خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا بررسی لایحه CFT در مجلس به تعویق افتاد؟

لایحه CFT طبق زمانبندی منتشره در تارنمای مرکز پژوهش های مجلس، قرار بود در دستور دوم جلسه علنی امروز رسیدگی شود؛ اما نه تنها لایحه بررسی نشد بلکه گفته شد این موضوع در دستور چهارم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) بنابر اظهار سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رییسه مجلس «به دلیل اینکه در دستور چهارم برای رسیدگی قرار داشت، بررسی نشد»؛ این اظهار نظر در حالی است که طبق جدول زمان بندی دستورات هفتگی مجلس شورای اسلامی مندرج در تارنمای مرکز پژوهش های مجلس قرار بود در دستور دوم و پس از لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسه علنی امروز بررسی شود.

** اول لایحه قاچاق، دوم CFT

علیرضا رحیمی دیگر عضو هیات رییسه مجلس در این زمینه به ایرنا گفت:طبق آیین نامه داخلی مجلس ابتدا باید به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس بررسی شود و سپسCFT در دستور کار قرار گیرد.

از طرفی حضور وزیران برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان که طبق روال مجلس روزهای سه شنبه صورت می گیرد، بر خلاف رویه همیشگی امروز یک شنبه انجام شد و «منصور غلامی» برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در مورد این که چرا در سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی(طرح آمایش) برخی دانشگاه های معتبر کشور در مراکز استان ها و برخی شهرستان ها،محلی اعلام شده است؛ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس حضور یافت.

این روال غیر معمول و همچنین تجمعی که طبق اخبار منتشره در رسانه ها، توسط گروهی در مقابل مجلس در مخالفت با بررسی لایحه CFT تجمع برگزار شد، این پرسش را ایجاد کرد که آیا بین این دو یعنی عدم بررسی لایحه CFT در جلسه علنی امروز و تشکیکی که در خصوص نوبت بندی دستورات رسیدگی مجلس با اظهار نظر عضو هیات رییسه ایجاد شد، رابطه دارد یا خیر.

در خصوص محتوا و شعارهای تجمع کنندگان مقابل مجلس که بنابر گفته و تصاویر منتشر شده، چند تن از نمایندگان مجلس نیز در آن حضور داشته اند در مصاحبه با احمد مازنی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نظر وی را در این زمینه جویا شدیم؛ مازنی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی عمل می کند، گفت: رفتاری که در رابطه با FATF صورت می گیرد، رفتاری کاملا جناحی و سیاسی است و نوعی بی احترامی به مجلس است که با ادبیات مختلف صورت می گیرد.

وی ادامه داد: معترضان گاهی با مواضع امام (ره) و مقام معظم رهبری و گاه با اشاره به شهدا و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس و زمانی با توهین، تخریب و نفرین به نمایندگان مجلس صورت می گیرد، درست نیست.

مازنی با بیان اینکه«ما نمایندگان مردم هستیم و البته خوب است که آراء و نظرات نمایندگان خود را رصد کنند» افزود: رفتارهایی که به شکل تجمع، توهین، تخریب و امثالهم صورت می گیرد، پیام خوبی ندارد و بوی خوبی از آن به مشام نمی رسد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در پاسخ به کسانی که دلسوزانه و صادقانه دغدغه ارزش های انقلاب، رهبری و شهدا را دارند، عرض می کنم که مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی خارج از چارچوب سیاست های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند، تصمیم نخواهد گرفت .

مازنی با بیان اینکه «قانون اساسی برای مجلس شان قانون گذاری مشخص کرده است» تاکید کرد: احیانا اگر از سوی مجلس شورای اسلامی اشتباهی صورت گیرد، بعد از مجلس شورای محترم نگهبان است که هم از نظر انطباق با شرع مقدس اسلام و هم از نظر انطباق با قانون اساسی و سیاست های کلی نظام این موضوع را بررسی و اظهار نظر می کند و اگر در نهایت مجلس بر نظر خود اصرار نیز داشته باشد، مجمع تشخیص مصلحت نظام که -به عنوان جایی که برای شکستن بن بست ها است – در آن منصوبان مقام معظم رهبری حضور دارند، تصمیم می گیرد.

وی در خصوص اعتراضاتی که در مخالفت با FATF انجام می شود، گفت: این روش ها نخ نما شده است و جز اینکه نوعی اهرم فشار برای نمایندگان مجلس چیز دیگری نیست و روی نمایندگان مجلس قطعا تاثیر نخواهد گذاشت، اما ممکن است قشرهای مختلف مردم در این باره دچار سوء تفاهم شوند.

مازنی با بیان اینکه مجلس فارغ از رفتارهای پوپولیستی تصمیم می گیرد، عنوان کرد: من تاکید می کنم این روش ها، روش های خوبی نیست و اگر عناصر دلسوز نگران اصول و ارزش های انقلاب هستند مطمئن باشند ما خلاف قانون اساسی و اندیشه امام و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، تشخیص نمایندگان و فراکسیون های مختلف مجلس تصمیم نمی گیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا