خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش احمد خمینی از دید صدرالساداتی و یک اصلاح طلب

حضور سید احمد خمینی، نتیجه‌ی امام خمینی (ره) در وی‌آی‌پی یک هیئت واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. دو فعال سیاسی و رسانه‌ای در گفت‌وگو با انصاف نیوز در این مورد به اظهار نظر پرداختند.

سید مهدی صدرالساداتی، طلبه‌ی جوانی که با دو روحانی بلندپایه نسبت دارد ولی به تازگی به خاطر مواضع عدالتجویانه در اینستاگرام به شهرت رسیده، ضمن اشاره به این موضوع که نتیجه‌ی آیت‌الله سیستانی نیز کنار سید احمد خمینی در این مراسم و در عکس‌ها بوده است اما همه‌ی واکنش‌ها به او بوده، درباره‌ی توجیه سید احمد خمینی مبنی بر گرم بودن فضای بیرون وی‌آی پی گفت: این‌ها را نمی‌گوید که مردم را عصبانی کند، بلکه چون از بطن جامعه دور است این حرف‌ها را می‌زند.

رضا شریفی، عضو حزب ندای ایرانیان نیز ضمن انتقاد به این موضوع گفت بهتراست تا وقتی که تبحر و تجربه ی لازم را پیدا نکند از حضورش در فضای مجازی آن هم به این شکل پررنگ تجدیدنظر کند تا هم خودش زیر سوال نرود و هم اعتبار وجایگاه امام لکه‌دار نشود.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با رضا شریفی و سید مهدی صدرالساداتی را در ادامه بخوانید:

نوه‎‌ی امام و نتیجه‌ی آیت الله سیستانی  در هیئت کنار هم بودند

سید مهدی صدرالساداتی با بیان اینکه این اشتباه‌های احمد خمینی هزینه‌ی بالایی برای جامعه‌ی روحانیت، نظام و انقلاب دارد، گفت:  من به نیت واقعی آقای احمد خمینی کاری ندارم زیرا ایشان هیچ مسوولیتی در کشور ندارند و فقط فردی هستند که به امام منتسب هستند.

وی افزود: حتی ایشان به امنیت خاصی نیز نیازندارد، گرچه کار آن‌ها در عزاداری بسیار اشتباه است و دلیلی ندارد چون به بیت امام منتسب هستند آن بالا بنشینند، کار بقیه نیز زشت است اما کار احمد خمینی زشت‌تر است.

او افزود: حتی بعضی از مراجع بزرگ ما نیز این افتخار را دارند که بتوانند روضه بخوانند و یا حتی یک کفشی را جفت کنند و یا اینکه پا برهنه در این عزا شرکت کنند. چون این مجلس با مجلس‌های معمولی فرق دارد، البته من حتی معتقدم که در مجالس معمولی نیز نباید آنطور از آن‌ها محافظت شود.

عکسی از مراسم عمامه گذاری که جنجالی شد

صدرالساداتی اضافه کرد: اینکه احمد خمینی هیچ سمتی ندارد بیشتر اعصاب مردم را خراب می‌کند. البته او خودش، خودش  را رسانه‌ای کرده است، مثلا در عکسی که در هیئت منتشر شد آقای فقیه ایمانی که نوه ی آقای سید جواد شهرستانی و نتیجه ی آیت‌الله سیستانی است هم حضور داشت. یعنی نتیجه‎‌ی امام خمینی با نتیجۀ آیت‌الله سیستانی یک‌جا نشسته‌اند.اما چون احمد خمینی خود را رسانه‌ای کرده است همه او را می‌شناسند. مثال دیگر همان مراسمی است که برای عمامه گذاری او برگزار کردند.

این طلبه‌ی جوان گفت: این آقازاده‎‌ها چون دربطن جامعه نیستند اینگونه رفتارها را از خود بروز می‌دهند. مثلا آقای مظاهری می‌گوید هیچ وقت پولی بالاتر از سیصد، چهارصد میلیون تومان برای یک ماشین هزینه نکرده‌ام! او چون نمی‌داند وضعیت مردم چگونه است این حرف را می‌زند و نمی‌‌داند برای مردم سیصد، چهارصد میلیون تومان پول زیادی است اگر بدانند واکنش مردم نسبت به این توجیهات چیست آن حرف‌ها را نمی‌زنند.

صدرالساداتی ادامه داد: مثل همین توجیه آقای احمد خمینی که گفته بود مجبور شدیم به قسمت وی آی پی برویم زیرا گرمازده می‌شویم. در واقع این‌ها را نمی‌گوید که مردم را عصبانی کند، بلکه چون از بطن جامعه دور است این حرف‌ها را می‌زند و واکنش منفی مردم را درک نمی‌کند.

او تاکید کرد: البته بخشی از انتشار آن عکس‌ها سیاسی هم بوده است. در واقع یک سری از اصولگراها به خاطر مقاصد سیاسی این قضیه را پررنگ کرده‌اند. مثل اینکه منتظر باشی که یک نفر سوتی بدهد و آن را سریعا پررنگ کنی. اما آن سوتی بلاخره سوتی است و چیزی از آن کم نمی‌شود اما چون با مقاصد سیاسی آن‌ها سازگار است و آن را بیشتر بازتاب می‌دهند.

او در پایان اضافه کرد: در هر صورت، چه آقای لاریحانی چه آقای سعیدی که نمایندۀ ولایت فقیه هستند در مراسم عزاداری و در صورتی که مردم در گرما هستند زیر کولر بشینند زشت است.

 احمد خمینی خودش و امام را زیرسوال نبرد

رضا شریفی، عضو حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه رفتارهایی که آقای سید احمد خمینی از خود نشان می‎دهد با چیزی که جامعه از امام وخانواده اش انتظاردارد، متفاوت است، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: بهتراست فردی مثل ایشان که در موقعیت خاصی قرار دارد تا وقتی که تبحر و تجربه ی لازم را پیدا نکند از حضورش  در فضای مجازی آن هم به این شکل پررنگ تجدید نظرکند تا هم خودش زیر سوال نرود و هم اعتبار وجایگاه امام لکه دار نشود.

وی افزود: این تناقض‌ها طبیعی است که واکنش‌هایی را در پی داشته باشد. شاید چیزی برای افراد دیگر عادی باشد اما همان موضوع برای آن کسی که منتسب به امام خمینی است بیشتر حساسیت برانگیز باشد. این رفتارها هم شاید برای نسل جوان امروز خیلی غیرطبیعی نباشد اما برای ایشان که نوه‌ی امام خمینی است و در کسوت روحانیت است خیلی پسندیده نیست و با دید منفی به این رفتارها نگاه می‌شود.

شریفی ادامه داد: آقای احمد خمینی شاید به خاطر سن کم و یا بی‌تجربگی بعضی از کلمات را مثل همین روحانیت درجه یک و دو به کار می‌برد که طبیعتا تبعاتی خواهد داشت. این رفتارها تمایزآمیز است که مثلا اعلام می‌کنیم روحانی درجه یک و یا دو وجود دارد به هیچ وجه از طرف جامعه پذیرفته شده نیست.

وی افزود: مسوولان مملکتی و آن‌هایی که مورد توجه مردم هستند باید مراقب رفتارها و سبک زندگی خود در اجتماع باشند. البته معمولا این قضیه رعایت می‌شود زیرا افراد دیگری منتسب به امام هستند اما حضور و بروزی به این شکل در جامعه ندارند.

این عضو حزب ندای ایرانیان گفت: اگر این شخص نمی‌خواهد کارهایش اینگونه تبعات داشته باشد باید به حضورش در شرایط مختلف، با آدم‌های مختلف، شکل و شمایل مختلف و نوع زندگی که از دید مردم به زندگی لاکچری معروف است، مراقبت کند، چون آقای احمد خمینی تمام هویتش در جامعه ناشی از انتصاب او به خانوادۀ امام است.

رضا شریفی در پایان اضافه کرد: اگر آقای احمد خمینی می‌خواهد در اجتماع و سیاست حضور داشته باشد باید یک سری ملاحظات را به رسمیت بشناسد و به الزامات در جامعه پایبند باشد. این رفتار و واکنش‌های مردم کاملا طبیعی است، چون امام خمینی معتقد بود که انقلاب ما، انقلاب کوخ نشین‌ها دربرابر کاخ نشین‌ها است و مردم از چنین شخصی انتظار دیگری دارند و او را امام مستعضفین می‌دانند.

  انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا