتی ندارد و هم خود مطبوعات و رسانه‌ها برای غرفه‌بندی و تزیین‌ آن، با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

او همچنین گفت: این تصمیم دو فایده خواهد داشت؛ یکی اینکه هم در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی می‌شود و هم در هزینه‌هایی که رسانه‌ها برای حضور در این نمایشگاه متحمل می‌شدند؛ خصوصاً رسانه‌هایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند و می‌بایست مبالغ زیادی را برای هزینه‌ی رفت و برگشت و سکونت و اقامت خود در تهران و همچنین هزینه‌ی غرفه‌هایشان بپردازند.

از سوی دیگر مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد به ایرنا گفته بود: «پیشنهاد ما این بود که با توجه به اوضاع فعلی و بارمالی زیاد برگزاری این نمایشگاه به جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها، این رویداد بزرگ رسانه‌ای به نوع دیگری در سراسر کشور برگزار شود.»

دربندی در این گفت‌وگو اضافه کرده بود: «پیشنهاد ما این است که بجای برگزاری نمایشگاه مطبوعات در تهران، چندین نمایشگاه استانی در طول سال برگزار شود تا از این طریق رسانه‌های استانی بهتر معرفی شده و همچنین هزینه کمتری را متحمل شوند.»

او همچنین تاکید کرده بود: «درخصوص برگزارشدن و یا تعطیلی نمایشگاه بزرگ مطبوعات در تهران هنوز هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشده است و هرگونه تصمیم‌گیری از طریق سایت معاونت مطبوعاتی، اطلاع رسانه‌ی خواهد شد.»

وزارت ارشاد علت اینکه به گزینه‌ی عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات فکر می‌شود را هزینه‌ها‌ی این ‌نمایشگاه عنوان کرد. در سایت این وزارتخانه جدول هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات که در آبان‌ماه هرسال برگزار شده است، مربوط به سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶‌ منتشر شده است. همچنین جدولی شامل هزینه‌های بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۹۶ به تفکیک خدمات و اقداماتی که انجام شده است هممنتشر شده که در ادامه می‌بینید:

 جدول مقایسه ای هزینه های نمایشگاه مطبوعات در 5 دوره گذشته
سال برگزاری نمایشگاه هزینه برگزاری
نمایشگاه نوزدهم(1391) 5میلیارد و صد میلیون تومان
نمایشگاه بیستم(1393) 2میلیارد و 394 میلیون و 600هزار تومان
نمایشگاه بیست و یکم(1394) 2میلیارد و 786 میلیون تومان
نمایشگاه بیست و دوم(1395)/ 8 روز و دو طبقه مصلی 3میلیارد و 148 میلیون و 800هزار تومان
نمایشگاه بیست و سوم(1396)/ 8روز و دو طبقه مصلی 3میلیارد و 501 میلیون و 900هزار تومان

فهرست هزینه‌های بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات (آبان 1396)

ردیف شرح خدمات و اقدامات مبلغ (میلیون تومان)
 1 اجاره مصلی بزرگ امام خمینی (ره) از آماده سازی تا برگزاری )دو هفته( 355
 2 بیمه حوادث، آتش سوزی، مسئولیت، ساختمان و تأسیسات 21.8
 3 خدمات سازمان آتش نشانی و ایمنی شهرداری تهران 12.6
 4 برق ویژه نمایشگاه، خطوط تلفن ثابت و بیسیم اجرای شبکه توزیع برق و تلفن (غرفه‌ها، ستاد) و تأمین تجهیزات مربوطه 62.5
 5 اینترنت با پهنای باند mbps 160 (فیبر نوری) و اجرای شبکه توزیع آن و تأمین تجهیزات مربوطه 91.6
 6 نظافت محوطه، پارکینگ و طبقات داخل شبستان (دو هفته)، انتقال و تخلیه کل ضایعات و پسماند به خارج از مصلی 48
 7 سامانه اینترنتی نمایشگاه و راه اندازی کمیته ثبت نام (4 نفر)، جانمایی برخط، تجهیزات الکترونیکی جایگاه های اطلاع رسانی در نمایشگاه (14 جایگاه) 45.6
 8 تبلیغات محیطی، طراحی، خدمات فنی و چاپ، نصب پوسترها و بروشور، تابلو، بنر، فلکسی و… اطلاع رسانی (برای بزرگراه ها و معابر شهری، اماکن عمومی، مدارس و اتوبوس‌های شرکت واحد تهران، محوطه داخل شبستان) کارت‌های دعوت، نقشه نمایشگاه، بروشورهای بخش‌های مختلف، سر در غرفه‌ها، سازه تابلوهای راهنما، تقدیرنامه‌ها و … 95.5
 9 برگزاری کل دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه، ویدئوهای گزارش و مستندسازی و تدارکات و تجهیزات مربوطه 56
 10 سیستم‌های صوت و پخش تصویر در تالارهای گفتگو و کارگاه‌ها (مجموعاً 10 تالار) و تلویزیون‌های بزرگ،  استقرار متصدیان فنی در هر تالار و سایر تجهیزات فنی، نورپردازی و تصویربرداری هوایی، گویندگان و پخش صوت داخل شبستان (رادیو داخلی) 76.1
 11 بخش خارجی، میهمانان(هیات های رسانه‌ای)، مترجمان و کارگاه ‌های مربوط به این بخش، بلیط، اسکان، تدارکات و ملزومات مرتبط 273
 12 نقشه کشی، خدمات مهندسی، نظارت بر نقشه ساخت و سازها و تحویل و عنوان غرفه‌ها، پاسخگویی و رفع نقایص فنی 58.8
 13 غرفه سازی‌ در دو طبقه، به علاوه بخش های اداری و ستادی با تجهیزات میز و صندلی و روشنایی و  سردر ورودی های شبستان 242
 14 ساخت و ساز بخش‌های عمومی، میادین و ایستگاه های مطبوعات، تالارهای گفتگو و نشست، کارگاه ها، جایگاه های اطلاع رسانی، تشریفات و … 189
 15 نیروی انسانی: اجرایی، ستادی، هماهنگی، تشریفات، انتظامات، استانی (290 نفر) 372.7
 16 نظرسنجی از بازدید کنندگان نمایشگاه‌، برگزاری، مستندسازی و آرشیو صوتی و تصویری برنامه های تالارهای گفتگو و کارگاه‌ها، فعالیت انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، حق الزحمه اساتید و سخنرانان بهمراه ملزومات و تدارکات 86
 17 کمک به 7 روزنامه منتشر کننده ویژه نامه‌های روزانه نمایشگاه 48
 18 ستاد خبری، تیزر و آنونس رادیو تلویزیونی، سامانه پیامکی و رصد اخبار نمایشگاه، استقرار فرستنده و پخش زنده برنامه شبکه سراسری رادیو ایران از نمایشگاه، نصب و راه اندازی 60 دوربین مداربسته و تدارکات و ملزومات مرتبط 128
 19 ترابری عمومی بازدیدکنندگان با مینی بوس ون داخل محوطه مصلی در روزهای آماده سازی و برگزاری 29.4
 20 پذیرایی عمومی در میادین، تغذیه 13 روزه نیروهای اجرایی و انتظامات (بند 15) با لحاظ تأمین نیروی انسانی مرتبط و تجهیزات مربوطه 172.4
 21 تأمین ملزومات، تجهیزات و وسایل اداری، مبلمان، تشریفات و الکترونیکی 89

 

 22 مشارکت و حمایت از بخش‌ها و فعالیت های جنبی نمایشگاه، تهیه و تأمین اقلام و تدارکات مربوطه (برای 17 بخش) 325
 23 پرداخت هدایای نقدی به رسانه ها در قالب 13 غرفه برتر و 68 غرفه فعال در نمایشگاه 471
 24 حمایت از برپایی سه نمایشگاه عکس 1-عکاسان بین المللی با موضوع نسل کشی میانمار2- ایران سلام3- قرن بیستم در یک نگاه 4- ایران و چین (جاده ابریشم) 68.4
 25 تأمین ملزومات مصرفی و پرداخت سایر موارد متفرقه 84.5
مجموع 3501.9

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی راجع به این موضوع نوشت: «لازم به یادآوری است که نخستین دوره‌ی نمایشگاه مطبوعات در سال ۱۳۷۲ برگزار شد و تاکنون ۲۳ دوره‌ی آن برپا شده است، مروری به تاریخچه‌ی برگزاری این رویداد بزرگ رسانه‌ای نشان می‌دهد که پس از هفت دوره برگزاری در کنار نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مطبوعات تا حدودی به استقلال نزدیک شد و از دوره‌ی هشتم به بعد و تا دوره‌ی سیزدهم، در همان محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی در تهران، همه ساله در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شد، اما دوره‌ی چهاردهم، اولین دوره‌ای بود که نمایشگاه مطبوعات به طور کاملاً مستقل و جدا از برگزاری همزمان با نمایشگاه کتاب، و در فصل پاییز برگزار شد و از دوره پانزدهم، این نمایشگاه به تبعیت از نمایشگاه کتاب، به مصلای تهران انتقال یافت و تا سال گذشته (۱۳۹۶) هم در این مکان برگزار شده است.»

گفت‌وگو با اهالی رسانه‌

گفت‌وگوی انصاف نیوز را با برخی از اهالی رسانه درباره‌ی احتمال تعطیلی نمایشگاه مطبوعات در ادامه بخوانید:

عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات آسیب‌زا است

مدیرمسوول موسسه‌ی «همشهری» بابیان اینکه عدم برگزاری نمایشگاه به ارتباط مستقیم مردم با مطبوعات آسیب می‌زند، گفت: نمایشگاه مطبوعات یکی از معتبرترین نمایشگاه‌ها است و اقبال بسیارخوب مردم باعث ارتباط مستقیم میان رسانه‌ها و مردم شده است.

مرتضی حاجی در گفت‌وگو باخبرنگار انصاف نیوز گفت: تعطیلی نمایشگاه تصمیم نادرستی است؛ رسانه‌ها حوزه‌ی کم خرجی است و مشکل آن را می‌توان حل کرد.

او درباره‌ی تخصیص عادلانه‌ی فضای نمایشگاه بین رسانه‌های مختلف گفت: پیشنهادی که در اینباره وجود دارد این است که چیدمان‌ و فضا را از قبل مشخص کنند و بین متقاضیان متراژ مختلف قرعه کشی کنند.

در نمایشگاه مطبوعات مردم با رسانه‌ها ارتباطی نداشتند

مدیرمسوول سایت «اعتدال» با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات درواقع نمایش حضور مسوولان است، گفت: در حقیقت طی این سال‌ها در نمایشگاه مطبوعات رسانه‌ها  با مردم ارتباطی نداشته‌اند، مردم  در نمایشگاه باید با کارکرد رسانه‌ها آشنا شوند.

محمد جواد بربریان در گفت وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: اما نمایشگاه مطبوعات به اهدافی که اشاره کرده‌ام، نرسیده است مثلا اگر هدف از نمایشگاه مطبوعات دیدار مسوولان با رسانه‌ها باشد دیگر نیازی به نمایشگاه عمومی نیست باید به صورت اختصاصی برگزار شود.

او درباره‌ی  شکاف میان رسانه‌های دولتی و غیردولتی در نمایشگاه مطبوعات، گفت: رسانه‌هایی که از پول نفت بهره می‌برند در واقع برایشان فرقی ندارد که هزینه‌ی فضایی که می‌گیرند و غرفه سازی‌شان چقدر تمام می‌شود، اگر مثل رسانه‌های خصوصی از جیب خود خرج می‌کردند برحسب نیازشان هزینه می‌کردند.

بربریان در پاسخ به این پرسش که خصوصی سازی رسانه‌ها آیا راه‌حل کاربردی است، گفت: با کدام مبنا و زمینه‌ای رسانه‌ی خصوصی باید داشته باشیم؟ رسانه‌ی خصوصی به اقتصاد سالم رسانه‌ای نیاز دارد. همین رسانه‌های نیم‌بندی که وجود دارند اگر بودجه‌ی دولتی نباشد نمی‌توانند ادامه‌ی حیات دهند.

رسانه‌ها برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات بی‌رغبت هستند

مدیرمسوول روزنامه ی هفت صبح با بیان اینکه رسانه‌ها با بحران مالی، کاغذ و جوهر مواجه هستند، گفت: به همین دلیل شاید اصلا رغبت نمی‌کردند که امسال در نمایشگاه مطبوعات شرکت کنند.

آرش خوشخو درگفت وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: نمایشگاه مطبوعات رونقی نداشته است و صرف وجود نمایشگاه کمی بی‌مزه است. مثلا اگر جایزه‌ی مطبوعاتی می‌دادند کارخوبی بود.

او افزود: نمایشگاه مطبوعات بیشتر فرصتی برای روابط عمومی‌ها و اخذ آگهی است؛ وگرنه نه بهره‌ی مالی دارد و نه فرهنگی و آنقدر هم که هزینه می‌کنند سودی ندارد.

نمایشگاه مطبوعات و کتاب باید با هم برگزار شود

مدیر مسوول روزنامه‌ی سازندگی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات باید در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شود، گفت: به این دلیل که نمایشگاه کتاب هنوز مخاطبان جدی دارد. قبلا که نمایشگاه مطبوعات و کتاب با یکدیگر برگزار می‌شدند خیلی بهتر بود، چون کسانی که به نمایشگاه کتاب می‌رفتند از نمایشگاه مطبوعات هم دیدن می‌کردند.

محمد قوچانی درگفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: مطبوعات دو کاربرد دارند یا حزبی-سیاسی و یا فرهنگی هستند و باید این فرصت فراهم باشد که احزاب مختلف بیایند و صحبت کنند که زمینه‌ی اینکار فراهم نیست. در نهایت باید حداقل بعد فرهنگی آن تقویت شود.

نمایشگاه مطبوعات هیچ فایده‌ای نداشته است

سردبیر ارشد روزنامه‌ی دنیای اقتصاد با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات هیچ فایده‌ای نداشته است، گفت: مگر برای رسانه‌هایی که ازمردم دور هستند و می‌خواهند با آن‌ها ارتباطی برقرار کنند فرصت خوبی باشد. در غیر این صورت به نظر من کیوسک‌های روزنامه فروشی نقش نمایشگاه مطبوعات را دارند.

علی میرزاخانی در پاسخ به این سوال که برای از بین بردن شکاف میان رسانه‌های دولتی و خصوصی چه باید کرد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در هیج کشور توسعه یافته‌ای نمی‌بینید که دولت رسانه داشته باشد، در واقع دولت نباید تصدی‌گری کند بلکه باید کار حاکمیتی کند. چون حتی بعضی از روزنامه‌ها به طور رایگان توزیع می‌شوند و مطالب حرفه‌ای منتشر نمی‌کنند.

او افزود: مثلا چندی پیش وزارت صنعت و معدن روزنامه‌ای به نام سمت منتشر می‌کرد که میلیاردها تومان به جای اینکه در توسعه‌ی اهداف این وزارت خونه قراربگیرد به برای این روزنامه تزریق می‌شد در حالی که مخاطب نداشت، اما چندی بعد  تعطیل شد.

میرزاخانی گفت: همچنین آن دسته از رسانه‌ها که در طول سال فعالیت چشمگیری ندارند اما در نمایشگاه حضور فعالی دارند در واقع می‌خواهند مردم را فریب دهند و از امکاناتی مانند یارانه مطبوعاتی استفاده کنند.

نمایشگاه مطبوعات چیزی جز شوآف برخی رسانه‎های پولدارتر نیست

سردبیرسایت «هشت صبح» با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات چیزی جز شوآف برخی رسانه‎های پولدارتر نیست، ‌گفت:‌ بنده با برگزاری نمایشگاه مطبوعات به سبک و سیاق گذشته موافق نیستم و رسانه‌ها به دلیل مسایل مالی در مضیقه قرار گرفته‌اند.

احسان تقدسی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: دولت با وجود ضعف‌های فراوان در بسیاری از بخش‌ها در سال‌های گذشته عملکرد نسبتا موفقی در حوزه‌ی رسانه‌ها داشته است و در مقایسه با عملکرد دولت آقای احمدی نژاد معاونت مطبوعاتی و وزارت ارشاد آقای روحانی توانسته با رفتار فراجناحی اعتماد رسانه‌ها را جلب کنند.

او افزود: به جای نمایشگاه مطبوعاتی باید جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی برگزار شود تا صدها سایت و رسانه‌ی مکتوب که توانایی رقابت با رسانه‌های پولدارتر را ندارند هم بتوانند عرض اندامی داشته باشند.

اینکه نمایشگاه مطبوعات تاثیری نداشته،حرف مستندی نیست

سردبیرخبرگزاری «فارس» با بیان اینکه برخی می‌گویند نمایشگاه مطبوعات هیچ تاثیری نداشته است، گفت: این صحبت مستند و درست نیست، زیرا حداقل فرهنگ روزنامه‌خوانی را ترویج می‌کند و در راستای آگاهی‌رسانی جامعه حرکتی رو به جلو است.

مرتضی بیات در گفت وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای مطبوعات و روزنامه‌های محلی است که با روزنامه‌های سطح کشور تعامل برقرار کنند. در اکثرا کشورها به فرهنگ مثل یک مقوله‌ی تجاری نگاه نمی‌کنند که بخواهند از آن درآمد کسب کنند و معمولا برای مسایل فرهنگی یارانه می‌دهند که یک نکته‌ی مثبتی را در جامعه فرهنگ سازی کنند.

او ادامه داد: مثلا غرفه‌سازی و راه اندازی آن هزینه‌ی سنگینی است والبته آن تجملات لزومی ندارد و با چاپ چند تا بنر می‌توان یک غرفه راه اندازی کرد و یک قسمتی از این قضیه به سیاست های وزارت ارشاد در گذشته برمی‌گردد که یکی از آیتم‌های غرفه‌ی برتر تزیینات، شکل و شمایل غرفه بود.

مرتضی بیات درباره ان دسته از مطبوعات که درطول سال فعالیتی ندارند اما در نمایشگاه مطبوعات حضور پررنگی دارند، گفت: این مساله به نظارت ضعیف وزارت ارشاد برمی‌گردد که به عنوان نهاد فرادستی باید نظارت کند و اینگونه رسانه ها باید تعلیق شوند یا مجوزشان باطل شود تا از امکانات و برند رسانه‌ی خود استفاده نکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا