خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حذف تبلیغات مزاحم از شیشه‌ی اتوبوس‌ها

چند وقتی است که دیگر شاهد نصب تبلیعات بر روی اتوبوس‌های شهری نیستیم. سال گذشته بعضی از مردم نسبت به این تبلیغات اعتراض داشته و از آن ناراضی بودند. دلیل این نارضایتی پوشیده شدن پنجره‌های اتوبوس‌ها با این تبلیغات بود که جلوی دید مسافران را می‌گرفت. موضوع ممنوع شدن تبلیغات را یکی از اعضای شهرداری نیز با شرایطی تایید کرد.

«علی پیرحسینلو»، مشاور معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران در اینباره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: طبق آخرین بخشنامه‌ای که آقای پورسیدآقایی [مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران] به دکتر نجفی شهردار سابق ابلاغ کردند، قرار بر این شد که تبلیغات تا ارتفاعی که مانع دید مسافر نشود و فرد به خیابان و ایستگاه دید داشته باشد، مجاز باشد، اما نباید بیش از این ارتفاع قراردادی بسته شود.

مشاور معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران افزود: در زمان مدیریت سابق شهرداری راه‌هایی برای درآمدزایی تعریف شده بود که بعضی از این راهکارها حقوق شهروندی را نقض می‌کرد. یکی از مصداق‌های آن تبلیعات یکپارچه روی شیشه‌های اتوبوس‌های بزرگ در سطح شهر بود که حتی این موضوع در زمان انتخابات بسیار بازتاب داشت و اعضای شورای شهر نیز درباره‌ی آن تذکر دادند.

رضایتمندی مردم

پیرحسینلو با اشاره به اینکه کارفرمای این قراردادها سازمان زیباسازی بود و ملزم شد تا در قراردادهای جدید و جاری این نکته را لحاظ کند، افزود: شرکت‌های اتوبوسرانی نیز نمی‌توانستند این درآمد را از دست بدهند چون از نظر منابع مالی در مضیقه هستند و درصدی از مبالغ این قراردادها را دریافت می‌کردند. این قانون امکان گرفتن تبلیغات را محدود می‌کند، اما رضایتمندی مردم مهم‌تر است.

اوبا اشاره به انجام نظرسنجی از مردم اظهار کرد: طبق نظرسنجی که از مردم انجام دادیم بیش از نیمی از آن‌ها با این تبلیغات مخالف بودند؛ البته در این نظرسنجی به نکات مثبت این موضوع از جمله: جلوگیری از تابش آفتاب هم اشاره شده بود، اما نکته‌ی منفی طرح این بود که اتوبوس را به گفته‌ی مردم به قفس تبدیل و مانع از دید مردم می‌شد.

جمع آوری تبلیغات

این مسوول شهرداری تهران ادامه داد: بر این اساس، پیشنهاد جمع‌آوری کل تبلیعات را مطرح کردیم که امکان نداشت چون شرکت اتوبوسرانی به درآمد این تبلیغات عادت کرده بود. به همین دلیل از زمستان سال گذشته این موضوع به تدریج اجرا شد و در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

پیرحسینلو افزود: باید درآمدهای معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران به سمتی برود که مردم را آزار ندهد؛ در دستورالعمل‌ها نیز این تعریف شده است، اما یکسری زیرساخت‌ها باید فراهم شود، مثل: نصب تلویزیون یا ایجاد فضاهایی برای تبلیغات در داخل اتوبوس‌ها. البته یک مدت است که تبلیعات انجام نمی‌شود تا سازمان زیباسازی کارهای خود را انجام دهد.

او تصریح کرد: البته به نظرم این تبلیغات بهتر است در دست خود شرکت اتوبوسرانی باشد. زیرا انگیزه‌ی بیشتری در زمینه‌ی رضایت‌مندی مردم و کسب درآمد دارند، اما سازمان زیباسازی خیلی دغدغه‌ی رضایت‌مندی مردم را ندارد‌.

پیرحسینلو در ادامه گفت: امیدواریم مصوبه‌ی شورای شهر نیز در زمینه‌ی تبلیغات برروی اتوبوس‌های شهری اصلاح شود و تعریف منظر شهری که به دیوارهای شهری تعمیم شده است هم تغییرکند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا