خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخاباتی عاری از هیجان در مصر

روزنامه الحیات، چاپ بیروت می نویسد، در حالی که گفته می شود ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع فعلی، رئیس جمهوری آینده مصر خواهد بود و در انتخابات پیش رو رقیبی توان رقابت با او را نخواهد داشت اما با این حال با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری مصر، نام های دیگری نیز برای رقابت با او مطرح می شوند. گفته می شود عبدالفتاح السیسی تا پایان هفته جاری به طور رسمی نامزدی خود را برای ریاست جمهوری مصر اعلام خواهد کرد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از دیپلماسی ایرانی، در گزارش این روزنامه آمده است: عبدالمنعم ابو الفتوح، رئیس حزب “مصر قدرتمند” که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته مصر نیز از جمله نامزدهای انتخابات بود به همراه موسس “جنبش مردمی”، حمدین الصباحی که در انتخابات گذشته به شگفتی ساز انتخابات معروف شد از جمله افراد مطرح برای رقابت با السیسی هستند.
این در حالی است که گفته می شود هر دوی این نامزدها در حال بررسی اوضاع جاری کشور و وضعیت رقابت های انتخاباتی هستند و احتمال این که از نامزدی در انتخابات منصرف شوند، وجود دارد.
عمرو موسی، رئیس کمیسیون 50 تدوین قانون اساسی مصر در این باره گفت: «ابو الفتوح به من اطلاع داده است که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نامزد نخواهم شد.» اما حزب “مصر قوی” که ابو الفتوح موسس آن است با صدور بیانیه ای اعلام کرد که هنوز ابو الفتوح موضع خود را جهت شرکت در انتخابات اتخاذ نکرده است. احمد امام، سخنگوی این حزب نیز گفت: «موضع حزب و رئیس آن در مساله نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده است، ما همچنان در حال مشورت با اعضای حزب و کادری رهبری آن و همچنین با احزاب و طرف های سیاسی دیگر هستیم و بعد از تکمیل مشورت ها نظر نهایی خود را با توجه به واقعیت های جدید عرصه سیاسی کشور اعلام خواهیم کرد.»
از سوی دیگر و در مورد الصباحی، وی خود در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که در صورتی که ببیند السیسی برنامه مشخصی دارد و برنامه اش بازگوکننده خواسته های انقلاب است و تضمینی برای عدم بازگشت کشور به نظام سابق می دهد، حاضر است از او حمایت کند.
وی همچنین ابراز نگرانی کرد که میان حامیان انقلاب و حامیان ارتش شکاف ایجاد شود که به روشنی به ائتلاف 30 ژوئن اشاره می کند.
جبنش ملی حمیدن صباحی نیز در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، اعلام کرد که همچنان موضوع شرکت در انتخابات را محل بحث می داند و با همه طرف هایی که شریک انقلاب هستند در حال مشورت است.
هفته پیش دولت مصر استفعای از السیسی از سمت وزارت دفاع را پذیرفته بود و هم زمان ارتش به ارتقای درجه او تا درجه ارتشبدی رای داده بود. مساله ای که می تواند زمینه را برای اعلام رسمی نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر فراهم آورد.
این در حالی است که عمرو موسی نیز گفته است که از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر حمایت می کند و خود شخصا قصد نامزدی در انتخابات را ندارد.
احمد ماهر، آخرین نخست وزیر حکومت حسنی مبارک و رقیب اصلی محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر که در انتخابات گذشته توانسته بود به همراه وی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صعود کند نیز گفته است در صورتی که السیسی نخواهد در انتخابات شرکت کند، او نامزد می شود در غیر این صورت حتما در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.  
در انتخابات جاری به دلیل برخورد شدیدی که حکومت موقت با اخوانی ها در پیش گرفته است و این جریان را جریانی تروریستی اعلام کرده، اخوانی ها نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نخواهند داشت و این در حالی است که محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی مصر همچنان خود را رئیس جمهور قانونی کشورش می داند. اگر چه برخی اخبار حاکی از آن است که برخی از اخوانی ها درصدد حمایت از عبدالمنعم ابو الفتوح که در گذشته عضو سابق جنبش اخوان المسلمین بوده است، هستند تا به این ترتیب حداقل حضوری در عرصه سیاسی جدید مصر داشته باشند. اگر چه در آن طرف میدان در حال جنگ با گروه های سیاسی جدید حکومت انتقالی مصر به سر می برند.
از سوی دیگر روز شنبه دادگاه جنایی قاهره محاکمه محمد مرسی و شماری از رهبران اخوان المسلمین به اتهام حوادث کاخ الاتحادیه را به سه شنبه پیش رو موکول کرد. در این دادگاه مرسی دائما می گفت که “همچنان رئیس جمهوری قانونی مصر هستم.” دکتر سلیم العوا که خود از چهره های سیاسی مصر محسوب می شود، وکالت مرسی و شماری از رهبران اخوان را بر عهده دارد و در دادگاه آنها از طرف مرسی و یارانش صحبت می کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا