خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی مقام‌های عالی‌رتبه سابق آمریکا خطاب به ترامپ

مقامات دولتی و نظامی سابق آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به ترامپ خواستار بازگشت کشور به مسیر برجام و در پیش گرفتن سیاست سازنده در مقابل ایران شدند.

به گزارش ایلنا، گروهی موسوم به گروه ائتلاف ملی در آمریکا بیانیه‌ای را در اختیار پولیتیکو قرار داده‌اند که به گفته این نشریه آمریکا یک بیانیه غیر عادی است.

در این بیانیه که به امضای ۵۳ تن از مقامات سابق آمریکا رسیده است، گفته شده استراتژی دولت ترامپ در حداکثرسازی فشار اقتصادی، نظامی و سیاسی علیه ایران با هدف تغییر رفتار و اگر نشد تغییر نظام است اما به تعامل دیپلماتیک برای رسیدن به هیچ یک از تقاضاهای ۱۲ گانه دولت پایبند نیست. دولت ترامپ هیچ گزینه‌ای جز کاپیتولاسیون یا جنگ را پیش پای ایران نگذاشته است.

در ادامه این بیانیه گفته شده خروج آمریکا از برجام هیچ کمکی به پیشبرد اهداف آمریکا نکرده است.

نویسندگان این نامه از اهداف دولت حمایت کردند اما تاکید کرده‌اند که معتقدند تنها از طریق یک استراتژی چندجانبه با کمک متحدان نزدیک آمریکا و دیگر قدرت‌ها می‌توان به این اهداف دست پیدا کرد. این استراتژی باید ترکیبی از فشار و دیپلماسی باشد.

آنها در این بیانیه به یک استراتژی آلترناتیو برای رسیدن به شش هدف کلیدی آمریکا اشاره کرده و برای هریک از اهداف ۶ گانه آمریکا راه‌حل‌های جایگزینی را پیشنهاد کرده‌اند؛

جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای در بلندمدت از طریق تعهد به برجام به عنوان توافقی که ایران را محدود کرده بود و مذاکره مجدد برای تقویت برجام.

هدف دوم آمریکا یعنی تقویت عدم اشاعه و آزمایش موشک‌های بالستیک است. امضاکنندگان این نامه مدعی شده‌اند که ایران اخیرا آزمایشات موشکی‌اش را کاهش داده اما توقف صادرات موشک توسط ایران به استراتژی چندجانبه حاوی دیپلماسی و قوه قهریه نیازمند است. در آینده با این رویکرد می‌توان به یک توافق موشکی محدودکننده در منطقه رسید.

آزادی زندانیان آمریکایی در ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی مستقیم و دو جانبه در ارتباط با ایران.

توقف حمایت ایران از حزب الله، حماس و گروه‌های جهادی اسلامی. ایران با اولتیماتوم‌های آمریکا دست از سیاست‌های ملی و بخش‌های بنیادین این استراتژی‌اش نخواهد کشید. موفقیت در این هدف نیازمند یک استراتژی دقیق متشکل از فشار و انگیزه است.

کاهش تهدیدهای ایران و تحریک‌هایش علیه شرکای منطقه‌ای آمریکا از جمله عربستان و اسرائیل به عنوان ششمین هدف مهم آمریکا از نظر نویسندگان این بیانیه برشمرده شده و گفته شده که تغییر در این رویکرد تنها از زمانی رخ می‌دهد که ایران و دیگر کشورها به این نتیجه برسند که هزینه و خطر ادامه درگیری بیش از سر گرفتن رویکرد دیپلماتیک است. آمریکا باید نقش فعالی در سیاست و دیپلماسی منطقه برای حل درگیری‌ها بازی کند و به همه دولت‌های منطقه‌ای از طریق تعامل دیپلماتیک فشار بیاورد.

در این نامه در خصوص تحریم‌ها گفته شده برنامه حداکثرسازی تحریم‌ها توسط دولت به اهداف آمریکا کمکی نخواهد کرد.

نویسندگان مدعی شده‌اند که تحریم‌های چند ملیتی علیه ایران این کشور را پای میز مذاکره کشاند چرا که تحریم‌ها حمایت بین المللی داشت و با وعده‌های واقع گرایانه برای مذاکره همراه شده بود.

آنها در ادامه تحریم‌های ثانویه را در تضعیف اقتصاد ایران موثر خواندند اما تاکید کرده‌اند که این تحریم‌ها منجر به رویارویی آمریکا با شرکایش خواهد شد.

از طرفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا را در این شرایط سخت‌تر خوانده و گفته‌اند که این تحریم‌ها به فساد گسترده و تشویق به دور زدن قوانین آمریکا منجر می‌شود.

در پایان نویسندگان این بیانیه که جمعی از مقامات سابق آمریکا هستند به این نتیجه رسیده‌اند که خروج از برجام رسیدن آمریکا به اهدافش را سخت‌تر کرده است. اعمال فشار و تحریم‌های یکجانبه بدون گزینه‌های دیپلماتیک به نتایج دلخواه نمی‌انجامد و حتی به نتایج خطرناک‌تر و مخرب‌تری از جمله تشدید درگیری‌های ایران در منطقه می‌انجامد. استراتژی متعادل‌تری که با ترکیبی از فشار و دیپلماسی باشد که نه تنها از سوی آمریکا بلکه از سوی همه جهان حمایت شود می‌تواند به رسیدن آمریکا به اهدافش کمک کند و در عین حال به ایران نشان دهد که بدون سلاح هسته‌ای می‌تواند با منطقه یکپارچگی بیشتری داشته باشد.

در این بیانیه تاکید شده آمریکا باید بار دیگر به تعهداتش در برجام برگردد و این کار با استقبال همه جهان روبه رو خواهد شد و آمریکا را در مسیر درست‌تری برای رسیدن به اهدافش قرار می‌دهد.

در میان امضاکنندگان نامه اسامی افرادی از جمله جیمز کلپر رییس پیشین سازمان سیا، مدلین آلبرایت وزیر خارجه پیشین آمریکا، نیکولاس برنز معاون وزیر خارجه پیشین و سفیر آمریکا در ناتو و یونان و تعداد زیادی از بازنشستگان ارتش آمریکا  و سفرای پیشین این کشور در جهان دیده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا