خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«احتمال پیشنهاد بازگشت ایران به فصل7 توسط ترامپ وجود دارد»

یک  تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: بحث منع تسلیحات هسته‌ای، به عنوان محور اصلی سخنان ترامپ در شورای امنیت خواهد بود که احتمال می‌رود ایران را در این بین خطاب قرار خواهد داد. اما نکته‌ای که چند روزی است خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌های خارجی به آن دامن می‌زنند، پیشنهاد انتقال پرونده ایران به ذیل فصل هفتم شورای امنیت توسط ترامپ است که در این موضوعِ احتمالی، باید هوشیار باشیم و مواضع مفیدی را اتخاذ کنیم.

«علی بیگدلی» در تشریح مواضع احتمالی ترامپ در سخنرانی خود واقع در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که ترامپ امروز -سه‌شنبه- در مجمع عمومی سازمان ملل و فردا -چهارشنبه- در شورای امنیت سخنرانی خواهد کرد و از این منظر اظهارات او در این دو مکان با یکدیگر تفاوت خواهد داشت؛ آنچه مسلم خواهد بود این است که او نسبت به سال گذشته منظم‌تر و سنجیده‌تر سخنرانی خواهد کرد و دلیلش این است که نسبت به سال گذشته در امر سیاست و موضع‌گیری کمی پخته‌تر شده است و از این رو بیش از اندازه تند و تیز سخن نخواهد گفت.

وی ادامه داد: یکی از محورهایی که بدون تردید در مجمع عمومی به آن اشاره خواهد کرد، بحث جنگ اقتصادی با چین، روسیه و حتی اروپا خواهد بود که این مساله برای شخص ترامپ از اهمیت بالایی برخوردار است. موضوع بعدی، پرونده کره‌شمالی و مانور رسانه‌ای رئیس جمهوری آمریکا برای برجسته‌سازی اقدام‌های خود در سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود و محور دیگر خاورمیانه با تمرکز بر حمایت از اسرائیل خواهد بود. نکته‌ای که به صورت تلویحی به آن اشاره خواهد کرد، پیشنهاد آمریکا برای کاهش قیمت نفت خواهد بود. در مورد ایران هم چندین موضوع را مطرح می‌کند که اصلی‌ترین آنها دعوت به مذاکره از تهران و پاسخ منفی ما خواهد بود و صراحتاً تقصیر را به گردن ما خواهد انداخت.

وی ادامه داد: ترامپ سعی می‌کند در سخنان خود به این نکته بارها اشاره کند که ایالات متحده چندین بار پیشنهاد مذاکره را به تهران داده است اما ایران آن را رد کرده و به نوعی استفاده از این موضوع به نفع خود را در دستور کار قرار خواهد داد. چراکه تمرکز تیم کاخ‌سفید بر این است تا مسائل مربوط به ایران را به عنوان یک پرونده بین‌المللی به جهان معرفی کنند و به جامعه جهانی بگویند که ما راه مذاکره را باز گذاشتیم اما تهران از آن سر باز زد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تهران می‌توانست مواضع بهتری در مورد مذاکره با آمریکا اتخاذ کند، گفت: ذهنیت‌های مختلفی نسبت به پیشنهاد مذاکره آمریکا وجود دارد اما بحث این است که سیاست ابعاد و اضلاع پیدا و پنهان زیادی دارد و می‌توان بهره‌برداری‌های زیادی را به نفع خود انجام داد. از این منظر باید بپذیریم که ترامپ از سکوت ایران سوء‌استفاده کرده و خواهد کرد که برای ما چندان مفید نیست. لذا محورهایی که گفته شد در بحث سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود اما در بحث داخلی هم ترامپ نکاتی را مطرح خواهد کرد. به عنوان مثال کاهش فقر و بیکاری، کاهش پرداخت مالیات برای صاحبان سرمایه، انتقال سرمایه از خارج به داخل خاک آمریکا و بسیاری از موضوع‌های اقتصادی در این بین مطرح خواهد شد که ترامپ برجسته‌سازی کارنامه سیاست داخلی خود را دنبال خواهد کرد؛ اما به هر ترتیب پیشنهادهایی در مورد ایران مطرح خواهد شد که بهره‌برداری رسانه‌ای در بطن آن قرار دارد.

وی در پایان در تشریح مدل و بطن سخنان ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که ریاست شورای امنیت به صورت ادواری به عهده هر کشور قرار می‌گیرد و موضوع تازه‌ای نیست. از سوی دیگر، باید توجه داشته باشیم که ترامپ باید در چارچوب منشور سازمان ملل در شورای امنیت سخنرانی کند و تنها باید روی یک موضوع تمرکز کند. از این منظر بحث منع تسلیحات هسته‌ای، به عنوان محور اصلی سخنان ترامپ در شورای امنیت خواهد بود که احتمال می‌رود ایران را در این بین خطاب قرار خواهد داد. اما نکته‌ای که چند روزی است خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌های خارجی به آن دامن می‌زنند، پیشنهاد انتقال پرونده ایران به ذیل فصل هفتم شورای امنیت توسط ترامپ است که در این موضوعِ احتمالی، باید هوشیار باشیم و مواضع مفیدی را اتخاذ کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا