خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جان کری:‌ ترامپ در حال خارج شدن از جهان و مجازات کردن جهان است

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: ترامپ از مذاکرات ایران خارج شد. اما شما می دانید که چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران از آن خارج نشده اند و آنها در زمانی که ترامپ در حال خارج شدن از جهان و تنبیه کردن جهان است، نشست برگزار کردند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما در مصاحبه با رادیو عمومی بین المللی (پی آر آی)، به پرسش های مارکو ورمکن مجری این برنامه درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

مجری برنامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال 2016 که دونالد ترامپ در آن به پیروزی رسید سوال کرد: «در این کشور یعنی 63میلیون نفر به دونالد ترامپ رأی دادند و66 میلیون نفر هم به هیلاری کلینتون رأی دادند. می دانیم که چه اتفاقی افتاد. تنها موضوع پوپولیسم مطرح نیست. در اروپا و در دیگر کشورها راست گراها در حال به قدرت رسیدن هستند. به نظر شما، چه عاملی سبب تشدید این خشم می شود؟ چرا این اتفاق در حال رخ دادن است؟»

کری در پاسخ گفت: «فکر می کنم این موضوع کاملا قابل درک است. به نظر من هیچ گونه رمز و رازی در این باره وجود ندارد. جهانی سازی سبب هراس مردم می شود. فن آوری سریع تر از آنکه آنها بتوانند این روند را مدیریت کنند در حال استیلا بر مردم است. این موضوع سبب هراس مردم می شود و بی عدالتی ساختاری در آمریکا وجود دارد. 51 درصد درآمد آمریکا به یک درصد آمریکایی ها اختصاص پیدا می کند. این موضوع باید سبب خشم هر کسی شود. این یک معادله سیاسی اجتماعی پایدار نیست. پول زیادی به امور سیاسی در آمریکا اختصاص پیدا می کند.»

مردم آمریکا می بینند که ترامپ در حال گستردن این باتلاق است

جان کری افزود: «سطح فساد در حال حاضر در واشنگتن و در دولت بالاست. به بررسی تعداد افرادی بپردازید که مجرم شناخته می شوند. همه آنها مجرم شناخته می شوند. تنها موضوع تحقیقات رابرت مولر درباره آنها مطرح نیست. آنها مجرم شناخته می شوند. این فاسدترین دولت نمی دانم از کدام دوره است و این بسیار عجیب است. من فکر می کنم مردم آمریکا می بینند که او در حال گستردن این باتلاق است. او خانواده خود را در کانون این باتلاق به عنوان بازیگران مهم قرار داده است. فکر می کنم شما از این موضوع اطلاع دارید. این موضوعی کاملا جدی است. من راه های میانبری را می شناسم که می توان از طریق آنها به قدرت رسید. این فرد بر سر قدرت است در حالی که پسرانش اداره امور شرکت ها را برعهده دارند و همگان فکر می کنند آنها هرگز با او صحبت نمی کنند. »

مردم به ترامپ رای دادند چون فکر می کردند سیستم به اندازه کافی در هم شکسته شده است

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در ادامه گفت: « البته، من افرادی را می شناسم که به دونالد ترامپ رأی دادند و من درک می کنم چرا آن ها چنین کاری کردند. برخی از افراد که محافظه کار واقعی هستند برای دیوان عالی به او رأی دادند به سبب آنچه که اکنون دقیقا در حال رخ دادن است. به همین دلیل آن ها به او رأی دادند. شمار زیادی از افراد از او تنفر دارند و به سیاست های او اعتماد ندارند اما احساس می کنند آنها به هیلاری کلینتون هم اعتماد نداشتند. علاوه بر این، مردم به او رأی دادند زیرا آن ها فکر می کردند سیستم به اندازه کافی در هم شکسته شده است و این که او می تواند اقداماتی را برای سیستم انجام دهد و سبب شود برخی اتفاقات رخ دهد. فکر می کنم شمار زیادی از آن ها عمیقا از سطح هرج و مرج در این ریاست جمهوری متعجب شده اند.»

در ماجرای جنگ عراق، نمی بایست حرف وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا را باور می کردم

مجری برنامه از وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پرسید: «می خواهم از شما درباره یک موضوع تأسف بار در عرصه جهانی سوال کنم. من از شما در باره صدور مجوز جنگ در عراق در سال 2002 می پرسم.»

کری در پاسخ گفت: « من به سبب باور کردن آنچه که وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا گفتند اشتباه کردم. این که آنها گفتند از دیپلماسی استفاده خواهند کرد. این که آنها قصد نداشتند وارد جنگ شوند و این که آنها می خواستند ائتلافی را دور یک میز حاضر کنند و این که آنها نمی خواستند از آراء به عنوان بهانه ای برای اعلان جنگ استفاده کنند. اما آن ها می خواستند از این رأی گیری به منظور اعمال قدرت بر صدام و دادن اجازه برای بازرسی استفاده کنند. من به سازمان ملل متحد رفتم و با اعضای شورای امنیت دیدار کردم تا از آنها بپرسم اگر ما دو یا سه ماه دیگر تلاش کنیم و صدام کاری انجام ندهد، آیا شما در آن صورت از استفاده از زور حمایت می کنید؟ آن ها گفتند بله. از این رو، فکر می کردم بر اساس اطلاعات غلط برای جنگ عجله می شود. به ما نگفته بودند. اما من این کار را انجام دادم زیرا فکر می کردم رئیس جمهور به شیوه ای مناسب رفتار می کند.»

هیچ گونه راه حلی در ارتباط با سوریه بدون تعامل با روسیه و ایران وجود ندارد

مجری برنامه از وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پرسید: «در ارتباط با روسیه، به ویژه با توجه به نقش ژنرال راد روزن اشتاین در حال حاضر، به صورت فزاینده ای نامشخص است نتیجه تحقیقات روسیه چه خواهد شد . آیا به نوعی در شرایط شبه جنگ سرد در ارتباط با روسیه و مداخله روسیه در فرایند انتخاباتی ما قرار داریم، یا این که ما در این باره به اندازه کافی نگران نیستیم؟ »

کری در پاسخ گفت: « فکر می کنم روسیه به صورتی واضح چالشی بسیار جدی برای ما در ارتباط با گزینه هایش برای دموکراسی ما و حمله به دموکراسی ما ایجاد کرد. من در گفتگوهایم با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به درک خوبی درباره برداشت های آن ها در این باره رسیدم. اما این یک بهانه نیست. ما باید با روسیه مقابله کنیم. هیچ گونه راه حلی در ارتباط با سوریه بدون تعامل با روسیه و ایران وجود ندارد. فکر نمی کنم چنین اتفاقی رخ دهد. هیچ گونه راه حلی در ارتباط با یمن بدون تعامل با منطقه به روشی وجود ندارد که شامل حضور ایران و اقلیت شیعیان نشود. فکر نمی کنم در ارتباط با این موضوع دیپلماسی در حال انجام باشد. از این رو، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و من فکر می کنم خطرات زیادی وجود دارد و فکر نمی کنم رئیس جمهور باید تصمیمات سیاست خارجی آمریکا را به دیگر کشورها تحمیل کند، اما این اتفاق رخ داده است. »

ترامپ اکنون در حال خارج شدن از جهان و مجازات کردن جهان است

مجری برنامه سوال کرد: «ترامپ از توافق نامه آب و هوایی پاریس خارج شد. او توافقی را رد کرد که شما سخت بر روی آن کار کرده بودید.»
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در پاسخ گفت: «او از توافق نامه پاریس خارج شد. اما اکثر آمریکایی ها از توافق نامه پاریس خارج نشده اند. فرمانداران ایالت ها در سراسر آمریکا، شهرداران در کشور ما هر چه در توان دارند انجام می دهند تا بتوانند به توافق نامه پاریس پایبند باشند. آنها پایگاه هایی با عنوان “ما همچنان پایبندیم” دارند و رقابتی شدید در تلاش برای اجرای توافق نامه پاریس وجود دارد. از این رو، صد و نود و پنج کشور همچنان به این توافق نامه پایبند هستند و شاید فکر می کنم صد و هشتاد کشور آن را امضا کرده اند.»

وی افزود: «ترامپ از مذاکرات ایران خارج شد. اما شما می دانید که چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران از آن خارج نشده اند و آنها در زمانی که ترامپ در حال خارج شدن از جهان و تنبیه کردن جهان است، نشست برگزار کردند. او در حال دعوت از جهان برای مضحکه قرار دادن خودش در سازمان ملل متحد است. این شش کشور دیدار کردند تا در ارتباط با این موضوع گفتگو کنند که چگونه آنها می توانند به این توافق پایبند باشند. از این رو، به همین دلیل این انتخابات -انتخابات میان دوره ای- برای کشور ما بسیار حیاتی است. زیرا این فرصتی برای تغییر مسیر از میانه راه است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا