خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ایران باید پیش از نشست شورای امنیت با کشورهای دیگر لابی کند»

مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: حضور روحانی در نشست شورای امنیت اگرچه می‌تواند مفید باشد ولی به نظر من، حضور وزیر امور خارجه در نشست احتمالی شورای امنیت ضروری و کافی است زیرا تسلط ظریف به زبان انگلیسی و قدرت استدلال وی موجب تغییر فضا را می‌شود و می‌تواند مصداق «عدو شود سبب خیر» باشد.

جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ با موضوع ایران گفت: براساس آخرین اخبار، فعلا برگزاری این نشست با ابهام‌های جدی‌ای روبه‌رو است و با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است و احتمال دارد بنا به مسائل مختلفی از جمله فشارهای بین‌المللی،‌ عدم حضور سران دیگر کشورهای عضو شورای امنیت و… در هاله ابهام است.

جلسه احتمالی شورای امنیت با ریاست ترامپ برای فشار به ایران است

اقدامات ترامپ نشات گرفته از تصمیمات وی و حلقه یک نزدیکش است

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که این جلسه با حضور ترامپ در شورای امنیت برگزار شود، در ادامه فشارهای امریکا در مورد ایران است، اظهار داشت: امریکا درخصوص فشارهای خود نسبت به ایران و اقداماتی نامتعارفی که در عرصه بین‌المللی انجام داده، نتوانسته اجماعی بین‌المللی ایجاد کند و حتی در داخل دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده نیز شاهد شکاف‌هایی هستیم که نشان می‌دهد تصمیمات و اقدامات ترامپ بیش از آنکه محصول تصمیم‌گیری نظام سیاست خارجی امریکا باشد، نشات گرفته از تصمیمات خود و حلقه یک نزدیک به وی نظیر نیکی هیلی و جان بولتون است همانند تصمیمی که او برای دیدار با کیم جونگ ایل گرفت و بعدا مشخص شد که بسیاری از افراد موثر در نظام سیاست خارجی ایالات متحده نسبت به آن اطلاعی نداشتند.

لابی سنگین اسرائیل و اعراب برای تشویق ترامپ جهت فشار به ایران

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نقش لابی‌های صهیونیستی و عربی علیه ایران در واشنگتن تصریح کرد: لابی سنگین و قوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین کشورهای عربی که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، در حال تشویق ترامپ به افزایش فشار علیه ایران است به ویژه آنکه وضعیت داخلی و اقتصادی ایران با چالش‌هایی روبه‌رو است و فکر می‌کنند تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران می‌تواند نتیجه‌بخش برای آنها باشد.

ترامپ خواستار دائمی شدن محدودیت‌های برجامی ایران می‌شود

قربان‌اوغلی در پاسخ به این سوال که ترامپ در نشست احتمالی شورای امنیت علیه ایران چه نکاتی را مطرح می‌کند؟ خاطرنشان کرد: احتمالا سه موضوع در این نشست مطرح خواهد شد. موضوع اول، درباره برجام و نواقص این توافق بنا بر ادعای ترامپ است. بر این اساس، ترامپ به بندهای غروب توافق هسته‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید ایران بعد از سال ۲۰۲۵ صاحب تکنولوژی هسته‌ای می‌شود و آزادانه وارد چرخه فناوری اتمی می‌شود و بر این اساس خواستار دائمی شدن محدودیت‌های برجامی ایران می‌شود که خواسته اسرائیل، عربستان و تیم همسو ترامپ است که به نوعی جرزنی نسبت به توافقات صورت گرفته در برجام است.

امریکا مدعی است انرژی آزاد شده ایران در برجام، صرف گسترش هژمونی خویش و تثبیت آن شده است

وی با بیان اینکه ترامپ در این نشست احتمالی، درخصوص موضوعات منطقه‌ای نیز سخن خواهد گفت، ابراز داشت: رئیس‌جمهور امریکا در این نشست مدعی می‌شود که وضعیت کنونی در سوریه، یمن، عراق و… به خاطر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است و سپس مدعی می‌شود که انرژی آزاد شده ایران در برجام، موجب شده تهران در پسابرجام از تمامی توان خویش صرف گسترش هژمونی خویش و تثبیت آن کند.

تلاش امریکا برای مذاکره موشکی با ایران

سفیر اسبق ایران در الجزایر و آفریقای جنوبی با بیان اینکه ترامپ در این باره خواستار حدی برای ایران خواهد شد، عنوان کرد: لابی‌های سنگین عربی و اسرائیلی در این باره و همچنین برخی عملکردهای داخلی موجب شده تا کشورهای اروپایی که مخالف خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای هستند، با امریکا در این باره همراه شوند.

قربان‌اوغلی ادامه داد: موضوع سوم که احتمالا ترامپ در نشست شورای امنیت مطرح می‌کند، توانمندی موشکی ایران است که در این باره امریکا به ایران فشار می‌آورد تا محدودیت‌هایی را در این باره اعمال کند یا در این باره وارد مذاکره شود.

دنیا در موضوع برجام با ماست

وی در پاسخ به این سوال پیشنهاد شما شرکت یا عدم شرکت ایران در نشست احتمالی شورای امنیت است؟ یادآور شد: غیبت ایران در نشستی که با موضوع ایران است، معنی ندارد و حتما باید شرکت کند. واقعیت در حال رخ دادن است و غیبت ایران چیزی را حل نمی‌کند. دنیا در موضوع برجام با ماست و تنها کشورهای انگشت‌شماری هستند که از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای حمایت کردند.

ایران دلایل محکمی برای رد اتهامات امریکا دارد

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران دلایل محکمی برای رد اتهامات امریکا و محکوم ساختن ایالات متحده در عرصه بین‌المللی دارد، بیان کرد: اقدام امریکا در خروج از برجام، اعمال تحریم‌های امریکا و مجبور ساختن کشورها به عدم همکاری اقتصادی با ایران از تهدید کردن آنها نشان از یکجانبه‌گرایی امریکا در مقابل چندجانبه‌گرایی آنها است بنابراین حضور ایران در این نشست می‌تواند تخلفات متعدد و آشکار امریکا از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت را آشکار سازد.

حضور وزیر امور خارجه در نشست احتمالی شورای امنیت ضروری و کافی است

قربان‌اوغلی در پاسخ به این سوال که به نظر شما ایران باید در صورت حضور احتمالی در شورای امنیت، در چه سطحی حاضر شود؟ گفت: این مسئله در داخل نظام مورد تصمیم‌گیری می‌شود. حضور روحانی در نشست شورای امنیت اگرچه می‌تواند مفید باشد ولی به نظر من، حضور وزیر امور خارجه در نشست احتمالی شورای امنیت ضروری و کافی است زیرا تسلط ظریف به زبان انگلیسی و قدرت استدلال وی موجب تغییر فضا را می‌شود و می‌تواند مصداق «عدو شود سبب خیر» باشد.

امریکا در نشست احتمالی شورای امنیت نمی‌تواند قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند

وی با تاکید بر اینکه امریکا در نشست احتمالی شورای امنیت نمی‌تواند قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند، اظهار دشت: کشوری که قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده، ایالات متحده است. از سویی، دیگر کشورهای عضو شورای امنیت مانند روسیه، چین، انگلیس و فرانسه با رویکرد ایالات متحده نسبت به برجام مخالف هستند.

وجه دوم تهدیدات امریکا علیه ایران پیام برای مذاکره با تهران است

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته این تهدیدات می‌تواند وجه دیگری هم باشد و آن دادن این پیام به ایران باشد که آماده مذاکره با شما هستیم و شما با ما مذاکره کنید تا وارد این عرصه‌ها نباشیم. این مسئله می‌تواند ارزش فکر کردن داشته باشد.

قبل از نشست شورای امنیت با کشورهای مختلف لابی کنیم

قربان‌اوغلی با یادآوری مجدد مبنی بر حضور ایران در نشست احتمالی شورای امنیت تصریح کرد: ایران حتما باید در نشست احتمالی شورای امنیت با موضوع ایران حضور داشته باشد. نبودن ایران از دست دادن فرصتی برای دفاع و به نمایش گذاشتن حقانیت‌مان در یک عرصه و آوردگاه بین‌المللی است. با این وجود، ضروری است که قبلا از نشست با کشورهای مختلف درخصوص مسائل مختلف از جمله آخرین وضعیت برجام، مسائل منطقه‌ای و تحولات جهانی رایزنی و لابی گسترده‌ای داشته باشد تا با موضع قوی‌تری در نشست حضور یابیم.

جهان با یکجانبه‌گرایی و زورگویی ترامپ آشنا و مخالف است

وی با بیان اینکه ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان از عدم تخلف ایران و تخلف آشکار امریکا است، خاطرنشان کرد: جهان با یکجانبه‌گرایی و زورگویی ترامپ آشنا و مخالف است. هم‌اکنون ترامپ دیوان لاهه را تهدید کرده که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. امریکا از یونسکو خارج شده است. این مسائل نشان از آن دارد امریکا در حال خروج از روند چندجانبه‌گرایی و احیای روح یکجانبه‌گرایی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا