خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو پرونده‌ی داغ که محمد بن سلمان به کویت می‌برد

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان امروز (شنبه) عازم کویت می‌شود که دو روز به طول می‌انجامد، این سفر نخستین سفر او از زمان ولیعهدی‌اش قلمداد می‌شود؛ امری که توجه شماری از ناظران در امور خلیج فارس را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در سرمقاله خود در ارزیابی این سفر ولیعهد جوان سعودی به کویت نوشت: زمان این سفر با توجه به اینکه همزمان با اعمال فشار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا علیه عربستان و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس به خاطر افزایش تولید نفت است تا منجر به پایین آمدن قیمت آن شود و به اقتصاد آمریکا ضرری وارد نشود، مورد توجه قرا دارد.

این سفر همچنین همزمان با تلاش‌های آمریکا برای تشکیل “ناتوی عربی” با حضور شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن صورت می‌گیرد.

در جریان این سفر دو مسأله محور اصلی مذاکرات ولیعهد عربستان به کویت است:

نخستین موضوع، پرونده بحران قطر با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و چگونگی یافتن راهکاری برای حل آن به منظور تلاش‌های آمریکا جهت تشکیل پیمان امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی و یکپارچگی مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس در رویارویی با ایران است.

دومین موضوعی که در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت، بررسی اختلافات نفتی کویت – عربستان در منطقه مشترک و تولید مجدد نفت در میادین “الوفره” و “الخلفجی” است که از سال ۲۰۱۵ میلادی متوقف شده است. آن زمان که رایزنی‌ها برای یافتن راه حلی جهت راضی کردن طرفین با شکست رو به رو شد، کویت خواستار رفتن به دادگاه بین‌المللی شد، این در حالی است که ریاض با آن مخالفت کرده است.

در همین راستا، عبدالصمد العوضی، کارشناس نفتی کویت در مصاحبه خود با روزنامه “رای‌الیوم” تصریح کرد: این سفر به خاطر دلیل دوم یعنی موضوع نفت و تلاش برای حل و فصل اختلافات نفتی میان دو کشور صورت می‌گیرد، چراکه ریاض قادر به پاسخگویی به تمامی خواسته‌های رئیس جمهوری آمریکا جهت افزایش تولید نفت نیست، به همین خاطر باید به حل و فصل اختلافات با کویت و تولید مجدد نفت از میادین نفتی “الخلفجی” و “الوفره” روزانه  با ۵۰۰ هزار بشکه (تولید نفت از میدان الخلفجی روزانه ۳۰۰ هزار بشکه و از میدان نفتی “الوفره” ۲۰۰ هزار بشکه) متوسل شود.

موضوع دیگر این است که عربستان برای برطرف کردن کسری بودجه و فراهم کردن هزینه‌های جنگ یمن که ماهانه به حدود پنج میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، به پول بیشتری نیاز دارد.

عامل نفتی‌ای که در این سفر در اولویت قرار دارد، از اهمیت پرونده آشتی عربستان و  سه ‌هم‌پیمانش یعنی امارات، بحرین و مصر با قطر نمی‌کاهد زیرا که این اختلافات مانع اصلی در شورای همکاری خلیج فارس و ایجاد دودستگی در آن و نیز باری در مسیر تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ناتوی عربی در رویارویی با ایران قلمداد می‌شوند.

در همین راستا، خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت تاکید کرد که بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس از میان موضوعاتی است که ولیعهد عربستان با امیر کویت درخصوص آن به بحث و تبادل‌نظر خواهد پرداخت و سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا محمد بن سلمان شروط و خواسته‌های خود را از دولت قطر کم کرده و امتیازدهی می‌کند تا به میانجیگری کویت جانی دوباره ببخشد.

دردآور است که تمامی این تحرکات و اقدامات کشورهای حاشیه خلیج فارس به درخواست آمریکا و به خاطر خدمت به منافع آمریکایی رخ می‌دهد و از طریق شیوه‌های باج‌خواهی به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا