خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن گفتگوی روحانی با سی.ان.ان

رییس‌جمهوری کشورمان که برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، عصر روز پنج‌شنبه و در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان، تحریم، تهدید و هر برنامه‌ای را که مردم ایران را از توسعه و فناوری باز دارد، راهی نادرست خواند و گفت: در صورتی که همه به سمت جلو برای توافق حرکت کنند، توافق امکان‌پذیر است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این گفت‌وگو، تنها راه توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران را «مذاکره» و «گفت‌وگو» دانست و اظهار داشت: مذاکرات جدی است و دو طرف با جدیت در حال مذاکره هستند. ایران این مذاکره را برای به نتیجه رسیدن و با جدیت و صداقت دنبال می‌کند و امیدواریم طرف‌های مقابل هم در این زمینه تلاش کنند.
روحانی تفاهم ژنو را نشانه‌ای از امکان‌پذیر بودن توافق هسته‌ای دانست و در عین حال به وجود اختلاف‌نظرهایی در مسیر باقیمانده از مذاکرات هسته‌ای اشاره و تأکید کرد: باید راه‌حلی برای اختلاف‌نظرها پیدا شود و به حل‌وفصل برسد؛ با توجه به آثار مهمی که این توافق دارد، طرف‌های مقابل نباید با وقت گذاشتن بر روی مسائل توهمی یا جزئی و خرد، منافع بسیار بزرگتری برای منطقه و جهان را از دست دهند.
رییس‌جمهوری کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات لازم از سوی آمریکا و ایران پس از حصول توافق هسته‌ای نیز گفت: هر دولتی مسئول کار و مسائل داخلی خود است؛ اینکه آمریکا وقتی با ما توافق می‌کند، چه کارهایی در داخل باید انجام دهد، مربوط به خودش است. ایران هم در صورتی که توافق حاصل شود باید اقداماتی بخصوص در حوزه مجلس شورای اسلامی انجام دهد و با نمایندگان صحبت کند.
ایران مانند همه کشورهای عضو NPT باید از حقوق خود برای فعالیت هسته‌ای برخوردار شود
روحانی افزود: اگر توافق انجام گیرد، بلافاصله می‌تواند تحریم قطع شود و قطعنامه‌های قبلی علیه ایران ابطال و موضوع نیز از دستور کار شورای امنیت به طور کامل خارج شود. به عنوان یک اصل باید مورد قبول همه باشد که مذاکره باید به شرایط عادی و معمولی منتهی شود و ایران مانند همه کشورهای عضو NPT از حقوق برای فعالیت هسته‌ای خود برخوردار شود.
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان انعطاف جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای، نیز اظهار داشت: برای هر کشوری، مرزهایی وجود دارد که عبور از آن مرزها غیرقابل قبول است. تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد بنابراین آنچه که مورد قبول مردم نباشد را نخواهیم پذیرفت.
روحانی با بیان این که «انعطاف مرز دارد»، خاطرنشان کرد: وقتی به مرز برسیم، شاید انعطاف دیگر به معنای انعطاف نباشد بلکه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق مردم تلقی شود. ایران تا جایی که لازم بوده، در مذاکرات انعطاف به خرج داده اما در عین حال اگر احساس کند طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی است یا توافق را سخت و بر سر راه آن ایجاد مشکل می‌کند، گزینه‌های متنوعی در اختیار خواهد داشت.
رییس‌جمهوری کشورمان درباره فعالیت غنی‌سازی ایران نیز گفت: در توافق ژنو به صراحت آمده که غنی‌سازی باید در چارچوب نیاز ایران باشد و همه اعضای ۱+۵ در توافق ژنو نسبت به آن متعهد شده و آن را امضاء کرده‌اند. غنی‌سازی بر مبنای نیاز کشور و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و آژانس نیز در هر جا که فعالیت هسته‌ای داریم حضور دارد و بازرسی می‌کند.
روحانی در بخش دیگر این گفت‌وگو، ایران را پیشتاز مبارزه با تروریسم دانست و گفت: ایران اولین کشوری بود که در مبارزه با داعش، به کمک مردم و دولت عراق شتافت.
همه کشورها و دولت‌ها باید در مقابله با تروریسم احساس مسئولیت کنند
وی با تأکید بر این که همه کشورها و دولت‌ها باید در مقابله با تروریسم احساس مسئولیت کنند، افزود: تروریسم در خاورمیانه بیداد می‌کند و جان هر انسان بی‌گناهی را می‌گیرد؛ بنابراین وظیفه بسیار بزرگی بر دوش همه ماست تا برای جهان عاری از افراط و خشونت، دست به دست هم دهیم.
روحانی عملیات علیه تروریست‌ها را نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات جامع فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و عملیاتی دانست و گفت: گروه‌های تروریستی مدام در حال حرکت هستند و یک ارتش منظم نیستند که با یک بمباران صدمه ببینند؛ عملیات هوایی بیشتر حالت روانی و نمایشی دارد تا اینکه بتواند تروریسم را از بین ببرد.
رییس جمهوری کشورمان ناآرامی‌های سوریه طی سه سال گذشته را ناشی از آتش‌افروزی‌های گروه‌های تروریستی از جمله داعش دانست و گفت: برخی درگیری‌های سوریه را به معارضین نسبت می‌دادند اما این چه معارضه‌ای است که به جای کار سیاسی و حرف زدن با مردم سوریه، سلاح در دست گرفته و مردم را شلاق زده و سر بریدند؛ همین فجایعی که در ماه‌های اخیر در شمال عراق انجام دادند، قبلاً در سوریه هم رخ داد. البته جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هم اعلام کرد که آنچه در سوریه در جریان است در عمل جنگ بین تروریست‌ها و ارتش سوریه است و نه ارتش و مردم سوریه.
دکتر روحانی با بیان اینکه «سرنوشت هر کشوری در اختیار مردم آن کشور است»، خاطرنشان کرد: نباید به گروه‌های تروریستی فضا داده شود، بلکه باید فضا به مردم داده شود تا در مسائل سیاسی و اجتماعی اظهارنظر و شرکت کنند؛ که هر چه مردم تصمیم گرفتند مشروعیت دارد.
روحانی در بخش دیگر این گفت‌وگو و در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از عملکرد یک ساله دولت یازدهم، اظهار داشت: در حالی که ایران طی دو سال (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به طور مستمر درگیر رکود اقتصادی عمیقی بود و در عین حال از تورم نیز رنج می‌برد، لازم بود کار سخت و پیچیده مبارزه با تورم در شرایط رکود اقتصادی را پیش ببریم که در حال حاضر از نظر تحقق وعده‌ای که در این باره به مردم داده بودیم، جلوتر هستیم.
رییس جمهوری کشورمان افزود: به مردم وعده داده بودیم که تا پایان سال ۹۳، تورم در کشور به ۲۵ درصد برسد، در حالی که بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی، تورم در کشور به ۲۱ درصد رسیده و در پایان سال نیز به مراتب به کمتر از ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین گزارش جدید بانک مرکزی درباره وضعیت رکود اقتصادی در کشور حاکیست که کشور در سه ماهه اول سال ۹۳ به طور کامل از رکود خارج شده و وارد دوران رونق شده‌ایم.
آرامش اقتصادی جزو وعده‌هایی بود که به مردم دادم
روحانی با اشاره به حاکم شدن احساس آرامش و ثبات در میان مردم نسبت به بازار اقتصادی کشور، گفت: «آرامش اقتصادی» جزو وعده‌هایی بود که به مردم دادم و در یکسال اخیر توفیقات قابل توجهی در این حوزه به دست آمده است. البته موفقیت‌ها شامل بخش‌های دیگر هم می‌شود.
روحانی در پاسخ به سوالی، به تشریح دیدگاهش درباره آزادی مطبوعات و فعالیت اهالی رسانه در ایران پرداخت و گفت: رفتار دولت نسبت به خبرنگاران و آنها که رسالت رسانه در کشور را بر عهده دارند، باید با تسهیل و تسامح همراه باشد؛ البته این به معنای زیر پا گذاشتن قانون نیست ولی تا آنجا که می‌توانیم باید فضا را برای فعالان رسانه و مطبوعات بازتر کنیم.
وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر چه رادیو و تلویزیون و چه روزنامه‌های مختلف از دولت نقد می‌کنند و چه بسا برخی نقدها هم غیرمنصفانه است اما دولت تا کنون از هیچ کسی شکایت نکرده و فضای آزاد برای آنها برقرار بوده است؛ حتی مواردی که مربوط به شکایت‌های دولت قبل از رسانه‌ها بوده است را نیز متوقف کرده‌ایم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا