خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به مشکلات ارزی و تحریم دارو

همه داروخانه‌ها را بالا و پایین کرد و دارو را گیر نیاورد، پول چندانی نداشت و می‌دانست برای کودکش باید این دارو را تهیه کند، خسته و کوفته از پله‌های داروخانه بالا رفت، مرد پشت پیشخوان از افزایش قیمت داروها گفت، سرش گیج رفت، 10 برابر قیمتی که همیشه برای دارو می‌داد باید پرداخت می‌کرد تا نصف بسته قرص را بخرد، ناامید به دیوار داروخانه تکیه داد و به فکر فرو رفت، باید چه کار می‌کرد که بتواند دارویی که کودکش نیاز داشت را بخرد، نیش بی‌پولی او را می‌سوزاند.

به گزارش ایسنا، با افزایش قیمت داروها مشکلات بسیاری برای بیماران خاص به‌ویژه بیماران کلیوی و دیالیزی به وجود آمده است. وجود تحریم‌ها و نوسانات ارزی مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد می‌کند. در این خصوص نماینده مردم خدابنده در مجلس با بیان این‌که باید شرایطی فراهم شود تا در تامین دارو با مشکل مواجه نشویم، می‌گوید: طبق معاهدات بین‌المللی، دارو و درمان نباید جزو تحریم‌ها قرار گیرد، از همین رو باید شرایطی فراهم شود تا در تامین دارو با مشکل مواجه نشویم.

احمد بیگدلی با اشاره به موارد مطرح شده در رابطه با کمبود دارو در کشور، اظهار می‌کند: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، این است که بخش اعظمی از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و برای دوری از مشکل باید تلاش کرد نیازها تا حد زیاد در داخل تامین شود. هم‌چنین باید نظارت‌ها را در این زمینه افزایش داد.

وی تصریح‌ می‌کند: عده‌ای نیز با سوء‌استفاده از شرایط، فضایی را به وجود آورده‌اند که دارو احتکار شود که این امر به هیچ ‌عنوان قابل قبول نیست و باید دقت لازم را در این رابطه داشته باشیم تا هیچ‌کس با مشکل کمبود دارو مواجه نشود.

نماینده مردم خدابنده در خانه ملت با تاکید بر این‌که همه مشکلات جامعه قطعا از کم‌کاری مسئولان نیز نشات می‌گیرد، می‌افزاید: باید از قبل فکری برای این روزها از سوی مسئولان می‌شد تا در این شرایط با حجم مشکلات روبه‌رو نشویم و نباید همه مشکلات را بر گردن مردم انداخت.

وی ادامه می‌دهد: البته به این نکته نیز باید توجه داشت که نمایندگان نیز وظیفه نظارتی داشته و باید به این حوزه توجه لازم را داشتند ولی متاسفانه مصوبات در خانه ملت زیاد بوده و نظارت‌ها ضعیف است و این ایراد را نیز باید به خود بگیریم.

بیگدلی با اشاره به اینکه مدیران نباید پشت میز بنشینند، خاطرنشان می‌کند: این چنین اقداماتی مشکل مردم را حل نمی‌کند و مسئولان باید وارد میدان شده و با همه امکانات برای رفع مشکل مردم کار کنند، لذا باید تفکرات را تغییر دهیم تا شاهد حل مشکلات شویم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز می‌گوید: نوسانات ارزی و وجود تحریم‌ها نیز در سال‌های اخیر در زمینه دارو مشکلاتی را ایجاد کرده است.

جواد تاج‌کی با اشاره به وجود مشکلات مالی در زمینه تامین دارو، می‌افزاید: متاسفانه بیمه‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای داروخانه‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس قوانین موجود، به ازای هر نسخه بیمار، بیمه‌ها موظف‌اند که 60 درصد هزینه را در همان روز و 15 درصد آن را تا دو الی سه ماه آینده پرداخت کنند که این موضوع غالبا رعایت نمی‌شود و همین امر اقتصاد داروخانه‌ها را دچار مشکل می‌کند.

این مسئول با اشاره به این‌که امروز در شرایطی قرار داریم که در زمینه برخی از اقلام دارویی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، می‌افزاید: در شرایط فعلی و با توجه به این‌که مشکلات پرداخت مالی بیمه‌ها به داروخانه‌های دولتی و خصوصی هنوز پا برجاست، داروخانه‌ها در تامین برخی از اقلام دارویی مشکلاتی دارند.

تاج‌کی با یادآوری اینکه نوسانات ارزی و وجود تحریم‌ها نیز در سال‌های اخیر در زمینه دارو مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان می‌کند: این کمبود از گذشته در سیستم دارویی کشور وجود داشته است، هر چند که این مشکلات، مشکلات جدی نیست اما با تمام توان تلاش می‌شود این کمبودها جبران شود.

این مسئول ادامه می‌دهد: مشکلات نوسانات ارزی نیز باعث می‌شود تا در زمینه تامین مواد اولیه برای تولید داروی داخلی مشکلاتی به وجود آید و در حال حاضر در تهیه برخی از مواد اولیه مشکل داریم.

رئیس انجمن داروسازان زنجان نیز اظهار می‌کند: قیمت ارز پیش‌درآمدی برای تولیدکننده دارو و مواد اولیه دارویی است و تخصیص ارز با قیمت پایین برای تولیدکننده دارو با تاخیر زیادی توسط دولت اختصاص گرفت و همین امر موجب شد تا شرکت تولیدکننده دارو، داروهای تولیدی خود را به دلیل ترس از کمبود دارو به بازار عرضه نکنند.

مهدی بیگدلی می‌گوید: در خصوص تامین داروهای خارجی نیز به دلیل وجود تحریم و با تاخیر قرار دادن ارز دولتی در اختیار واردکنندگان مشکل وجود دارد و این تاخیر موجب شد که ذخایر دارویی در بازار کم شود که امید است در ماه‌های آینده این مشکل برطرف شود.

این مسئول می‌افزاید: مشکل حادی در زمینه دارو در کشور وجود ندارد ولی نمی‌توان مشکلات موجود را کتمان کرد. اگر پیش از این در تامین 50 قلم دارو دچار مشکل بودیم، این میزان به 100 قلم دارو رسیده است.

وی در زمینه کمبود پوشک و مواد سلولزی نیز می‌گوید: شرکت‌های تولیدکننده این مواد نیز متاسفانه با مشکلات ارزی مواجه بودند و همین امر موجب افزایش قیمت پوشک و مواد سلولزی شده است. از طرفی احتکارهای صورت گرفته در این زمینه نیز مشکلات را بیشتر کرده است و علی‌رغم اینکه تذکرات از سوی مراجع قضایی داده شده، همچنان این مشکل ادامه دارد.

بیگدلی خاطرنشان می‌کند: وجود یک مدیریت درست می‌تواند بسیاری از مشکلات در این زمینه را برطرف کند. از طرفی دشمنان خارجی ما سعی دارند با پررنگ کردن این مشکلات، ترس و واهمه را در میان مردم بیشتر کنند که نباید این فرصت را به آن‌ها بدهیم.

رئیس انجمن داروسازان زنجان می‌افزاید: مشکلات ارزی و وجود تحریم‌ها در شرایط حاضر گریبان تولیدکنندگان دارو را می‌فشارد و حتی برخی از آن‌ها را به مرحله ورشکستگی رساند.

کارشناس واحد بیماران انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان نیز با اشاره به وجود برخی از مشکلات برای تامین داروی بیماران کلیوی، خاطرنشان ‌می‌کند: قیمت برخی از اقلام دارویی در این چند ماه 10 برابر شده و مشکلات زیادی را برای بیماران کلیوی فراهم آورده است.

گلزار باباخانی می‌افزاید: تامین این داروها با توجه به اینکه این انجمن 50 درصد هزینه را متقبل می‌شود، بسیار سخت است ولی با کمک خیرین تاکنون تهیه شده ولی توان این انجمن را در زمینه خدمت‌رسانی محدود کرده است.

وی تصریح می‌کند: در زمینه برخی از آزمایشات بیماران دیالیزی نیز در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم که برخی از آزمایشات به دلیل نبود برخی از امکانات با مشکل مواجه است.

علی‌رغم وجود مشکلات در زمینه دارو می‌توان اذعان داشت که با تمام مشکلات موجود در این مورد اگر یک برنامه‌ریزی درست در این زمینه صورت گیرد و مسائل مدیریت شوند، ارز دولتی به میزان کافی در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار گیرد و مشکلات تولیدکنندگان بررسی شود، می‌توان تمام کمبودها و مسائل را در این زمینه برطرف کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا