خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برکناری رییس سازمان امنیت آلمان؟

رسانه‌های آلمان از تصمیم صدراعظم این کشور برای برکناری رئیس‌ سازمان امنیت داخلی آلمان در حالی خبر می‌دهند که مصاحبه جنجالی هانس گئورگ ماسن در مورد حوادث شهر کمنیتس موجب تردید در بی‌طرفی سیاسی او شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه آلمانی دی‌ولت نوشته است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تصمیم گرفته هانس گئورگ ماسن، رئیس‌ سازمان امنیت داخلی این کشور را برکنار کند. این روزنامه در گزارشی که امروز (دوشنبه) منتشر کرده، از بحران در ائتلاف احزاب دولتی آلمان به دلیل موضوع جنجالی ماسن خبر داده است.

هانس گئورگ ماسن، رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان اجازه ندارد در مسائل سیاسی دخالت کند. او و سازمان زیر نظرش باید بی‌طرف و مستقل عمل کنند. دی‌ولت نوشته است که صدراعظم‌ آلمان و رهبر حزب دموکرات مسیحی که بزرگترین حزب مجلس نمایندگان آلمان است، در گفت‌وگوی تلفنی با اعضای ائتلاف دولتی آلمان به طور تلویحی گفته است که خواستار برکناری ماسن است.

مرکل بر این باور است که رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان به دلیل دخالت در مسائل سیاسی روز به مشکلی جدی تبدیل شده است و دیگر نمی‌توان از او حمایت کرد.

به گزارش دی‌ولت، قرار است فردا (سه‌شنبه) جلسه‌ای اضطراری با حضور رهبران احزاب ائتلاف دولتی آلمان در دفتر صدراعظم برگزار شود تا در مورد آینده ماسن تصمیم‌گیری شود.

سازمان امنیت داخلی آلمان زیر نظر وزارت کشور است. وزیر کشور، هورست زهوفر که رهبر حزب سوسیال مسیحی است، تاکنون از ماسن حمایت کرده است. دی‌ولت نوشته است که از نظر آنگلا مرکل ماسن باید در هر صورت برکنار شود و نظر رئیس او یعنی وزیر کشور در این ماجرا دیگر مطرح نیست.

جنجال بر سر ماسن از مصاحبه او با روزنامه بیلد آغاز شد. ماسن در این مصاحبه مدعی شده بود که سازمان تحت نظارت او اطلاعات قابل استنادی در دست ندارد که نشان دهد خارجی‌ها در کمنیتس به صورت هدفمند تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

این سخنان در حالی مطرح شده بود که انتشار یک فیلم کوتاه از شهر کمنیتس در شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌هایی از تعقیب دو تبعه خارجی‌ توسط گروهی از تظاهرکنندگان افراطی را نشان می‌داد.

رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان گفته بود، مدرکی وجود ندارد که ثابت کند این فیلم واقعی است. او همزمان “احتمال انتشار هدفمند اطلاعات نادرست” در مورد حوادث شهر کمنیتس را مطرح کرده بود. شهر کمنیتس پس از مرگ یک مرد جوان آلمانی در درگیری با دو مرد عراقی و سوری ناآرام است.

این مصاحبه و همچنین دیدارهایی میان ماسن و نمایندگان حزب راست‌گرای “آلترناتیو برای آلمان” به دردسری بزرگ برای رئیس سازمان امنیت داخلی آلمان تبدیل شد.

بر اساس قانون اساسی آلمان، رئیس‌ سازمان امنیت داخلی اجازه ندارد دست به اقدامی سیاسی بزند. او باید از هر رفتاری که شائبه حمایت از یک حزب سیاسی خاص را ایجاد کند، بپرهیزد.

حال نمایندگان احزاب اپوزیسیون ماسن را متهم می‌کنند که به نمایندگان حزب “آلترناتیو برای آلمان” مشاوره سیاسی می‌دهد و از آن گذشته، عدم اطلاع او از حوادث شهر کمنیتس را نشانه ناکارآمدی او می‌دانند و معتقدند که ماسن اعتبار سازمان امنیت داخلی آلمان را زیر سوال برده است.

در این میان نمایندگان حزب سوسیال دموکرا‌ت که در ائتلاف دولت آلمان حضور دارند، مصرانه خواستار برکناری ماسن هستند. آنها تهدید کرده‌اند که اگر وزیر کشور رئیس‌سازمان امنیت داخلی آلمان را برکنار نکند، ائتلاف دولتی را ترک می‌کنند.

سخنگوی دولت آلمان حاضر به موضع‌گیری در مورد گزارش روزنامه دی‌ولت نشده است. منابع نزدیک به دولت در برلین تنها تصریح کرد‌ه‌اند که نشست روز سه‌شنبه در دفتر صدراعظم آلمان برای جلوگیری از شکست ائتلاف احزاب بزرگ دولت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا