خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل العرب | نخست‌وزیر عبدالمهدی به سود ایران است یا آمریکا؟

العرب نوشت: هم پیمانان ایالات متحده در عراق وعده داده اند که با وجود پیروزی سیاسی بزرگی که ایران با تضمین رسیدن نامزدش به مقام ریاست مجلس عراق به دست آورد، پاسخ متقابلی به ایران بدهند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: رسانه های عراقی وابسته به ایران از انتخاب جوان سنی، محمد الحلبوسی، بعنوان رئیس مجلس نمایندگان عراق، که در کنار ریاست جمهوری و نخست وزیری، یکی از مهمترین مناصب است، اظهار خشنودی می کنند و سیاستمداران عراقی وابسته به محور ایران نیز از پیروزی نامزد خود خوشحال هستند.

این در حالی است که تلاشهای آمریکا برای تغییر قطب نمای کردی یا سنی، از حلبوسی به سمت العبیدی، ناموفق ماند و این مساله نشان دهنده برتری نفوذ ایران در عراق، نسبت به نفوذ آمریکا در این کشور است.

سیاستمداران عراقی بر این عقیده اند که انتخاب الحلبوسی بعنوان رئیس مجلس، تاثیر زیادی بر انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می گذارد.

تحلیلگران انتخاب الحلبوسی برای این منصب را یک پیام ایرانی محکم خطاب به ایالات متحده می دانند، پیامی که از اقدامات احتمالی ایران در مورد پرونده سیاسی عراق خبر می دهد.

دیپلماسی آمریکا در برخورد با این مساله دچار آشفتگی شده و در همین رابطه، دو بیانیه از سوی سفارت آمریکا در بغداد صادر شد، که بیانیه اول، دربردارنده پیام تبریک به رئیس جدید مجلس نمایندگان بود و در بیانیه دوم، امریکا خبرهای مربوط به دیدار بین مک گورک و سلیمانی در بغداد را تکذیب نمود.

به گفته منابع سیاسی آگاه در بغداد، تهران روند تکمیل طرح خود در مورد پرونده سیاسی عراق را آغاز نموده و عادل عبدالمهدی را برای منصب نخست وزیری پیشنهاد داده است.

خبرها حاکی از آن است که مرجعیت شیعه، ایة الله سیستانی نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی ندارد.

تا این لحظه، مشخص نشده است که آیا واشنگتن نامزدی عبدالمهدی را قبول می کند یا قادر است در برابر عملی شدن خواسته ایران بایستد. اما جبهه سیاسی وابسته به ایالات متحده در عراق هم بر این عقیده اند که عبدالمهدی از اکثر ویژگی هایی که واشنگتن برای نامزد نخست وزیری شرط کرده است، برخوردار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا