خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ سه مداح به استمداد ان‌جی‌اوها

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: به رسم آیین‌های دیرینه در کشور، هرسال در ماه محرم با برگزاری مراسم‌ مذهبی افراد ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند. این مراسم‌ مذهبی گاه‌ با هزینه‌هایی همراه است که حتی دین هم مخالف آن است. در حالی که در شرایط سخت اقتصادی زندگی می‌کنیم و نیازمندان بسیاری در کشور با سختی روز خود را شب می‌کنند، افرادی با برگزاری مراسم پر خرج برای قشر متوسط یا حتی مرفه جامعه فلسفه‌ی اصلی این ماه را نادیده می‌گیرند.

با شروع بحران‌های اقتصادی بسیاری از مراکز مردم نهاد که فعالیت‌های انسان دوستانه انجام می‌دهند و خدمات بسیاری به قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه ارائه می‌کنند، دچار مشکل مالی شده‌اند. به گفته‌ی اغلب آنها، کمک‌های خیرها  که بیشتر از قشر متوسط جامعه هستند، باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور محدود شده است.

خبرنگار انصاف نیوز با مسوولین تعدادی از مراکز مردم نهاد و همچنین برخی مداحان صاحب‌نام کشور تماسی گرفته و نظر آنها را برای اختصاص بخشی از این نذورات به اقشار ضعیف جامعه جویا شده است.

متن کامل این گفت‌وگوها را در ادامه بخوانید:

باید نگاه جدیدی به آیین‌های مذهبی کرد

مسوول بخش مالی جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع)  در مورد وضعیت اقتصادی این سازمان به خبرنگارانصاف نیوز گفت: «ورودی ما از نظر مالی کم شده است، خیلی‌ از کسانی که به صورت ثابت کمک می‌کردند، کمک‌هایشان محدود شده است. باتوجه به آنکه خیّرهایی که به ما کمک می‌کردند از افراد متوسط جامعه بودند حالا همان‌ها دچار مشکل شده‌اند. و در نتیجه کمک‌رسانی کم شده است.»

عسل نعمت الله زاده درادامه درباره‌ی آیین‌های مذهبی و لزوم چاره‌اندیشی برای کمک‌کننده‌تر بودن این مراسم به اقشار ضعیف جامعه، گفت: «باید به آیین‌های مذهبی نگاه جدیدی پیدا کرد و با توجه به شرایط کنونی جامعه در این آیین‌ها تغییرهایی ایجاد کرد. در اغلب این مراسم مذهبی بعضا غذاهایی که به هدر می‌رود می‌تواند وعده‌ی یک ماه برای کودکان مراکز ما باشد. این موضوعات بیش از هرچیز به فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا به نیازهای اطرافیان اولویت دهیم.»

پول های بسیاری در این شب‌ها خرج می‌شود که اغلب آن به دست افرادی که باید برسد، نمی‌رسد

پریسا پویان مسوول ان‌جی‌او «کودکان کار پویا» در رابطه با بعضی نذورات به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «اگر افراد بپذیرند که نذرهای دیگری هم غیر از برنج و روغن وجود دارد، می‌توانند علاوه‌ بر از این نوع نذورات برای امام حسین(ع) نذرهای دیگری مثل تحصیل کودکان هم بکنند. برخی هیئت‌ها حتی می‌توانند با حذف برخی هزینه‌های غیر ضروری چندین نفر را در طی سال تحت پوشش قراردهد.»

این فعال اجتماعی درباره‌ی وضعیت مالی ان‌جی‌اوی کودکان کار پویا می‌گوید: «با توجه به شرایط اقتصادی کشور تا چند وقت دیگر ما از سبد کالا حذف خواهیم شد، زیرا اغلب خیرین ما از طبقه‌ی متوسط جامعه بوده‌اند که کم کم به این طبقه نزول خواهند کرد و ممکن است کار به جایی برسد که فقط توان گذران زندگی خود را داشته باشند. نکته‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه حیات ما وابسته به باتری‌های مالی است.»

کمک های ماندگار کنیم

مسوول «رویش نهال جوان تهران» نیز در مورد ماندگاری کمک‌های انسان دوستانه گفت: «انسان دوست‌تر از امام علی (ع) که نداریم، پس در شرایط کنونی ضروری است برنامه‌ای داشته باشیم که ماندگار باشد. از نظر درمانی وآموزش اگر به افراد دیگر کمک کنیم باعث توسعه‌ی جامعه و حتی زندگی خود ما هم می‌شود.»

مشکل اقتصادی از نظر روحی و مالی در روند کار تاثیر می گذارد

آزاده عباس زاده مسوول «دیوار 47» درمورد وضعیت مالی این مرکز گفت: «خیرها دچار مشکل اقتصادی شده‌اند و به همین دلیل کمکی از آنها دریافت نمی‌کنیم. مشکل اقتصادی در روند کاری ما هم از نظر مالی و هم روحی تاثیر بسیاری دارد، زیرا حتی نمی‌دانیم که تا ماه آینده این دفتر را داریم یا نه. بااین روند تا پایان سال نیمی از ان‌جی‌اوها دچار مشکل می‌شوند.»

بعد از گفت وگو با فعالان اجتماعی خبرنگار انصاف نیوز نظر برخی مداحان صاحب‌نام را نیز دراین مورد جویا شد که در ادامه می‌خوانید:

محمود کریمی فاضل: می‌توان نذری را به کسانی رساند که واقعا نیاز دارند

«محمود کریمی فاضل» درباره‌ی نذورات عاشورا گفت: «هرچیز باید سرجای خود باشد. نذر برای سیدالشهدا واجب است ولی غیر نذر را می‌توان به نیازمندان وایتام داد، زیرا نذر صیغه دارد و باید آن را رعایت کرد.»

وی در پاسخ به اینکه «آیا نمی‌توان تمهیدی اندیشید تا بخشی از غذاهای پخته شده برای نذری به جای افراد عادی جامعه به دست نیازمندان برسد؟» گفت: «این کار بهتر است. می‌توان در دادن غذا تجدیدنظر کرد و آن را به کسی رساند که واقعا نیاز دارد، در این صورت هم نذر انجام می‌شود وهم به نیازمندان می‌رسد.»

صادق آهنگران: درماه محرم گروهی تشکیل دادیم و به نیازمندان کمک می کنیم

«محمد صادق آهنگران» نیز در این مورد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «اطعام وهزینه برای امام حسین جزو برنامه‌های محرم است. اما با وجود بحران‌های اقتصادی که مشکلات را بیشتر کرده باید برای نیازمندان هم پولی کنار گذاشت.»

این مداح در ارتباط با نذری درشب‌های محرم ادامه داد: «آنهایی که شام می‌دهند اغلب از قشر متوسط روبه پایین جامعه هستند و این یک موضوع شخصی است که یک نفر برای امام حسین اطعام دهد و یا به مستضعفین کمک کند. مردم مختار هستند و ما هردو را پیشنهاد می‌کنیم و تصمیم با مردم است که در شرایط بحرانی کشور کدام خرج را بکنند.»

وی ادامه داد: «هفتاد یا هشتاد درصد افرادی که نذری می‌دهند قشر متوسط یا ضعیف جامعه هستند. حتی گاهی پنچ هزارتومان برای کمک به نذری می‌دهند. بعضی اوقات هم فقط مردم می‌خواهند کمک به فقرا بدهند.در همین جهت درماه محرم ما گروهی تشکیل دادیم و به مستضعفین ونیازمندان کمک می‌کنیم.»

محسن طاهری: فردی که به فکر حسین(ع) است امکان ندارد به فکر کار خیر نباشد

«محسن طاهری» نیز درباره‌ی نذوراتی از جنسی دیگر در شب‌های محرم، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «فردی که به فکر حسین(ع) است امکان ندارد به فکر کارخیر نباشد. افراد حسینی هردو مسیر را می‌روند. باتوجه به مشکلات اقتصادی کشور نمی‌شود که به همنوع وهم کیش وحتی هر انسانی که در مخاطره است بی توجه باشیم.»

این مداح  با تاکید بر اینکه دشمن درصدد است تا جریان حسینی را از بین ببرد ادامه داد: «مسیر امام حسین یک جریان است و باید برای او نذری داد. اگر نذری ندهیم کم کم مراسم هم برگزار نمی‌کنیم و حسین را از یاد می‌بریم. تفکراتی که در آن به این فکر می‌کند که بجای نذورات به نیازمندان کمک کنیم بعد از مدتی می‌گوید عزاداری هم نکنیم تا حسین از یاد برود. اینها فقط فکر دشمن است تا جریان حسینی را از بین ببرند.  می‌شود با هزینه‌ی خیلی کم هم نذری داد. من و پسرم گاهی تا نیمه‌های شب کارمان طول می‌کشد و تنها در مراسم چای و خرما پخش می‌شود و حتی گاهی همین هم داده نمی‌شود.»

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا