خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزینه‌های شهرداری تهران: آخوندی و محسن هاشمی

عباس آخوندی و محسن هاشمی رفسنجانی، دو گزینه‌ی جدی جایگزینی محمدعلی افشانی در شهرداری تهران هستند؛ هر چند هنوز اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مشمول افشانی می‌شود، قطعی نیست.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، این دو گزینه که در حال حاضر یکی وزیر راه و دیگری رییس شورای شهر تهران هستند، برای جایگزینی افشانی مخالفانی نیز دارند، اما تا اینجا محتمل‌ترین گزینه‌های شهرداری تهران به نظر می‌رسند.

رایزنی‌ها برای انتخاب شهردار آینده به صورت غیررسمی در جریان است و بخشی از اعضای شورا بنا دارند در صورت قطعی شدن رفتن شهردار، این بار شهردار را با سرعت بیشتری انتخاب کنند تا مدیریت شهری معطل نماند.

در یک سال اخیر، پس از روی گار آمدن شورای جدید، ابتدا محمدعلی نجفی جایگزین محمد قالیباف، شهردار شورای قبلی شد ولی هشت ماه بعد با استعفای او شورا طی فرآیندی که چند هفته طول کشید، به افشانی رسید.

اکثریت اعضای شورا همچنان تلاش دارند که شهرداران مشمول قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان نشوند تا افشانی شهردار بماند و مدیریت شهر در طول این مدت کوتاه برای چندمین بار تغییر نکند.

محمدعلی نجفی شهردار نزدیک به فراکسیون حزب کارگزاران سازندگی و حزب اتحاد ملت بود. او از اعضای کابینه‌ی میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی و همینطور مشاور حسن روحانی، رییس جمهور فعلی بود.

محمدعلی افشانی از اعضای حزب اعتماد ملی، گزینه‌ی فراکسیون اعتماد ملی بوده است. او چهره‌ای کمتر سیاسی بود که سابقه‌ی استانداری دارد و پیش از شهرداری تهران، معاون وزیر کشور بود.

درباره‌ی گزینه‌های شهرداری تهران

عباس آخوندی، وزیر فعلی راه و ساختمان یکی از دو گزینه‌ی اصلی، در حال حاضر منتظر استیضاح است. تعدادی از نمایندگان بنا دارند برکنار شود اما مشخص نیست که آیا مانند استیضاح وزرای کار و اقتصاد در دو ماه گذشته، برکنار خواهد شد و یا مانند سه استیضاح قبلی خود در سال‌های 94، 95 و 96، استیضاح رای نمی‌آورد و وزیر می‌ماند.

او اصلاح طلب و از مشاوران میرحسین موسوی در انتخابات سال 1388 بود. آخوندی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز وزیر راه بوده است.

آخوندی سال گذشته نیز یکی از گزینه‌های قابل توجه برای پست شهرداری بود و خودش نیز پالس‌هایی از علاقه‌اش نشان داده بود.

اما محسن هاشمی، گزینه‌ی متفاوتی است. او از پیش از ورود به شورا، برای مدیریت شهر آمادگی بیشتری داشت تا عضویت یا ریاست شورای شهر. ادعاهایی قوی وجود دارد که او تعهدی را به همراه دیگر اعضا امضا کرده تا در طول فعالیت شورا، از آن حتی برای شهرداری خارج نشود. برای همین بخشی از اعضای شورا با طرح او در دو مقطع قبلی انتخاب شهردار مخالف بودند اما احتمال می‌رود که مقاومت در برابر نشستن او بر کرسی شهرداری، این بار از دفعات قبلی رقیق‌تر باشد.

محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، بیشترین رای را در انتخابات سال گذشته‌ی شورای شهر تهران کسب کرد. او از اعضای حزب کارگزاران سازندگی است.

علی رغم این که این دو گزینه به صورت غیررسمی مطرح شده‌اند، اما اعضای شورا از تداوم شهرداری افشانی برای تثبیت مدیریت شهری به صورت کامل ناامید نشده‌اند.

نامه‌ی الویری به لاریجانی

مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس، شهرداران را مشمول قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» ندانست و تاکید کرد: «مجلس و دولت باید به حق انتخاب شهرداران از سوی شوراها احترام بگذارند و از آن حمایت کنند».

جعل اخبار در همشهری؟

«علی دشتی»، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مرکز به نحوه‌ی انعکاس سخنانش در روزنامه‌ی «همشهری» درباره‌ی نشست بررسی دایره شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعتراض کرد و نوشت:

«اقدام غیرحرفه‌ای و جانبدارانه‌ی روزنامه‌ی همشهری در انعکاس همایش  قانون منع به کارگیری بازنشستگان. این روزنامه در صفحه اول و صفحه ششم روز سه شنبه سوم مهرماه با رفتاری غیرحرفه‌ای و با انتشار بخشی ناقص و تحریف شده از مطالب اینجانب به گونه‌ای قلمداد نموده است که انگار من موافق عدم شمول شهردار در قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستم. در حالی که در ابتدای مطالبم صراحتا بر خلاف این موضع را اعلام نمودم و همه استدلالها و استنادهایم نیز گویای شمول قانون بر شهرداران بود. همان رویه‌ای که در دوره شهردار قبلی و خبر سازی و جریان سازی مبتنی بر پول و رسانه حاکم بود. تفاوتی ندارد که همشهری قالیباف باشی یا افشانی، اگر پول و رسانه و قدرت داشته باشی به راحتی اینگونه اقدامات را انجام میدهی».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام آخوندی چه گلی به سر وزارت راه و مسکن زده که حالا می خواهد شهردار تهران بشود آیا واقعا کشور بدون این آدم ها نمی توان اداره کرد

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا