خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روحانی سردیس سرباز هخامنشی را به ایران آورد»

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: رییس جمهور روحانی در بازگشت از سفر خود به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سردیس سرباز هخامنشی را که به طور غیرقانونی از ایران خارج شده بود، بازگرداند.

به گزارش انصاف‌نیوز و به نقل از وبسایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان افزود: نقش برجسته سردیس هخامنشی (سر سرباز هخامنشی) حدود 80 سال پیش به صورت غیر قانونی از ایران خارج شده بود که چندی پیش با رایزنی های بین المللی و نیز پیگیری های حقوقی، موفق شدیم این نقش برجسته ارزشمند را از دادستانی نیویورک تحویل بگیریم.

وی یادآوری کرد: این اثر 90 سال پیش در ایران کشف شد و چند سال بعد از ایران خارج شد و از کانادا و آمریکا سر در آورد که خوشبختانه بعد از پیگیری های حقوقی، موفق به بازگرداندن این اثر ارزشمند تاریخی شدیم.

 

به گزارش ایرنا، سردیس سرباز هخامنشی در سال 1933 میلادی به دست باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو کشف شد و در سال 1936 به سرقت رفت.

سردیس هخامنشی از سال 1951 تا 2011 در کانادا بود. این اثر پس از چند بار دست به دست شدن در پاییز 2017 برای حراج از کانادا به نیویورک رسید.

پس از انتقال این اثر به حراجی نیویورک، شواهدی از دزدی این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد و دادستانی نیز با اذعان به مسروقه بودن آن دستور توقیف داد.

جمهوی اسلامی ایران در اکتبر 2017 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

بازرسان این پرونده اعلام کرده‌اند این نقش‌ سنگی که یک میلیون و 200 هزار دلار ارزش دارد و در اختیار 2 فرد ساکن لندن بود.
دادگاه در یازدهم جولای 2018 رای نهایی خود را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و سرانجام در چهارم سپتامبر (سیزدهم شهریور) تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد چهاردهم شهریورماه به خبرنگاران گفت: سردیس سرباز هخامنشی که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، از دادستانی نیویورک تحویل گرفته شد و به زودی به ایران منتقل می شود.

رییس جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخنرانی کرد و عصر امروز در بازگشت از سفر خود، این اثر را به میهن بازگرداند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا