خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا آنتونوف ۱۴۰سقوط کرد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری برای نخستین بار عوامل مختلف تاثیرگذار در سقوط هواپیمای آنتونوف 140 را تشریح کرد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا ، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد:‌در سقوط یک هواپیما مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار هستند که حادثه نوزدهم مرداد ماه گذشته نیز از این مساله مستثنی نیست.در حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 سه عامل اصلی اشتباهات انسانی، نقص فنی و عوامل محیطی دخیل بودند.
وی با بیان این‌که در لحظه بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه موتور راست آن از دست می‌رود، اظهار کرد: متاسفانه خلبان و کمک او نتوانستند در لحظه‌ای که این موتور خاموش می شود این مساله را شناسایی کنند و این مساله باعث شده هواپیما از زمین بلند شده و کنترل آن بسیار دشوار شود.
جهانگیریان اضافه کرد: وقتی که یکی از دو موتور هواپیما از دست می رود طراحی این هواپیماها به صورتی است که به شکل خودکار موتور دیگر هواپیما تا 10 درصد با توان بیشتر به کار خود ادامه می‌دهد، اما حتی این مساله نیز نتوانسته مانع سقوط هواپیما شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که وقتی یکی از موتورهای هواپیما از کار می افتد به شکل طبیعی هواپیما به همان سمت کشیده شده و می چرخد، توضیح داد: خلبان باید در این شرایط تلاش می‌کرد، هواپیما را در مسیری مستقیم نگه دارد و از حرکت زیاد به سمت موتور خاموش شده کنترل کند. اما با توجه به این‌که لحظه خاموش شدن موتور فاصله اندکی از زمان بلند شدن هواپیما از باند داشته است، هواپیما نتوانسته قدرت مانور بالایی پیدا کند و ارتفاع بگیرد.
وی ادامه داد: از این رو هواپیمای آنتونوف 140 که در حدود یک دقیقه و 30 ثانیه زمان پروازی داشته است. تنها تا ارتفاع 45 متر از زمین بلند شده و پس از چرخش بسیار زیاد به سمت راست که طرف موتور خاموش شده بوده در یکی از خیابان‌های نزدیک فرودگاه سقوط می‌کند.
جهانگیریان درباره عوامل محیطی تاثیرگذار در این حادثه نیز اظهار کرد:‌روز 19 مرداد یکی از گرم ترین روزهای سال در تهران به حساب می‌آید و در لحظه بلند شدن هواپیما از باند که ساعت 9:20صبح بوده است دمای باند در حدود 38 درجه سانتیگراد ثبت شده است. یکی از واضح‌ترین اصول فنی در پرواز هواپیماها این است که توان موتور در دمای بالا بسیار پایین می‌آید.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد:‌هواپیمای سقوط کرده صبح روز حاداثه از اصفهان به مقصد تهران پرواز کرده و در این زمینه هیچ مشکل فنی و یا ابهامی گزارش نشده است. از دیگر سو با توجه به ارتفاع باند فرودگاه مهر‌آباد نسبت به دریا و بالا بودن آن که در توان موتور تاثیرگذار است نیز از دیگر عوامل مطرح شده در این زمینه بوده است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا