خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حق پخش تلویزیونی، معضل مزمن فوتبال ایران

«هیچ»، دریافتی فوتبال باشگاهی ایران از حق پخش تلویزیونی است تا همچنان باشگاه هایی که در این رشته پرمخاطب فعالیت می کنند از وضعیت نامطلوب مالی رنج ببرند.

به گزارش ایرنا، حق پخش تلویزیونی، معضل مزمن فوتبال ایران است که هر یک از طرفین صداوسیما و فدراسیون فوتبال دیگری را مسبب آن می‌داند، در حالی که در فوتبال سایر کشورها این مساله سال ها پیش حل شده است.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان موظف شده اند در سال نخست اجرای برنامه، موضوع حق پخش تلویزیونی را به ویژه برای مسابقات لیگ حل کنند و رایزنی های گسترده ای نیز وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دادند تا سازمان صدا و سیما مجاب به پرداخت حق پخش مسابقات شود، اما مسئولان صدا و سیما می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی سال های اخیر، درآمد ناچیزی داشته و قادر به پرداخت حق پخش نیستند.

صداوسیما معتقد است چنانچه تلویزیون مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال را به طور زنده پخش نکند؛ فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه های ورزشی قادر به جذب حامی مالی نخواهند بود و حتی تلویزیون خواهان دریافت بخشی از درآمد حاصله از سوی فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه ها است. صداوسیما این شرایط را تا آنجا پیش برده که حتی شنیده می شود رشته های غیر فوتبالی بعضا حاضرند برای پخش مسابقات خود به این سازمان پول بدهند.

فدراسیون فوتبال نیز در زمان ریاست «علی کفاشیان»، پیشنهاد داد صدا و سیما 160 میلیارد تومان برای سه سال با عنوان حق پخش به فدراسیون بپردازد که آنها اعلام کردند حداکثر 22 میلیارد تومان پرداخت می‌کنند. این موضوع مورد مخالفت فدراسیون قرار گرفت تا کار به شورای امنیت ملی کشیده شود و مسئولان این شورا نیز حق را در نهایت به صدا و سیما دادند.

هر چند که فدراسیون و سازمان لیگ در مقطعی از ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه آزادی جلوگیری کردند ولی در نهایت تسلیم این موضوع شدند تا صدا و سیما پیروز این دعوا شود.

«مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال هم پیشتر گفته بود در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که تلویزیون حق پخش رقابت های فوتبال را باید بپردازد اما این کار تاکنون اجرا نشده است.

همچنین 5 خرداد ماه 97 بود که فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی عنوان کرد بیش از 60 نماینده در نامه‌ای به «علی عسگری» رئیس صدا و سیما خواستار به سرانجام رسیدن حق فوتبال در پخش تلویزیونی بعد از گذشت 17 دوره از رقابت‌های لیگ هستند، زیرا حق پخش تلویزیونی یکی از اصلی‌ترین راهکارهای درآمدی برای باشگاه های فوتبال در سطح دنیاست که باید در فوتبال حرفه ای ایران نیز اجرایی شود و این مهم را نمایندگان مجلس متذکر شدند.

«صادق درودگر» رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال امروز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: متاسفانه مسئولان برای رسیدن فوتبال به حقوق خود که همانا حق پخش تلویزیونی است، جدی نیستند. البته در این باره روسای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تلاش هایی کردند و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه دست ما را باز گذاشته است.

وی گفت: زمانی که «جیوانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به ایران آمد در دیدار با رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر ورزش و جوانان به این موضوع اذعان کرد که فیفا نسبت به حق پخش حساس بوده و بهتر است هر چه زودتر نسبت به رفع این مشکل اقدام جدی انجام شود، ولی همچنان این موضوع ابتر مانده است.

رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ ادامه داد: در رشته والیبال یک حامی مالی به تنهایی از این رشته حمایت می کند و وضعیت واریزی پول نیز مشخص است اما در فوتبال 11 نوع حامی مالی وجود دارد که مشخص نیست این پول دقیقا کجا می رود.
وی افزود: متاسفانه به جای اینکه به این معضل پرداخته شود، مسائل حاشیه ای فوتبال در جایگاه نخست اخبار قرار گرفته تا حاشیه بر متن

غلبه کند، در حالی که اصل تغییر و شکوفایی فوتبال در گرو حق پخش تلویزیونی است که با محقق نشدن این مهم، باشگاه ها روز به روز وضعیت بغرنج تری پیدا می کنند و دچار آسیب می شوند.

درودگر ادامه داد: همیشه نمی توان آمار دروغ به مسئولان بین المللی فوتبال داد و با ادامه این رویه رنکینگ ایران در آسیا و جهان پایین می آید و بهتر است دولت در این باره جدیت نشان دهد تا شرایط ما به گونه ای پیش نرود که ابتدا در باره ما تصمیم گیری کنند و بعد ما واکنش نشان دهیم.

وی افزود: 25 تیر ماه 97 مصوبه ای با حضور مسئولان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان تصویب شد که قرار بود شیوه جدیدی جایگزین حق پخش شود تا از این محل 200 میلیارد تومان برای فوتبال کشور سوددهی داشته باشد. ولی تا این زمان هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته تا ما هم نامه نگاری کنیم که این مصوبه به قوت خود باقی نیست و به دنبال گرفتن حقوق فوتبال از حق پخش تلویزیونی هستیم.

اینفانتینو که برای تماشای شهرآورد پایتخت ایران و افتتاح چندین پروژه مختلف اسفند ماه سال گذشته به تهران سفر کرده بود، تاکید کرد که اگر موضوع حق پخش حل نشود، فوتبال ایران دیگر دستاوردی در آینده نخواهد داشت؛ هشداری که هنوز از سوی مسئولین جدی گرفته نشده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا