خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش ارزی رییس کل بانک مرکزی

آن طور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، در یک ماه گذشته حدود ۳.۲ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است.

به تازگی عبدالناصر همتی، در صفحه اینستاگرام خود گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای تامین ارز کالاهای مورد نیاز مردم اعلام کرد. آن طور که وی توضیح داده است، دولت و بانک مرکزی در جریان تشدید تحریم‌های دولت آمریکا و در چارچوب اقتصاد مقاومتی ضمن شتاب بخشیدن به تقویت و تحکیم ذخایر ارزی کشور، واردات غیر ضرور را کنترل و صادرات را شتاب داده و تامین ارز برای کالاهای اساسی و ضروری و نیز مواد اولیه و سایر کالاهای مورد نیاز مردم را با تدبیر و اولویت بندی به نحو مطلوبی انجام می‌دهند.

در بخش دیگر این گزارش، همتی به تامین ارز اشاره کرده و گفته است که در یک ماه گذشته حدود ۱.۸ میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی و ضروری شامل روغن، گوشت، برنج ، کنجاله، تجهیزات پزشکی، دارو و همچنین ۱.۸ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم تامین شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اعلام این که برنامه تامین ارز کالاهای مورد نیاز مردم با جدیت دنبال می‌شود، این اطمینان را به عموم مردم داد که تلاش‌های لازم برای تامین کالاهای اساسی و ضروری آنها صورت خواهد گرفت.

وی این هم را یادآور کرده است که دولت آمریکا بیشتر اقداماتی را که می‌خواست و می‌توانست در چهارم نوامبر (۱۳ آبان) انجام بدهد، تاکنون اجرایی کرده و از حالا به بعد بیشتر به دنبال جنگ روانی است.

به گزارش ایسنا، در سال جدید و از ۲۰ فروردین ماه با توجه به التهابات بازار ارز، دولت سیاست ارزی خود را تغییر داد و تامین نیازهای وارداتی را بدون اولویت‌بندی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و با نرخی نسبتا ثابت به سامانه “نظام یکپارچه ارزی” (نیما) برد؛ به طوری  که کالاهای اساسی و حتی کالاهای غیر ضروری در مجموع شامل این نرخ ارز شدند، اما در ادامه‌ با توجه به اختلاف قیمتی که بین بازار آزاد و سامانه “نیما” وجود داشت، رانت‌هایی را ایجاد کرد که انتقاد تند کارشناسان را به همراه داشت. اما در ادامه‌  و با توجه به ایراداتی که به سیاست اول ارزی وارد بود، در نیمه مرداد ماه سال جاری تغییراتی در روند تامین ارز ایجاد شد و بسته جدید ارزی به مرحله اجرا در آمد.

بر این اساس دیگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به تمامی کالاها اختصاص پیدا نمی‌کند و فقط کالاهای ضروری و اساسی می‌توانند دلار با این نرخ را از محل منابع ارزی حاصل از نفت دریافت کنند. سایر نیازهای ضروری وارداتی به ویژه‌ مواد اولیه کارخانه‌ها از طریق ارز ناشی از صادرات غیر نفتی و در بازار ثانویه به قیمت دلار ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومانی در بستر سامانه “نیما” تامین می‌شود.

در مدت اخیر با توجه به تغییراتی که در حوزه‌های ارزی ایجاد و دستورالعمل‌ها اصلاح شد، برای واردات کالا ایراداتی پیش آمد؛ به طوری که بخشی از کالاها در کمرگ ماند و خروج آنها به کندی صورت گرفت. در این حالت تامین مواد اولیه کارخانه‌ها برای تولید و حتی واردات بخشی از کالاهای ضروری که با مشکل مواجه شده بود خود عاملی برای افزایش قیمت و البته احتکار برخی از سوءاستفاده کنندگان شد.

اما به هر صورت دولت و بانک مرکزی اکنون اعلام کرده است که روند تامین ارز و البته واردات کالا در حال‌  سرعت گرفتن است و مردم نباید نگرانی در این رابطه داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا