خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به واکنش‌ها به حادثه‌ی تروریستی اهواز در داخل و خارج از کشور

جمعی از سفرای مقیم تهران، مقام های داخلی و خارجی، برخی کشورها و نیز احزاب، حمله تروریستی روز شنبه اهواز را که به شهادت رسیدن بیش از 25 تن و مجروح شدن بیش از 53 تن منجر شد، محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، دولت عمان با صدور بیانیه ای حمله به رژه نظامی در شهر اهواز ایران که به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد را محکوم کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: دولت عمان همواره تروریسم را در هر شکل، زمان، مکان و به هر دلیل و بهانه ای رد می کند.

** اسپانیا حمله تروریستی در اهواز را محکوم کرد

دولت اسپانیا نیز با صدور بیانیه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد، حملات تروریستی امروز (شنبه) در اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: اسپانیا، حمله تروریستی امروز صبح که در جریان رژه نظامی برای گرامیداشت سی‌ و هشتمین سال آغاز جنگ ایران و عراق را که در شهر اهواز اتفاق افتاد، به شدت محکوم می‌ کند.

بیانیه ادامه می‌ دهد: اسپانیا همبستگی‌ خود را با ملت و دولت ایران ابراز داشته و مایل است مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان را ابلاغ کند و آرزوی بهبودی سریع مجروحان را دارد.

** سفیر اتریش تهران حمله تروریستی را محکوم کرد

استفان شولز سفیر اتریش در تهران حملات تروریستی اهواز را محکوم کرده است.

وی در پیامی که در توییتر منتشر کرده، نوشته است: اتریش تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان حمله تروریستی در اهواز اعلام می‌کند. من همچنین امیدوارم مجروحان به زودی سلامت خود را باز یابند.

الستر برت معاون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در توییتر خود در واکنش به حمله اهواز با مردم ایران ابراز همدردی کرد.

** واکنش وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به حمله تروریستی امروز اهواز

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در پیامی به همتای ایرانی خود حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم کرد.

** وزارت امور خارجه ترکیه حمله تروریستی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در شهر اهواز در جنوب این کشور را محکوم کرد.

** ابراز همدردی رییس جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن ابراز همدردی در پی حادثه تروریستی اهواز تاکید کرد: حادثه اهواز جنایتی خونین است و باید همه کسانی که در نقش داشته اند به سزای خود برسند.

پوتین در پیامی به روحانی حادثه تروریستی اهواز را تسلیت گفت و افزود: ️مسکو آماده است همکاری هایش با تهران را در زمینه مبارزه با تروریسم گسترش دهد.

** سفیر انگلیس در تهران حمله تروریستی اهواز را محکوم کرد

راب مکر سفیر انگلیس در تهران حمله تروریستی اهواز را به شدت محکوم کرد.

** وزارت امور خارجه سوریه حمله تروریستی به اهواز را محکوم کرد

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای که در خبرگزاری سانا این کشور منتشر شده، حمله تروریستی امروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز را به شدت محکوم کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده که سوریه با بازماندگان و دولت و حکومت ایران ابراز همدردی می‌کند.

** پیام تسلیت وزیر کشور جمهوری آذربایجان به همتای ایرانی خود

وزیر کشور جمهوری آذربایجان در پیامی وقوع حادثه تروریستی در شهر اهواز را تسلیت گفت.

رامیل اوسوپ اف وزیر کشور جمهوری آذربایجان در پیامی خطاب به رحمانی فضلی وقوع حادثه تروریستی در شهر اهواز را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: خبر وقوع حادثه تروریستی در شهر اهواز در جنوب ایران در زمان برگزاری رژه نظامی که در نتیجه آن چند نفر جان خود را از دست دادند، موجب تاثر و اندوه فراوان شد.

در این پیام آمده است: از این حادثه بسیار متاسف شده و بلیه تروریسم را در کلیه اشکال و نمادهای آن به شدت محکوم می کنیم.
این پیام می افزاید: در این واقعه خونین شریک درد شما هستیم و به جنابعالی و خانواده ها و نزدیکان قربانیان حادثه از صمیم قلب تسلیت گفته و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل داریم.

** عراق و ایران در مبارزه با تروریسم در یک جبهه هستند

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در بیانیه‌ای حملات تروریستی امروز اهواز را شدیدا محکوم و تاکید کرد: ایران و عراق در مبارزه با تروریسم در یک جبهه قرار دارند.

حکیم در این بیانیه آورده است: جریان حکمت ملی عراق اقدامات تروریستی که در رژه نظامی امروز اهواز به وقوع پیوست و منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن شد را به شدت محکوم می‌کند.

رهبر جریان حکمت ملی با ابراز همدردی با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌‌های قربانیان تصریح کرده است: عراق و ایران در مبارزه با تروریسم در یک‌ جبهه قرار دارند.

حکیم در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: خاورمیانه، بخصوص کشورهایی که قربانی آفت شوم تروریسم شده‌اند، نیازمند همکاری‌های مداوم و مستمر امنیتی و اطلاعاتی هستند تا برنامه‌های دشمنان بشریت و انسانیت را در نطفه خفه کنند و از این طریق موجبات امنیت و ثبات منطقه را فراهم آورده، از امروز و آینده‌ ملت‌های آن محافظت کنند.

پیش تر ‘قاسم الاعرجی’ وزیر کشور و ‘حسن کریم الکعبی’ نائب رئیس اول پارلمان عراق نیز در پیام های جداگانه حمله تروریستی روز شنبه در اهواز را محکوم کرده بودند.

** هشدار محسن رضایی به عاملان و حامیان حمله تروریستی اهواز

محسن رضایی با انتشار پیامی تصریح کرد: پشیمانی سختی در انتظار تروریست‌ها و حامیان آنهاست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی حمله تروریستی به مردم اهواز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تروریست ها در سالروز حمله صدام به ایران با کشتار مردم، جشن خون گرفتند. ما جشن آنها را به عزایی پشیمان کننده تر از عقوبت صدام و داعش تبدیل خواهیم کرد.

رضایی افزوده است: از وزارت‌ امور خارجه انتظار می رود در اسرع وقت از کشورهایی که تروریست‌ها در آنند، تحویل آنها را بخواهد و به آن کشورها اطلاع دهد که عواقب هرنوع تأخیر به عهده آنهاست.

وی همچنین در پیامی توئیتری در پاسخ به حمایت آشکار مشاور ولیعهد ابوظبی از تروریست‌ها نوشت: مشاور بی‌خرد و خود فروخته ولیعهد ابوظبی با نقض آشکار قوانین بین‌الملل بر دخالت بیگانگان در حادثه تروریستی اهواز صحه گذاشت، پشیمانی سختی در انتظار اوست.

حزب کارگزاران سازندگی استان خوزستان با صدور بیانیه ای تاکید کرد: خبر تاسف‌برانگیز و مصیبت دلخراش به شهادت رسیدن و زخمی شدن جمعی از مردم و نیروهای مسلح کشورمان در حین مراسم رژه یادواره هفته دفاع مقدس شهرستان اهواز را به ملت شریف ایران و مردم شهیدپرور استان خوزستان تسلیت عرض می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: این جنایت توسط عناصر فرومایه‌ای صورت گرفته که تمام فکر و ذکر و توان خود را چشم بسته در اختیار دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه ای ایران قرار داده اند. کوردلان بدانند که سرزمین ایران اسلامی هرگز از فوج شیران شرزه خالی نبوده و نخواهد ماند و تلاش‌های دشمنان ایران تنها باعث اتحاد و همبستگی و همدلی بیشتر مردم شریف خوزستان خواهد شد.

حزب کارگزاران سازندگی استان خوزستان ضمن اعلام همدردی و همبستگی همه‌جانبه با خانواده های شهیدان و مجروحان این حمله تروریستی آن را به شدت محکوم کرده و از درگاه خداوند متعال برای روح بلند شهیدان این حادثه ناجوانمردانه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل و کامل مسئلت دارد.

** ️ایران به حرکت رذیلانه تروریستی امروز اهواز پاسخ محکمی می‌دهد

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز گفت: جمهوری اسلامی به حرکت رذیلانه تروریستی امروز اهواز پاسخ محکمی می‌دهد.

ولایتی افزود: حمله ددمنشانه و تروریستی صبح امروز در اهواز و به شهادت رساندن مردم مظلوم و بی‌دفاع کشورمان، بار دیگر نمایش اقدام کور و رذیلانه جنایتکارانی بود که اقتدار و عزت ایران اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

ولایتی تاکید کرد: بی‌تردید مقاومت و ایستادگی مردم و نظام برابر گروه‌های تروریستی و جریانات افراطی و تکفیری و همه توطئه‌ها و دشمنی‌ها که با حمایت و پشتیبانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی حامیان مرتجع منطقه تضعیف و تجزیه کشورهای اسلامی و ملت‌های مظلوم منطقه و ایران اسلامی را نشانه رفته‌اند را به شکست کشانده و یقیناً این حرکت رذیلانه و ناجوانمردانه نیز با پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

** حزب مستقل و اعتدال ایران اقدام سخیف تروریستی محکوم کرد

حزب مستقل و اعتدال ایران با صدور بیانیه ای تصریح کرد: حمله تروریستی روز شنبه به مراسم رژه دفاع مقدس در اهواز که منجر به شهادت و زخمی شدن عده ای از هموطنان عزیزمان به ویژه تعدادی زن و کودک شد، توسط اکثرا آزادیخوان جهان محکوم گردیده است.

در این بیانیه آمده است: تروریست‌هایی که به نام شریعت تیغ تیز بر چهره نورانی دین مبین اسلام می کشند و با گرفتن جان مردم، خوی وحشی‌گری و سبعیت خود را به نمایش می گذارند، باید بدانند که با این حرکت‌های ایذایی و ددمنشانه نخواهند توانست جو ناامنی را درکشور با صلابت ایران حاکم کنند.

این بیانیه می افزاید: دست نشاندگان باید بدانند که تمامی ملت ایران یک دل و یک صدا، متحد مقابل هر نیروی اهریمنی که بخواهد به این آب و خاک تعرض کند چون صخره‌ای محکم و استوار خواهند ایستاد و برابر تهدید آرامش و امنیت خود با احدی مماشات نخواهد کرد.

** عوامل این حرکت وحشیانه وابسته به بیگانگان هستند

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد: حرکت تروریستی اخیر در اهواز و به رگبار بستن مردم بی‌دفاع، بدون تردید هیچ ریشه‌ای در جامعه عرب خوزستانی ندارد. عرب‌های خوزستان بارها مخالفت‌های خویش را با تقدیم شهدا و جانبازان و جان بر کفان در مقابله با چنین گروه‌هایی نشان داده است.

این بیانیه می افزاید: عوامل این حرکت وحشیانه تروریستی بدون تردید وابسته به سرویس‌های بیگانه هستند و اولین انگشت اتهام به سوی عربستان و جریان داعش است.

این بیانیه می افزاید: سابقه تاریخی و طولانی مبارزه با انگلیس، توسط عشایر منطقه در نهضت مشروطیت ایران و همبستگی ملی در نهضت ملی شدن نفت در خوزستان و ایستادگی تمام قد خوزستان برابر شرارت‌های بعث صدامی با نام واهی دفاع از قوم عرب خوزستان در حافظه جمعی مردم خوزستان ثبت و ضبط شده است.

در این بیانیه آمده است: اقدام شوم به رگبار بستن مردم، بار دیگر نه تنها خاطرات تلخ حملات وحشیانه حزب بعث عراق به خوزستان را زنده کرد، بلکه ضرورت هوشیاری و انسجام و همبستگی بیش از گذشته جامعه خوزستان را یادآور ساخت.

انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس نیز با صدور بیانیه ای جنایت تروریستی و حمله وحشیانه به مراسم آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: رخدادهای بزرگ فرهنگ‌ها و ملت‌های اصیل را پرورده‌تر و نیرومند‌تر می‌کند. ملت‌های بزرگ در مسیر زندگی پر فراز و نشیب خویش در معرض هجمه‌های رذیلانه ای قرار می‌گیرند که به ضعف و فتور آنان منجر نمی‌شود.

** تروریست‌ها باید منتظر سخت‌ترین پاسخ باشند

فاطمه سعیدی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و نماینده محلس گفت: حادثه دلخراش تروریستی امروز در اهواز دل و جان میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد. اما تروریست‌ها باید منتظر سخت‌ترین پاسخ باشند. دوران خونریزی و گریز گذشته است.

سعیدی افزود: ملت مظلوم ایران در حالی از سوی حامیان واقعی تروریسم در جهان مورد هجمه قرار می‌گیرد که خود قربانی این عمل وحشیانه است.

وی تاکید کرد: در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل از رییس جمهوری توقع داریم جهان را متوجه این ظلم بزرگ نماید.

** واکنش یادگار امام به حادثه تروریستی اهواز

آیت الله سید حسن خمینی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: شهادت عزیزانمان در اهواز قلب همه را به درد آورد.

وی افزود: کیست که در رثای گروهی بی گناه که در سالروز دفاعی پاکبازانه از خاک سرزمینمان به شهادت رسیدند، اندوه ناک نباشد و از اعماق دل بر دشمنان میهنمان نفرین نفرستد.

وی تصریح کرد: خدا به شهیدان عزیز این روز درود فرستد و به بازماندگانشان صبر و اجر عنایت فرماید.

** به زودی تاوان سنگینی برای این جنایت‌شان پرداخت خواهند کرد

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه گفت: به زودی تاوان سنگینی برای این جنایت‌شان پرداخت خواهند کرد.

سردار جوانی افزود: حمله تروریستی به یک مراسم رژه نظامی کاملاً مردمی، کار سختی نبوده و هیچ‌گونه ارزش نظامی ندارد.

وی تاکید کرد: گروه تروریستی جنایت‌آفرین در اهواز و همچنین حامیان آنان در منطقه و فرامنطقه به زودی تاوان سنگینی برای این جنایت‌شان پرداخت خواهند کرد.

** تقارن حادثه تروریستی اهواز نشانگر عمق نیات بدخواهانه این جنایت است

حزب توسعه ملی با صدور بیانیه ای تاکید کرد: تقارن حادثه تروریستی اهواز با شرایط موجود کشور، نشانگر عمق نیات بدخواهانه مرتکبین این جنایت است

در این بیانیه آمده است: در سالگرد آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله به ملت و کشور ما، امروز دست خیانت و خباثت و ضدیت با مصالح ایران عزیز از آستین جریانی تروریستی بیرون آمد و شماری از مردم و نیروهای مسلح کشور را در اهواز به خاک و خون کشید.

در این بیانیه آمده است: اهواز و خوزستان قهرمانی که هشت سال ویترین نمایش فداکاری های یک ملت در دفاع از تمامیت کشور و آرمان‌های متعالی یک ملت در جریان دفاع مقدس بود و اینک نیز بار نابسامانی های زیست محیطی را در کنار مشکلات عمومی کشور، صبورانه بدوش می‌کشد، امروز آماج رفتاری ایران ستیز و دشمن شادکن قرار گرفت و زخم و جراحتی جدید بر پیکرش وارد شد.

این بیانیه می افزاید: این در شرایطی است که جامعه ما در اوج فشارهای مختلف، خصوصا در عرصه اقتصادی است و رییس جمهوری منتخب ملت، در آستانه حضوری حساس در سازمان ملل متحد و دفاع از حقوق کشور و ملت است، لذا تقارن این حادثه تروریستی با شرایط موجود کشور، می‌تواند بیش از پیش نشانگر عمق نیات بدخواهانه مرتکبین این جنایت باشد.

این بیانیه افزوده است: حزب توسعه ملی ایران اسلامی با محکوم کردن حادثه تروریستی امروز اهواز که هدف خود را مردم و نیروهای مسلح مدافع تمامیت ارضی کشور قرار داد، خواستار تعقیب و برخورد قانونی با عوامل خائن این جنایت است.

** حمله تروریستی در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی بررسی می شود

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران درباره بررسی حمله تروریستی هنگام رژه نیروهای مسلح در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی (فردا) حمله تروریستی اهواز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

** مرتکبین جنایت غیرانسانی در اهواز به سزای اعمال‌شان می‌رسند

محمدباقر نوبخت با صدور پیامی ضمن محکوم کردن این عمل تروریستی، شهادت و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنان غیور را تسلیت گفت.

در پیام نوبخت آمده است: شهادت مظلومانه و جانسوز جمعی از فرزندان رشید و شجاع ملت ایران که در میان آنها زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند و در اقدام تروریستی گروهکی حقیر و مزدور در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز به لقاءالله شتافتند، ملت ایران را داغدار کرد.

در این پیام آمده است: تروریست‌های وابسته و مزدوران وطن‌فروش بدانند که نمی‌توانند با انجام این دست از اقدامات ضد انسانی و خائنانه در عزم استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ ایران در مبارزه با تروریسم و شرارت خللی وارد کنند و بدون تردید مرتکبین این جنایت غیرانسانی و نفرت‌انگیز را به سزای اعمال ننگین‌شان می‌رساند.

** ابراز همدردی سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان ضمن ابراز همدردی با بازماندگان و تسلیت گفت: چه رمزی بین همزمانی حادثه تروریستی اهواز با سالروز حمله صدام وجود دارد.

** تروریسم و تجزیه‌طلبی هر دو نزد ملت ایران منفور است

غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری گفت: تروریسم و تجزیه‌طلبی هر دو نزد ملت ایران منفور است و حادثه‌ی رژه اهواز ترکیبی از این دو ست.

وی افزود: آمریکا، عربستان سعودی و صهیونیست‌ها که حامی عاملان حمله‌ تروریستی اهوازند بدانند که این‌گونه حوادث مردم ایران را نمی‌هراساند، بلکه قوی‌تر و متحدتر خواهد کرد.

** وقوع این حادثه با سهل انگاری مدیریتی همراه بوده است

حشمت الله فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی از بررسی حادثه تروریستی اهواز خبر داد: وقوع این حادثه‌ در زمان برگزاری همایشی در چند صد شهر که نماد اقتدار جمهوری اسلامی است،با سهل انگاری مدیریتی همراه بوده است.

** نیرو‌های مسلح حادثه تروریستی اهواز را پاسخ می‌دهند

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی با اشاره به حادثه تروریستی صبح امروز در جریان رژه نیرو‌های مسلح در شهر اهواز، گفت: دشمنان جمهوری اسلامی تصور نکنند که با این حرکت ددمنشانه می‌توانند برای خود کسب حیثیت کنند و بدانند که ملت و نیرو‌های مسلح ما پاسخگوی این اقدامات خواهند بود.

** ردپا و نقش حمایتی این رژیم در حمله تروریستی مشهود است

سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: ماهیت تروریست‌ها کاملاً مشخص است، گروهک تروریستی الاحوازیه از سوی برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه دلار‌های نفتی آل‌سعود حمایت، تجهیز و تقویت می‌شود.

** حادثه تروریستی اهواز غمی جانکاه بر عزاداران حسینی افزود

جامعه روحانیت مبارز نیز در بیانیه ای تاکید کرد: حادثه تروریستی اهواز و شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز و قهرمان ما، غمی جانکاه بر عزاداران حسینی افزود.

در این بیانیه آمده است: در حالی که مردم ایران و غیور مردان و زنان خوزستانی در سوگ سالار شهیدان و سیدالساجدین امام زین العابدین علیهم السلام لباس عزا بر تن داشتند، بدترین خلق خدا با فرمان و حمایت اربابان ددمنش، کودک کش و جنگ طلب خود، عده ای از مدافعان عزت و امنیت ایران اسلامی و مردم شریف را به خاک و خون کشیدند. زهی قساوت و پلیدی.

این بیانیه می افزاید: آری جدال یزید و یزیدیان با حسین و حسینیان سنت همیشگی تاریخ و سرنوشت انسان هااست و چه شکوهمند و افتخارآفرین گام نهادن در مسیر حسینی و ارزش های والای الهی و قدس نشینی سی مرغ شاهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا