خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد تلویحی رئیس ایسپا به کاهش انتشار نتیجه‌ی نظرسنجی‌ها؟

رئیس ایسپا (مرکز افکارسنجی وابسته به جهاد دانشگاهی) در مصاحبه‌ای به اهمیت انتشار منظم یافته‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها و عمومی‌سازی داده‌ها با در نظر گرفتن منافع عمومی کشور اشاره کرده است؛ مصاحبه‌ای که به‌نظر انتقاد تلویحی به کاهش انتشار نتیجه‌ی نظرسنجی‌های این مرکز است.

به گزارش انصاف نیوز، این مرکز نظرسنجی در سال‌های گذشته نتیجه‌ی نظرسنجی‌های بیشتری را در طول سال درباره‌ی موضوعات مختلف منتشر می‌کرد اما به نظر می‌رسد که در تعداد نتایجی که در حال حاضر منتشر می‌کند از گذشته کمتر است.

ایسپا یکی از معدود مراکز نظرسنجی است که اعتبار نسبی خوبی را به دست آورده و پژوهشگران از نظرسنجی‌های آن استفاده می‌کنند. این مرکز معمولا نتیجه‌ی انتخابات‌های سال‌های پیش را با درصد خطای کمی پیش بینی می‌کرد اما به عنوان مثال درباره‌ی انتخابات آینده هیچ نتیجه‌ای از نظرسنجی‌های آن علنی نشده است.

ابراهیم شیرعلی، رئیس ایسپا در مصاحبه‌ی مورد اشاره با ایسنا، به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود انجام پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها پرداخته و گفته است: «انتشار منظم یافته‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها و عمومی‌سازی داده‌ها با درنظرگرفتن منافع عمومی کشور بخشی از مردم‌سالاری است و در یک نگاه کلان به نهاد حکمرانی در کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر موجب کنار رفتن مراکز نظرسنجی غیرعلمی و غیرحرفه‌ای خواهد شد. در غیاب یافته‌های علمی و متقن نتایج نظرسنجی است که شبه‌نظرسنجی‌های غیرعلمی که در داخل و خارج از کشور تولید می‌شوند امکان رشد و دیده‌شدن پیدا می‌کنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا