خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جوابیه‌ی پیمان عارف به یک مطلب

«پیمان عارف»، ایرانی ساکن اروپا، در یادداشت ارسالی به متن خبری با تیتر «یادآوری سخنان سعید قاسمی نژاد در سال ۸۲» [لینک] پاسخ داد که با ملاحظاتی در پی می‌آید:

مديرمسئول محترم انصاف نيوز
جناب على اصغر شفيعيان

با سلام و احترام.
امروز ديدم به بهانه توييتى از خانم مهديه گلرو عليه سعيد قاسمى نژاد به بازنشر مطالب خبرگزارى فارس در تابستان ١٥ سال پيش عليه اينجانب و سعيد قاسمى نژاد در قالب اعترافات در زندان پرداخته‌ايد.

گمانم مي‌كنم اين امر از چندين جهت اشتباه و غيراخلاقى است:

١- نشر و بازنشر اعترافات يك زندانى آن هم اعترافاتى كه در بند ٢-الف اخذ شده و به استناد گزارش مرجع صالحه كميسيون اصل٩٠ مجلس ششم، اعترافات در شرايط توام با … اجبار زندانيان از سوى بازجويان صورت گرفته است؛ خود همكارى با عوامل [آن] و معاونت در آن محسوب مي‌شود و چنانكه مستحضريد حسب مواد مكرر قانون مجازات اسلامى هرگونه مباشرت و معاونت در شكنجه جرم انگارى شده است.

پس تا اينجاى كار خبرگزارى تحت مديريت حضرتعالى نه تنها اخلاقا اقدام به همكارى با [اجبار کنندگان] كرده بلكه قانونا نيز مبادرت به معاونت در اين جرم نموده است.

به لحاظ موازين حقوقى بين المللى نيز تنها يادآورى يك نكته را مفيد فايده مي‌دانم و آن مشكلات حقوقى است كه كانال‌هاى ماهواره‌اى صداوسيما و در راس آنها پرس تى وى از سال ٨٨ تاكنون به دليل پخش اعترافات متهمان جنبش سبز در سطح بين المللى با آنها مواجه بوده‌اند و منتج به حذف‌شان از ماهواره هاتبرد و منع فعاليت در برخى از كشورهاى اروپايى شده است.

٢- همچنين استفاده از اهرم اعترافات براى تصفيه حساب سياسى اين ايراد را دارد كه امر سياسى را از امرى استعلايى و ناظر به ايده‌ها به دعوايى شخصى كه حذف رقيب بهر روشى در آن مجاز است فرو مي‌كاهد.

شما مي‌توانيد با پروژه سياسى و يا افكار نگارنده و يا آقاى قاسمى نژاد مخالف باشيد اما دست يازيدن به اعترافاتى كه از چند جوان ٢٠ ساله فعال دانشجويى در شرايطى كاملا مشخص اخذ شده قبل از هر چيز فروكاست خودتان از روزنامه نگارى به زردنگارى است.
زردنگارى كه متاسفانه با پديده آمدنيوز، در جامعه رسانه‌اى فارسى زبان رو به گسترش نيز هست!

٣- نكته ديگر آنكه گيرم كسى ١٥ سال پيش زير اجبار و فشار به اعترافى نيز تن داده باشد؛
آيا چنين امرى مي‌تواند مبنايى براى داورى درباره‌ی او ١٥ سال بعد باشد؟!
آن هم در شرايطى كه همان زمان و بلافاصله پس از آزادى از زندان ضمن تكذيب اعترافات، شرايط غيرانسانى اخذ آنها نيز به رسانه‌ها توضيح داده شده است!

با احترام: پيمان عارف / ٧ مهر ١٣٩٦

توضیح انصاف نیوز: مطالب مورد اشاره، عینا از متن و تصویر توییتر خانم مهدیه گلرو بازنشر شده است. انتشار آن دیدگاه و انتشار ادعای آقای عارف، به معنای تایید آنها نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا