خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای دستخط ابداعی آیت‌الله مصباح [+تصویر]

محمدامین فرج‌اللهی در کانال خود نوشت: اخیرا تصویری توسط آقای جلالی، از نزدیکان آیت‌الله مصباح تحت عنوان خط ابداعی آیت‌الله مصباح در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی منتشر شد. این تصویر، برگی از یک دفترچه‌ است که اَشکالی شبیه حروف الفبا روی آن نوشته شده است.

پس از انتشار این تصویر، افرادی از جریانهای مختلف در فضای مجازی زبان به طعنه و تمسخر گشودند که اینها جعلی است و دوستدارانشان برای آنکه خلاء عدم مبارزه آقای مصباح را پر کنند جعل و منتشر کرده‌اند و از این دست حرفها. اما ماجرای این دستخط چیست؟

همه مبارزین می‌دانند و در خاطراتشان هم گفته‌اند که آیت‌الله مصباح جزو حلقه 11نفره اولیه گروهی است که سال 42 تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور می‌شوند. اساسنامه اولیه آن هم به دستخط آیت‌الله مصباح نوشته شده و پس از کشف آن در خانه آیت‌الله آذری قمی توسط ساواک، آیت‌الله مصباح طی چند روز دستخطش را کاملا عوض می‌کند. (رجوع کنید به خاطرات آیت‌الله مسعودی خمینی)

یکی از ابتکارات آیت‌الله مصباح، همین ماجرای ابداع دستخط است. این مساله سالها قبل و بارها در خاطرات و سخنان افراد مختلف از جمله خود آیت‌الله مصباح نقل شده و مساله‌ی تازه مطرح‌ شده‌ای نیست.

مرحوم هاشمی رفسنجانی در گفتگویی در سال 1379 که روی سایت مرکز اسنادش هم قابل دسترسی است در اینباره می‌گوید: “یازده نفر بودیم. آیت‌الله خامنه‌ای و برادرشان، من، آیات منتظری، مصباح، مشکینی، امینی، قدوسی، حائری تهرانی، ربانی شیرازی و آذری. اساسنامه داشتیم و زبانی هم آقای مصباح اختراع کرده بودند و تصمیمات و صورتجلسه‌ها را به صورت رمز می‌نوشتیم.”

خود آیت‌الله مصباح نیز در مصاحبه با فصلنامه تاریخی یادآور (شماره پاییز و زمستان 87) که متن آن در سایت ایشان قابل دسترسی است می‌گوید: “بنده دبیر جلسه بودم و آقای هاشمی مسئول تبلیغات بودند. کسان دیگری‌ هم کم وبیش مسئولیت‌هائی داشتند. چـون پیـش‌بینی می‌شد که این تشکیلات لو برود، من خـطی را اخـتراع کـرده بـودم که نوشتن و خواندن آن آسـان بـود، ولی فقط خودم می‌توانستم بنویسم و بخوانم و صورت‌جلسه‌‌ها را با آن خط‌ می‌نوشتم.”

این مساله در چند دهه اخیر نیز بارها توسط شاگردان آیت‌الله مصباح در سخنرانی‌ها، مناطره‌ها و مصاحبه‌ها بیان شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به فرض که چنین حرفهایی درست باشد اما از قصور ایت الله مصباح در جهت اهداف جمع مورد نظر نمی کاهد . انقلاب در بسیاری از جا نیاز به حمایت علنی داشت اما مصباح از ان سر باز زد .

    2
    2
  2. من در زمان امام چیزی از مصباح نشتیدم. چند سال پیش در جایی خواندم که امام در زمان حیاتشان ایشان را قبول نداشتند و به همین دلیل هم هیچ مسئولیتی به ایشان ندادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا