خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قاضی زاده هاشمی درست گفت؟!

مهدی اسفندیار، فعال بهداشت و درمان، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی ویدیویی از حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نوشت:

ویدیویی از وزیر بهداشت دست به دست می شود که در آن می گوید: «نمی‌شود برای یکی دو سال بیشتر زنده ماندن یک بیمار یک میلیارد هزینه کرد».

در اصول اقتصاد سلامت اصلی به عنوان خرید راهبردی خدمت وجود دارد که بر اساس آن می بایست؛ با توجه به کمبود منابع و محدودیت پذیر بودن آنها؛ اولویت بندی در هزینه ها صورت بگیرد.

به این ترتیب که هزینه ها باید ابتدا به گونه ای صورت گیرد که نیازهای عمومی جامعه را در بر بگیرد؛ لذا ابتدا امورات مهمی چون پیش گیری مثل واکسیناسیون و بهداشت که دامنه ی وسیعی از جامعه را در بر می گیرد اولویت اول هزینه ها را در بر می گیرد.

سپس هزینه‌ها برای سطح دوم که شامل خدمات عمومی ویزیت هست سوق داده می شود و سپس باقی مانده ی اعتبارات برای درمان بیماری هایی که شیوع بیشتری دارند و دامنه ی بیشتری از افراد جامعه را در بر می گیرند مثل بیماری های قلبی و دیابت و ‌‌..‌‌. هدایت می شوند و به همین ترتیب باقی مانده ی اعتبارات هزینه می شوند؛ بیماری هایی مثل سرطان در گام بعدی هستند.

خلاصه اینکه برای هزینه کردن منابع ابتدا باید جامع الشمولی و شامل حال بیشتر افراد جامعه بودن در نظر گرفته شود و سپس اثر بخشی منابع و … لذا قطعا در علم اقتصاد سلامت اولویت در این است که بتوان با منابع محدود جان افراد بیشتری را نجات داد و بعد در صورت باقی ماندن منابع به سمت بیماری های نادر رفت.

منتهی نحوه ی بیان آقای وزیر به گونه ای بوده است که عامه ی جامعه اینگونه برداشت کرده اند که جان یک بیمار و افزایش یک یا دو ساله ی عمر یک انسان ارزش هزینه های میلیاردی را ندارد.

با وجود اختلاف سلیقه ی ۱۸۰ درجه ای با آقای وزیر باید بگویم که در این مورد درست گفته است البته بد بیان کرده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. پس با اولویت بندی شما هر کس مبتلا به سرطان شد باید بمیرد ، چون منابع محدود است ولی در عوض منابع برای پرداخت میلیاردی به پزشگان و واردات چای ساز……..وجود دارد !در ضمن در مورد هزینه بیماری قلبی چجوری حساب کردین دولت پول میده تا حالا اکو انجام دادین ،تا حالا عمل قلب انجام دادین ، اصلا ازمایش دادین !متاسفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا