خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جواد لاریجانی: احمد شهید استعفا دهد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با انتقاد از بند بند گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران گفت: تعیین گزارشگر ویژه برای ایران هیچ توجیهی ندارد و غیرقانونی است.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدجواد لاریجانی درباره گزارش 28 صفحه‌ای احمد شهید افزود: این گزارش در یک زنجیره‌ای از گزارش‌های سازمان ملل و دولت‌های مختلف اروپایی و شورای حقوق بشر، ضد جمهوری اسلامی ایران تنظیم شده است و چون در آینده ای نزدیک باید شورای حقوق بشر تشکیل شود و یکی از دستور کارهای این شورا رسیدگی دوره‌ای به مسائل حقوق بشر ایران است فکر می‌کنم که آن‌ها با این گزارش خواسته اند جو سیاسی خاصی را به این شورا القا کنند.
وی گفت: البته ما با گزارشگری هیچ مشکل ماهیتی نداریم اما به رفتار و کردار احمد شهید اشکالات کاملاً دقیق، حرفه‌ای و فنی داریم.
وی با بیان این‌که «در نامه ای به سازمان ملل اشکالات حرفه‌ای مان را در شش بند اعلام کردیم» افزود: اشکال نخست این است که تعیین گزارشگر ویژه برای ایران توجیه می‌خواهد؛ با چه توجیهی برای ایران گزارشگر منصوب شده است؟
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: به هر صورت اگر مقصود، دموکراسی بزرگ ایران در منطقه است که شما باید کشورهای اطراف را نگاه کنید تا ببینید از نظر ماهیت دموکراسی کدام یک به این جمهوری اسلام ایران شباهت دارند.
وی گفت: از نظر من چنین دموکراسی بزرگی در ایران باید تقدیر شود و به گزارشگر نیاز ندارد.
وی افزود: اگر رکورد حقوق بشری مد نظر باشد همین ماه گذشته دیدیم که پلیس یک سیاهپوست بیچاره را در آمریکا زد و مقابل دوربین با کمال گردن کلفتی ایستاد تا جان داد و گفت کار این سگ تمام شد.
لاریجانی گفت: این نمونه است که در پی آن تظاهرات بزرگی هم برگزار شد.
وی افزود: آیا این مثال ها کفایت نمی کند که گزارشگری ویژه در آمریکا بگمارند؟ رکورد دولت انگلیس و اروپایی ها در نژاد پرستی و اسلام هراسی هم همین طور است.
وی گفت: در منطقه، کشورهایی هستند که مردمشان برای دادن یک رأی کشته می شوند و سابقه هیچ گونه دموکراسی ندارند اما چون نوکران آمریکا و دوستان آنها هستند هیچ مشکلی ندارند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: بنابراین تعیین گزارشگر ویژه برای ایران توجیهی ندارد و چون توجیهی ندارد غیرقانونی است.
وی گفت: اشکال دوم ما به بی طرفی گزارشگری است؛ گزارشگر ممکن است با ایران خوب نباشد اما نباید نقش یک هنرپیشه رسانه ای را ضد کشور ایران بازی کند.
وی افزود: احمد شهید از یک برنامه تلویزیونی به دیگر برنامه فارسی زبان می رود و علیه جمهوری اسلامی ایران همان حرف هایی را می زند که تروریست ها و دیگر مخالفان نظام می زنند.
لاریجانی گفت: اینکه در شأن گزارشگر نیست که بیاید به نام سازمان ملل بیانیه هایی را صادر کنند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: وقتی این موضوع مورد اعتراض قرار گرفت، وی وبسایت شخصی خود را فعال کرد؛ شاید اگر او در این باره مختصری حرفه ای عمل می کرد و دندان روی جگر می گذاشت تا دوره مسئولیتش تمام شود بعد هر ناسزایی دلش می خواست می داد.
وی گفت: البته ما از شنیدن ناسزا از جانب غربی ها گوشمان پر است منتها به عنوان گزارشگر سازمان ملل حتماً این کارها خلاف وضعی است که باید باشد و این تخلف آشکار است.
وی افزود: اشکال سوم ما به این گزارش به متدولوژی این گزارشگر در تهیه گزارش هاست زیرا وی هیچ روشی برای غربال کردن گزارش ها ندارد.
لاریجانی گفت: او وصله پینه می کند؛ داخل سایت های خبری می رود، افرادی را می بیند و گزارش هایی را سر هم می کند؛ این‌که گزارش نیست.
وی افزود: این کار را هر کسی پای اینترنت بنشیند با مختصری وقت تهیه می‌کند.
وی گفت: احمد شهید باید بگوید گزارش ها را چگونه غربال می کند؟ بنابراین گزارش او مانند گزارش های بازاری است که علیه ما پیدا می شود و ضد هر کشور بزرگی ممکن است گزارش‌های منفی باشد.
لاریجانی در تشریح ایراد چهارم گزارش احمد شهید که به کلی از تروریست‌ها دفاع کرده است افزود: همه افرادی که به جرم تروریست در ایران دستگیر یا مجازات شده‌اند در گزارش احمد شهید به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح شده اند؛ این گونه اظهار نظر پیگرد قانونی دارد یعنی مطابق مصوبات سازمان ملل هیچ نهادی نمی تواند از تروریسم دفاع کند.
وی افزود: احمد شهید به عنوان گزارشگر سازمان ملل از تروریست هایی که آدم کشته اند و در حال ترور دستگیر شده‌اند در حالی که خانه‌های آن‌ها پر از آر پی جی و مسلسل است دفاع می کند و آنها را مدافع حقوق بشر می داند؛ نمی دانم چطور مدافع حقوق بشری است که با آر پی جی از حقوق بشر دفاع می کند؟
وی گفت: اشکال دیگر من به این گزارش این است که گزارشگر باید گزارش دهد نه اینکه پرونده سازی کند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: این‌که به طور مثال افرادی به ترکیه، استانبول، برلین، پاریس و لندن دعوت شوند و پول سفرشان را هم بگیرند و یک هفته هم اقامت داشته باشند، بیایند مطالبی به او بگویند و بعد اعلام کند با این افراد مصاحبه کرده است و گزارش های آنها را قوی بداند کاملاً غیرفنی و غیر واقعی است.
وی گفت: او نمی گوید این گزارش‌ها را چه کسی داده است فقط می‌گوید خانمی به من گفت که در زندان شلاق خورده و شکنجه شده است؛ حالا این خانم کیست و در چه زندانی بوده است؟ چیزی درباره آن نمی‌گوید.
وی افزود: در قوانین ما شکنجه ممنوع است و اگر دستگاه قضایی آن را کشف کند که در زندان شکنجه بوده است همه را مجازات می‌کند.
لاریجانی در این حال گفت: بی‌تردید احمد شهید درحال پرونده‌سازی ضد جمهوری اسلامی ایران است.
وی در تشریح اشکال ششم این گزارش که و توهین وی به مقدسات دینی اسلام گفت: او حق ندارد قوانین اسلام را تحقیر کند و بگوید این قوانین، عقب افتاده، بربری و خشن است؛ او باید گزارش کند و تنها بگوید قصاص در ایران صورت می‌گیرد و حق اظهار نظر ندارد.
وی افزود: او باید بگوید کجای قصاص با تعهدات بین المللی ما مخالف است؟ اینکه وی اسلام را دوست ندارد به گزارشگری مرتبط نیست.
لاریجانی گفت: او باید بگوید وقتی ما یک کسی را که در حین حمل 50 تن تریاک دستگیر و به اعدام محکوم شده، کجایش مخالف مقررات حقوق بشری است؟
وی افزود: ما هم اعدام را دوست نداریم اما باید بگوید تخلف ما چیست؟
وی گفت: احمد شهید می‌گوید توهین به انبیاء مهم نیست؛ این‌که مهم است یا نیست وظیفه او نیست؛ مگر او صاحب فتوا و مرجع تقلید است؟ اینها انحرافات بسیار بد از گزارشگری است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: آقای احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل به تبلیغاتچی VOA تبدیل شده است.
وی افزود: ما دلایل روشن و قطعی خود را درباره گزارش های احمدشهید ارائه کرده ایم و هیئت های ما در مذاکرات خود بارها اشکالات خود را به این گزارش کرده اند.
وی افزود: درباره گزارشی که احمدشهید اخیرا منتشر کرد قضات برجسته و نهادهای زیر نظر ستاد حقوق بشر پاسخ داده اند اما او نمی تواند جواب استدلالات ما را بدهد .
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: مثلا وی در بندی از گزارشش ادعا کرده که در ایران، ازدواج اجباری صورت می‌گیرد و ما زنان را به ازدواج مجبور می‌کنیم. طبیعتا ملت ایران می دانند که زنان ایرانی، قابل اجبار به ازدواج نیستند و اصلا فرهنگ زن ایرانی امروز اینگونه نیست. البته شاید پدر و مادر خانواده‌ای مشکلاتی داشته باشند.
وی گفت: مثلا در آمریکا کسی چند زن را برای مدت 12 سال در زیر زمین خانه‌اش نگه داشته و از نظر ما این تخلفی است که باید پیگیری شود و برای اینگونه تخلفات باید گزارشگر تعیین کنند.
وی افزود: پس ازدواج اجباری چیز عجیبی است و اگر شما به ایرانی‌ها بگویید تعجب می‌کنند که آیا واقعا امکان دارد ما دختری را به ازدواج مجبور کنیم؟
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: احمد شهید در جای دیگری از گزارشش ادعا کرده است که ما افرادی را به خاطر بیان مطلبی، زندان انداخته و اعدام کرده‌ایم اما او نمی‌گوید ما چه کسی را و به خاطر بیان چه مطلبی اعدام کرده‌ایم. بیان مطلب یک فعل است و در همه جای دنیا شما نمی‌توانید هر مطلبی را بیان کنید.
وی گفت: الان شما در داخل روزنامه های انگلیس اگر مطلبی علیه ملکه بنویسید که توهین باشد بلافاصله جریمه می‌کنند ؛ زندان می‌اندازند و روزنامه را تعطیل می‌کنند همانگونه که چند ماه پیش این اتفاق افتاد. هر فعلی طبق قوانین کشور یک مسئله ای دارد اما هیچ کسی به خاطر آزادی بیان و گفتن مطلبی علیه دولت اعدام نشده است و این‌گونه اظهار نظرها عجیب است. ما در سیستم قضایی که مسئول دادگاه‌های‌مان هستیم سابقه چنین چیزی را نداریم .
وی در ادامه به پرونده قصاص ریحانه جباری اشاره کرد و گفت: ما نمی‌دانیم تخلف حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در این پرونده کجاست؟ آقای احمدشهید به عنوان گزارشگر حرفه‌ای باید به ما توضیح دهد. یک دختر خانمی به قتل آقایی متهم شده، دادگاه رفته و در دادگاه بدوی و دادگاه عالی و دیوان عالی کشور چندین قاضی حکم قصاص داده‌اند با وجودی که او وکیل مدافع هم داشته است. حکومت علاقه ندارد قصاص اجرا شود و علاقه حکومت براساس دین مبین اسلام، عفو است اما حق خصوصی اولیای دم محسوب می‌شود .
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: احمدشهید باید بگوید کجای کار ما اشکال دارد، او می گوید” ما احتمال می دهیم که این خانم در معرض تهدید جنسی بوده و در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است” ؛ آیا این احتمال کفایت می‌کند؟ این خانم در دادگاه از خود دفاع کرده ، وکیل هم داشته اما قاضی نپذیرفته است و ما نمی‌فهمیم این جوسازی‌ها برای چیست؟
وی گفت: اگر این حرف‌ها را رادیو آمریکا و انگلیسی ها و صهیونیست‌ها می‌گفتند تعجب نمی‌کردیم؛ چرا که کار آن‌ها پروپاگانداست؛ اما کسی که عنوان پرطمطراق گزارشگر ویژه سازمان ملل را با خود حمل می‌کند نباید در حد تبلیغاتچی VOA کار کند و به نظرم طرح این مطالب در این گزارش ، سطح گزارش را نازل کرده است.
وی افزود: البته جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد مقاصد بسیار مهمش تردیدی ندارد و ملت ما پس از انقلاب بنای یک نظام مدنی سیاسی را براساس فکر اسلامی گذاشته که عملا بزرگترین دموکراسی منطقه را تشکیل داده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ما در مقابل این اتهامات پاسخ‌های دقیق، حرفه‌ای و منطقی داریم و پاسخ‌های‌مان را به بهترین بیان ارائه می‌کنیم و هیچ تزلزلی در مشی ما ایجاد نخواهد شد؛ چراکه ما مسلما این گزارش را بسیار مندک، سطح پایین و رسوا می‌دانیم.
وی خطاب به احمدشهید گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: بهتر است وی هرچه زودتر استعفا دهد زیرا کارنامه بدی از خود به عنوان گزارشگر سازمان ملل به جای گذاشته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که احمد شهید با چه انگیزه ای از بهائیت در گزارش‌های خود دفاع می کند؟ افزود: با بهایی ها در ایران براساس تعهد و قرارداد شهروندی برخورد می‌شود.
لاریجانی گفت: این‌ها از جهات مالی افراد متمولی هستند و در کشور کارخانه و فعالیت مالی دارند و تا از قوانین جمهوری اسلامی تخلف نکنند زیر پوشش امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی افزود: بطبع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ادیان رسمی را در کشور احصاء کرده است و این‌ها جزو ادیان رسمی کشور نیستند، منتها فعالیت‌های مربوط به شهروندی آن‌ها مطابق قانون منعی ندارد و انجام می‌شود و جمهوری اسلامی ایران از افرادی که متعهد به قوانین شهروندی باشند حفاظت می‌کند. اگر فردی تخلف کند هیچ ربطی به شیعه، سنی و غیره ندارد.
وی افزود: یکی از تخلفات مهم، تشکیل فرقه است؛ فرقه یعنی تشکلی که افراد می توانند با اختیارشان وارد شوند اما نمی‌توانند خروج پیدا کنند و اگر از آن فرقه ، تشکل و یا کلوپ خارج شوند مورد انواع مختلف فشارها مانند محرومیت از ارث و حتی تهدید به قتل قرار می‌گیرند.
لاریجانی گفت: ما اکنون پرونده‌هایی داریم که افرادی شکایت کردند و گفته‌اند که ما از فرقه بهائیت یا از فرق دیگر خارج شده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم این فرقه را داشته باشیم اما بلایی بر سر این‌ها آورده‌اند که روزگارشان را سیاه کرده است. این‌گونه تشکل حتی اگر پایه اش مذهب شیعه اثنی عشری باشد خلاف قانون است. من فکر می کنم که رئیس‌جمهور آمریکا که حداقل سالی دو بار از این گروه حمایت می‌کند و دبیرکل سازمان ملل حداقل هر دو ماه یکبار یک سری به این خمره می‌زند و اظهار محبتی به این‌ها می‌کند برای بهائیهای کشور ما خیلی بد است و به نظرم اینها باید تقاضا کنند که این حرفها را نزنند چرا که مسئولان انگلیس، امریکا و اروپا در ایران خیلی منفورند و وقتی آنها از بهائیت تعریف می‌کنند مردم شک می‌کنند که حتما یک مشکلی در اینها باید باشد که این طور است. طبیعتاً این امور بر مردم ما پنهان نیست.
وی گفت: به نظرم غربی‌ها باید بدانند که امنیت ما به اندازه امنیت خودشان هم مهم است؛ آمریکایی ها به بهانه امنیت خودشان دنیا را به آتش کشیدند و صدها هزار نفر را در افغانستان، عراق، سوریه و جاهای دیگر به قتل رساندند؛ مگر امنیت کشور ما کمتر از کشور آنهاست؟ برای امنیت خودمان اجازه نمی ‌هیم از این عناوین سوءاستفاده شود و از شهروندان خود مطابق ضوابط حفاظت می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا تاکنون با احمد شهید مواجه شده اید یا نه؟ به مزاح گفت: من این توفیق بسیار عالی را نداشتم که وی را در گفت‌وگویی زیارت کنم منتها در جلسات مختلف باهم جر و بحث‌های فراوان داشته‌ایم. البته معاونان و همکاران من در نهادهای مختلف زیر نظر ستاد حقوق بشر جلساتی را در سازمان ملل با او داشته اند اما من ظاهراً از این توفیق عظیم محروم بودم.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چه توصیه‌ای به احمد شهید دارید؟، گفت: توصیه اکید من این است که از این سمت استعفا کند چون کارنامه وی به عنوان گزارشگر از لحاظ حرفه‌ای بد است و مساله دفاعش از تروریسم قابل پیگرد قانونی است و ما نمی‌توانیم از این مساله به این راحتی عبور کنیم. پیش از این‌که بیش از این رکورد کاری خود و سازمان ملل را خراب کند از این شغل استعفا کند؛ ظاهراً به درد این کار نمی‌خورد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا