خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انصاری: پارلمان اصلاحات شعار قشنگی است اما…

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پارلمان اصلاحات از همان مرحله اول دعوت و حضور اعضاء دچار مشکل خواهد شد؛ چرا که جمع کردن ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از اصلاح‌طلبان نه تنها مشکل است بلکه نمی‌دانیم با چه ضابطه‌ای باید افراد را در این ساختار پارلمان بپذیریم. پارلمان اصلاحات یک شعار قشنگ اما غیرقابل تحقق است.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو ایلنا با اشاره به مباحث مطرح شده درباره پارلمان اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات یک شعار قشنگ اما غیر قابل تحقق است. در نیمه اول دهه هفتاد بعد از برنامه‌ریزی بیش از یک سال، تعداد ۳۰۰ تا۴۰۰ نفر از نیروهای اصلاح‌طلب گردهمائی دوروزه‌ای را در دفتر جناب آقای کروبی برگزار کردند و از دل آن شورایی ۳۰ نفره با رای شرکت‌کنندگان انتخاب شد تا به نمایندگی از آنها مقدمات تشکیل مجمع نیروهای خط امام را سازماندهی کنند، ولی به دلایل مختلف حتی‌امکان تشکیل اجلاسیه دوم هم ممکن نشد.

وی افزود: به همین ترتیب پارلمان اصلاحات هم از همان مرحله اول دعوت و حضور اعضاء دچار مشکل خواهد شد؛ چرا که جمع کردن ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از اصلاح‌طلبان نه تنها مشکل است بلکه نمی‌دانیم با چه ضابطه‌ای باید افراد را در این ساختار پارلمان بپذیریم.

انصاری ادامه داد: آیا باید به احزاب سهمیه داده شود یا افراد به صفت حقیقی در این پارلمان شرکت کنند؟ یا در صورت سهمیه دادن به احزاب باید مشخص شود که ظرفیت احزاب چگونه سنجیده می‌شود.

این عضو حزب اتحاد ملت افزود: نکته دوم هم این است که حتی اگر به نحوی اعضاء انتخاب شدند، آیا این تعداد افراد باید خودشان مرتب در جلسات پارلمان شرکت کنند و ماهی یک الی دوبار از شهرستان‌های مختلف به تهران سفر کنند یا باید کار را به یک هیات رئیسه بسپارند؟

وی ادامه داد: اگر تصمیم بر حضور مستمر باشد باید ببینیم آیا منابع مالی برای این حضور وجود دارد و یا اگر قرار باشد کار توسط یک هیات رئیسه پیش برود تبدیل به ساختاری همچون شورای عالی خواهد شد؟

انصاری گفت: در این ساختار هم مجدداً با معترضانی مواجه می‌شویم که به حق خودشان قانع نیستند؛ احزابی که فقط پروانه فعالیت دارند و خانوادگی و چندنفره هستند در این شرایط مدعی حضور چند نماینده می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در نهایت اگر اصرار بر تشکیل پارلمان اصلاحات باشد، باید یک حد و سقفی برای اعضای احزاب در نظر گرفته شود؛ برای مثال حزبی که ده هزار عضو دارد می‌تواند ٥ کرسی داشته باشد و از ده هزار به بالا تا سقف یک میلیون نهایتا ١٠ تا ١٥ کرسی را بتواند در اختیار بگیرد.

انصاری ادامه داد: در این میان احزابی که کمتر از ده هزار عضو دارند با احزاب دیگر ائتلاف کرده و به حدی برسند که بتوانند کف تعداد نماینده در پارلمان را به خود اختصاص دهند. ولی اگر بخواهند به احزاب به تعداد مسا‌وی سهمیه بدهند ظلم به احزاب بزرگ و فراگیر است.

انصاری در خصوص شرایط ادامه کار شورای عالی سیاستگزاری گفت: شورای عالی باید به گونه‌ای عمل کند که تمام چهره‌های سیاسی به سمت عضویت در احزاب بروند؛ به این نحو است که احزاب قدرتمند و فراگیر شکل می‌گیرد و این از نظر من بهترین شکل است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مهم این است که در حال حاضر این شورا بتواند کمبودها و خطاهائی که در گذشته وجود داشته را اصلاح کند. در کنار شورا یک دفتر سیاسی قوی تشکیل شود. این دفتر جلسات منظم داشته باشد؛ خوراک و مطلب آماده کند و بتواند در تدوین برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای شورا اقدام کند. ما کمتر از دوسال زمان تا انتخابات مجلس داریم و سه سال هم تا انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است. باید بتوانند  برنامه‌ای تنظیم کنند که مردم بدانند این شورا و اعضایی که در مجموعه شورا هستند با چه برنامه‌ای می‌خواهند کار را به پیش ببرند.

انصاری گفت: باید یک هیات داوری قوی در این مجموعه شکل بگیرد که هم بتواند در رابطه با منتخبین اعمال نظارت کند و هم نظارت بر اعضاء را داشته باشد. تا اعضاء از چهارچوبی که شورا برایشان تعیین کرده خارج نشوند. شورا باید بتواند با توجه به تجربیات پیشین و انتقادات با تکیه بر شفافیت مسائلی مانند بستن لیست شورای شهر را به وجود نیاورد.

عضو پیشین شورای شهر تهران افزود: شورایعالی قبلی نتوانست در آن مقطع افکار عمومی را در خصوص بستن لیست قانع کند و در این رابطه از معیارهای مصوب شورا عدول شد. کاری که هیات داوری می‌تواند در این رابطه انجام دهد این است که در کنار شورای عالی یک نظارت دقیق و مستمر روی اعضاء و برنامه‌های مصوب شورای عالی و منتخبان این شورا داشته باشد.

وی گفت: البته معتقد هستم این شورا نباید دائم باشد بلکه باید تا زمانی به کار خود ادامه دهد که احزاب بتوانند قدرت و اقتدار لازم را پیدا کنند و در چهارچوب کارهای حزبی با احزاب دیگر تعامل کنند. پس تا زمان شکل‌گیری چند حزب قوی و فراگیر مجبور هستیم این شکل شبه ائتلافی را ادامه دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا