خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از متن و حاشیه مراسم نهمین سالگرد مرحوم آیت الله منتظری

/ در نامه‌ای به سید محمود علوی وزیر اطلاعات /

حجت الاسلام «مجتبی لطفی»، از شاگردان و مسوول دفتر آیت الله منتظری در یادداشتی تلگرامی با عنوان «از متن و حاشیه مراسم نهمین سالگرد مرحوم آیت الله منتظری» نوشت:

جناب آقای علوی وزیر محترم اطلاعات / سلام علیکم

به دو دلیل این نامه را به شما می‌نویسم: گزارش این مراسم بزودی روی میز شما قرار می‌گیرد و خواستم تکمیلش کنم و دیگر اینکه با توجه به شناختی که از شما دارم و چند برخورد حضوری، حسی به من می‌گوید با دیگر وزرای این چهل ساله‌ی اطلاعات جهموری اسلامی تفاوت دارید.

از اوان درگذشت آیت الله منتظری، تنها شهر نجف آباد مجاز به برگزاری مراسم است. این مراسم با گذشت 9 سال از رحلت آن فقیه آزاده روزبروز به لحاظ کمی و کیفی بهتر و زیباتر برگزار می‌شود این مهم به اعتراف افکار عمومی و شرکت کنندگان و ناظرانی است که امسال با وجود همه کارشکنی‌ها و تبلیغات، به ویژه پخش مستند ظالمانه و یک‌سونگر موصوف به “قائم مقام” از چند شبکه‌ی سیمای میلی؛ با شکوه‌تر برگزار شد و خللی در اراده مردم علاقه‌مند وارد نکرد. این مراسم 7 ساعته که در دو نوبت صبح و عصر، با نو آوری‌های جدید و در دو مکان برگزار شد، امسال با حضور مهمانان زیادی از شهرهای دیگر، رنگ و بوی بهتری به خود گرفت و معلوم شد جایگاه منتظری همان گونه که معلوم بود منحصر به شهر و منطقه خاصی نیست.

در حاشیه:

چند هفته قبل از مراسم از سوی ستاد، با فرمانداری جلسه گذاشته و نام سخنرانان و برنامه‌ها اعلام شد و از فرماندار “نماینده دولت امید و تدبیر” خواسته شد اگر مانعی در انجام برنامه‌ها و لغو سخنرانی‌ها هست کتبا و مستندا به قانون ارائه گردد. دو روزمانده به این مراسم گسترده از سوی فرمانداری اعلام شد “مراجع ذی صلاح” گفتند: آقایان سعیدیان فر، زیبا کلام، باقی و بنده حقیر، حق سخنرانی نداریم! اما هیچ دلیلی قانونی ذکر نشد. با تماس از طریق واسطه با برخی از مقامات امنیتی گفته شد: باقی در مواضعش مردم را به شورش فرا می‌خواند! زیباکلام چه حرفی دارد که درباره‌ی منتظری بگوید؟ و لطفی هم در کانال تلگرامی خویش تند می‌رود! دلایلی کاملا سیاسی و ناموجه! که با وساطت امام جمعه شهر، آقای سعیدیان بازگشت و سخنرانی کرد! (دکتر زیبا کلام فایل صوتی ارسال کرد و آقای باقی هم در مراسم حاضر شد و گزارش وی از مراسم در فضای مجازی منتشر شد.) آیا برخورد دولتیان نشان از آن ندارد که دلیل و مستند خاصی نیز به جز اعمال کج سلیقگی در باره دیگر سخنرانان نیز وجود نداشت؟! جای بحث گسترده نیست که این حرکت و مانند آن از سوی متولیان، کاملا خلاف اصول قانون اساسی آن میثاق محکم ملی است.

دو روز مانده به برگزاری مراسم، وانت حامل کتب آیت الله توسط برخی نیروهای امنیتی به همراه راننده بازداشت شده و بدون این که اداره اطلاعات شهر دخالتی داشته باشد به اصفهان منتقل شد. کتاب‌های توقیف شده به مراسم صبح نرسید و با دفع الوقت، در اواسط برنامه عصر به نجف آباد رسید که با توجه به اطلاع مردم از این برخورد، موجبات وهن جمهوری اسلامی فراهم شد که چرا با کتب آیت الله مرحوم این گونه برخورد می‌شود؟!

یک روز مانده به مراسم، دو تن از روحانیون ستاد به دادسرای ویژه روحانیت اصفهان بصورت تلفنی احضار شدند و از آنان التزام گرفته شد که مراسم ساختارشکنانه برگزار نشود! طی این 9 سال آیا مراسم ساختار شکنانه از مردم فهیم و بصیر نجف آباد سراغ دارند که به بهانه پیشگیری، این گونه تعهد گرفته می‌شود؟!

سوال بزرگ بر پیشانی تاریخ اینکه: که چرا عدالت به مذبح برده می‌شود چرا در همین شهر با دعوت اقلیت محترم، شخصی سخنرانی کرده و با لحنی توهین آمیز می‌گوید: “انقلاب افرادی را استفراغ کرد مثل بنی صدر و منتظری!” و همچنین روحانی دیگری در شهر از تریبونی که نماز جمعه در آن اقامه می‌شود، سخن می‌راند که مواضع هتاکانه و ضد اصلاحات و منتظری وی، بر کسی پوشیده نیست آن هم در شهری که قریب به اتفاق آنان به جز بقای بر تقلید آیت الله منتظری، از علاقه‌مندان ایشان هستند؟! چرا اینان مجوز نمی‌خواهند اما اکثریتی که به روحانی رأی دادند با کارشکنی مواجه هستند؟!

جناب آقای علوی! دوران احمدی نژاد علی رغم همه تلخکامی و تنگ نظری‌ها در برخورد با آزادی‌های مردم، شاهد این برخورد در امسال نبودیم. مردم زیر چرخ معضلات اقتصادی در حال له شدن هستند، آیا عاقلانه است که وزارت خانه شما اجازه دهد متولیان دولت پنهان بر زخم مردم نمک بپاشند؟ فرماندار تازه کار دولت تدبیر و امید با کدام توجیه عاقلانه و عادلانه، تن به فضاسازی و تصمیات دولت پنهان می‌دهد؟!

می‌دانم و خوب هم می‌دانم که سازمان اطلاعاتی موازی چنانچه در دیگر موارد مثل فعالان محیط زیست شاهدیم، تن به نظر کارشناسی وزارت شما نمی‌دهد ولی خوب می دانم که پروژه‌ای توسط دولت پنهان، به همراه نیروهای نفوذی، در دستور کاراست که امید مردم را به اصلاح را به یأس تبدیل نمایند. انتظاری که از شما هست شفافیت و اعلام موانع است به مردم. اما شما و ما خوب می دانیم که علی رغم ایجاد عملیات ایزائی و فشارها نمی‌توان قلوب مردم علاقه‌مند به شخصیتی چون آیت الله منتظری را به جهت دیگری متمایل کرد.

خدا به شما را در طی طریق اصلاح در وزارت اطلاعات موفق بدارد.

والسلام

 

یادداشت کانال مستند قائم مقام

کانال مستند قائم مقام هم در واکنش، یادداشتی کوتاه منتشر کرد؛ محمدرضا کائینی در این کانال نوشت:

امروز سالگرد فوت آیت الله منتظری بود و این قلم دریغ دارد از اینکه به نکته ای مغفول در منش سیاسی او در دوران پس از پیروزی انقلاب اشاره نکند. راستش نویسنده این سطور، هیچگاه سخنان آقای منتظری در اعتراض به بدرفتاری با زندانیان سیاسی را باور نکرد. چرا؟ چون هرگز در یکی دو سال آغازین استقرار نظام، در هیچ تریبون و پیام و نامه‌ای از او نشنید و نخواند که به رفتارهای رفیق شفیق خود آقای شیخ صادق خلخالی، کوچکترین اعتراضی کرده باشد! اگر با ملاک‌های مدنظر آقای منتظری، رفتارهای هیات چندنفره صدور حکم برای مجاهدین در سال شصت و هفت یا رفتارهای آقای لاجوردی و دوستانش در زندان قابل اعتراض باشد، با همان ملاک‌ها، رفتارهای قضایی خلخالی بسی قابل تخطئه تر است. با این همه آقای منتظری در آن دوره درباره او، سکوتی کاملا تائیدآمیز داشت. آقای خلخالی در جلد اول خاطرات خود اذعان دارد که در دوره ایفای مسئولیت قضایی، کاملا مورد حمایت آقای منتظری بوده و در آغاز جلد دوم خاطرات، از قلم منتظری در سال هزار وسیصد وهفتاد وسه، اجازه نامه‌ای را می‌آورد که او را به القابی بس فاخر ستوده است. آقای منتظری در خاطرات خود -که درسالیان پایانی دهه هفتاد در سایت وی منتشر شد- درباره آقای خلخالی تنها یک جمله انتقادی دارد: “کار ایشان هم بی نقص نبود” جمله‌ای که درباره هر غیر معصومی می‌توان گفت. در اوایل دهه هفتاد که باب آشنایی صاحب این قلم با آقای منتظری باز شد، در موارد بسیار، آقای خلخالی را در منزل آقای منتظری می‌دید. او در دوران اوج گیری بیماری پارکینسون -که حتی راه خانه خود را گم کرده بود- راه خانه آقای منتظری را بلد بود و به آنجا آمد و شد می‌کرد. واقعیت این است که این دو با یکدیگر دوستانی نزدیک بودند و هرچند که به ظاهر -و شاید به صلاحدید اطرافیان- آقای منتظری برای درگذشت آقای خلخالی پیامی صادر نکرد، اما در همان شب آغازین دفن، برمزار او در بقعه شهید مفتح در حرم حضرت معصومه(س) حاضر شد و این در افواه، بازتاب زیادی داشت. از همین سربند است که این قلم، حرف‌های اخیر احمد منتظری درباره افول رابطه پدرش با خلخالی در سال‌های آخر را جدی نمی‌گیرد و البته دیگر مطلعین نیز جدی نمی‌گیرند.

 

دعوت مجدد از مستند سازان برای مناظره

مجتبی لطفی در کانال تلگرامی خود در متنی دیگر با عنوان «واکنش نویسنده مستند قائم مقام به برگزاری مراسم نهمین سالگرد آیت الله منتظری» نوشت:

محمد امین فرج اللهی در پستی نوشت «از مزایای دولت روحانی این است که به مناسبت درگذشت قمری آیت الله منتظری هم در حسینیه نجف آباد مراسم برگزار می‌کنند و آب از آب تکان نمی‌خورد» (کانال پیام شهید)

نویسنده مستند یکسویه و ظالمانه قائم مقام حق دارد با این لحن خاص ناامیدانه و گله آمیز، از برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم آیت الله منتظری یاد کند. من هم بودم با وجود صرف هزینه هنگفت پول بیت المال و با حمایت و هدایت [یک نهاد]، مستندی می‌ساختم برای بریدن مردم از علاقه خویش از یک مرجع  آزاده، و می‌دیدم ثمری نبردم که هیچ، بلکه نتیجه عکس داشت؛ غصه می خوردم!

این مستند به برکت رانت رسانه‌ای و رفاقتی، از شبکه مستند و سوم سیمای میلی روی آنتن رفت و علی رغم دو نامه احمد منتظری، بیت مرحوم آیت الله اجازه پاسخگویی نیافت!

گذشته از این، بارها دست اندرکاران این ساخته از سوی کانال آوای خرد به مناظره عمومی دعوت شدند اما نپذیرفتند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب کائيني خود و دوستانشان را (مطلعين) خوانده اند!! جناب کائيني، خيلي زور دارد و به آدم فشار وارد مي آورد که اينهمه تلاش بکند و به اصطلاح عاميان، جان بکند ، اما کوچکترين نتيجه اي نتواند بگيرد، نه!!؟ قابل درکي، لذا هرچه ميخواهد دل تنگت بگو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا