خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست سالانه‌ی شورای امنیت و چالش حضور روحانی

درپی اظهارات متفاوت سیاسیون و کارشناسان درباره‌ی حضور یا عدم حضور رییس جمهور در نشست سالانه‌ی شورای امنیت در نیویورک، یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران و قاسم محبعلی، مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت خارجه به اظهار نظر پرداختند.

دکتر مولایی ضمن مطرح کردن این پرسش که فایده‌ی این سفرها چیست، می‌گوید که درصورت انجام آن باید اهداف مورد نظر و راهکارها برای رسیدن به آن اهداف مورد ارزیابی قرار گیرد و مردم در جریان آن باشند. از سوی دیگر قاسم محبعلی پاسخ این دوگانگی را منوط به تصمیم جمهوری اسلامی در قبال رابطه‌اش با آمریکا و شورای امنیت دانست و گفت در صورت حضور در این نشست نباید موضوعاتی مطرح شود که مجددا باعث هزینه برای کشور شود.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با یوسف مولایی و قاسم محبعلی را در ادامه بخوانید:

مولایی: بگویند این مسافرت‌ها تاکنون چه دستاوردی داشته

دکتر یوسف مولایی در ارزیابی حضور یا عدم حضور رییس جمهور در جلسه‌ی شورای امنیت به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ما باید در مقابل هر هزینه‌ای که می‌کنیم فایده‌ای داشته باشیم. من نمی‌دانم این مسافرت‌هایی که در چندسال اخیر از دوره‌ی آقای احمدی نژاد تا حالا صورت گرفته چه دستاوردی برای ما داشته؛ حداقل من بعنوان یک دانشگاهی در جریان نتایج این سفرها نیستم. هیچ گزارشی برای ملت بدرستی داده نشده است که ما از این سفرها چه بدست آوردیم.

وی افزود: در حال حاضر هم من شخصا نمی‌دانم که آقای روحانی غیر از اینکه برود و اعلام کند که آقای ترامپ کار خلاف قانون حقوق بین‌الملل کرده که از برجام خارج شده، چه چیزی را می‌خواهد بگوید که از اینجا نمی‌تواند بگوید و می‌خواهد افکار عمومی جهان را به سمت سخنان خود جلب کند.

مولایی در ادامه گفت: ما باید در داخل باوجود این مشکلاتی که داریم، تلاش کنیم که برای حل مشکلاتی که بخاطر تحریم‌ها به ما تحمیل شده حتی یک لحظه را هم از دست ندهیم. بنظر من در این شرایط رفتن به اینگونه مجامع بیشتر شانه خالی کردن از بار مسوولیتی است که بر دوش مسوولان گذاشته شده. رفتن به آنجا هیچ کمکی به حل مشکلات ما نخواهد کرد. مخصوصا اینکه ما نمی‌دانیم اینها چه هدف و استراتژی از این مسافرت دارند و آنجا کار خاص و برنامه‌شان چیست؟ مشکلاتی که ایران دارد بنظر من خارج از چارچوب ظرفیت‌های یک مجمع عمومی است که حالت تبلیغی دیپلماتیک دارد. همانطور که اشاره کردم باید وقت و انرژی را مصروف حل این مشکلات داخلی کرد و وقت را بیخودی از دست نداد و هیچ نوع انتظاری هم ایجاد نکرد که مثلا این سفرها ممکن است دستاوردی داشته باشد، آنهم با هزینه‌ی سنگینی که این سفرها به ملت تحمیل می‌کند.

دکتر مولایی در پایان اضافه کرد: البته درحال حاضر هیچکس نمی‌تواند نظر قطعی بدهد. اول آقای روحانی باید یک گزارش مقدماتی بدهد و بگوید که به چه هدفی قرار است این سفر انجام شود. این هدف را ملت ارزیابی کنند و راجع به آن نظر دهند، نه اینکه برود آنجا و بعد از آن سخنانش پخش شود و مردم هم هیچ نقش و تاثیری در این فرایند نداشته باشند. ایشان باید پیش از رفتن اعلام کند که انتظار رییس جمهور از این سفر چیست و راهکارهایش برای رسیدن به اهدافش را اعلام کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. هم برنامه و هدف این سفر و هم هیات همراه و نقششان در این سفر باید مشخص شود.

محبعلی: درصورت حضور مسایل هزینه‌ساز برای کشور در جلسه مطرح نشود

قاسم محبعلیقاسم محبعلی دیپلمات سابق و مدیرکل اسبق خاورمیانه در وزارت امور خارجه نیز در این مورد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: باید ببینیم که تصمیم جمهوری اسلامی در قبال رابطه‌اش با آمریکا و شورای امنیت چیست. تا زمانی‌که این موضوع روشن نباشد پاسخ به این سوال که رییس جمهور بهتر است در نشست سالانه شرکت کند یا نه ساده نیست.

وی افزود: البته اینطور که از اخبار برمی‌آید بنظر می‌رسد که ممکن است سوژه و موضوع جلسه ایران نباشد و موضوع عمومی‌تری باشد. یعنی مثلا این باشد که بحث خلع سلاح کشتار جمعی و عدم تکثیر آن باشد. طبیعتا غیرمستقیم به برجام و ایران برمی‌گردد ولی ممکن است بطور مستقیم بحث ایران نباشد و اگر این‌طور باشد، بعید است  که حضور ایران در جلسه الزامی باشد یا حتی اساسا از ایران دعوتی بعمل بیاید.

او در ادامه گفت: اما اگر موضوع ایران باشد، طبیعتا باید تصمیمی جدی در داخل کشور گرفته شود؛ این یک تغییر پارادایم است. آیا رییس جمهور ما –که تصمیم‌گیر اصلی کشور هم نیست- باید مجوزی را از کسانی که تصمیم‌گیر هستند برای حضور در جلسه دریافت کند؟

محبعلی درباره‌ی اینکه چه نکاتی باید در این جلسه مطرح شود، گفت: در داخل کشور باید بر روی اینکه آقای رییس جمهور چه نکاتی را در آن جلسه مطرح کند بحث شود. مباحثی که هم منافع ملی را تامین کند و هم  پاسخگوی آن شرایط حاضر در جلسه و شورای امنیت و مسایل بین‌المللی باشد. نباید موضوعاتی مطرح شود که مجددا باعث هزینه برای کشور شود، مواضعی مثل تنگه‌ی هرمز و یا صحبت‌هایی که آقای رییس جمهور در فرانسه و اتریش کرد که بجای آنکه به بهبود روابط ایران و اروپا کمک کند، باعث کدر شدن آن شد.

این دیپلمات سابق در پایان تاکید کرد: اگر هدف نتیجه‌ی مثبت در آن کشور باشد، باید روی آن چیزها در داخل توافق شود که ایران چه نکات مثبتی را هم برای بهبود رابطه با آمریکا و هم برای بهبود روابط با جامعه‌ی جهانی و سازمان ملل مطرح کند. در غیر اینصورت می‌تواند برود به آنجا و یکسری شعارهایی را که کمافی‌السابق در این 40 سال داده شده است را مطرح کند که طبیعتا هزینه‌هایش هم متوجه مردم و جامعه‌ی ایرانی خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا