خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهردار مشهد خواهان اختصاص ارز دولتی برای تکمیل مترو شد

شهردار مشهد با اشاره افزایش زیاد هرینه ساخت مترو، خاطرنشان کرد: با این اوضاع ارز اگر ارز دولتی به مترو تخصیص داده نشود شهرداری‌ها نمی‌توانند از عهده هزینه‌های آن برآیند و چگونه هزینه بیشتری پرداخت کنیم درحال که 70 درصد قیمت مترو مربوط به تجهیزات است.

‌به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در یازدهمین نشست تخصصی معاونان و مدیران حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور که امروز در مشهد برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای تکمیل خط 2 قطارشهری مشهد تا پایان امسال، اضافه کرد:با وجود اینکه پیش‌بینی تمام هزینه‌ها برای این امر شده بود و بسیاری از کالا خریداری شده بود، هم‌اکنون اگر بخواهیم هزینه آن‌ها را با ارز نیمایی پرداخت کنیم باید تمام پولی که برای امسال گذاشته بودیم را برای ترخیص بخش کوچوکی از کالاها که در گمرک مانده اختصاص دهیم. باید این موضوع را از دولت بخواهیم و با صحبت‌هایی که  شده دولت هم قطعاً کمک می‌کند.

وی بیان کرد: موضوع حمل‌ونقل عمومی بیش از نیم قرن است در کشور ما جدی شده است و با تجربه‌ای که بنده در این خصوص از ابتدای انقلاب دارم، در همه جلساتی که در این حوزه برگزار می‌شود همچنان حرف‌های 40 سال پیش را می‌گوییم، لذا واژه‌هایی که همواره در این حوزه بیان می‌شود را عنوان کرده تا ببینیم کشور تاکنون از نظر حمل‌ونقل عمومی چه میزان پیشرفت داشته است.

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: «قانون» نخستین موضوعی است می‌توان به آن اشاره کرد. ما باید ببینیم در حوزه قانون کمبودی در مسائل و مشکلات مدیریت حمل‌ونقل از نظر قانونی داریم یا نه. با توجه به این‌که تغییر قانون کار سختی نیست و با پیگیری و لابی انجام می‌شود، بنابراین در حوزه قانون راه برای تغییر باز است.

وی خاطرنشان کرد: «سیاست‌ دولت» موضوع دیگری است که یکی از مشکلات ما است، اما در مجموع رویکرد همه دولت‌ها با یک افت و خیزهایی مثبت بوده است. با توجه به شناختی که از این دولت دارم نگاهشان به حوزه حمل‌ونقل مثبت است. در سال گذشته شهرداری مشهد تنها شهرداری کشور بود که توانست برای قطارشهری اوراق مشارکت منتشر کند. در این فضا دَر دولت نیز باز است و اگر مصوبه‌ای را که نیاز داریم از دولت پیگیری کنیم به نتیجه خواهیم رسید.

شهردار مشهد ادامه داد: ما در مشهد خیلی با وجود مدیریت خیلی خوب پلیس راهنمایی‌ورانندگی مشکلات بسیاری در این حوزه داریم، چراکه در هر صورت راهنمایی و رانندگی جزئی از نیروی انظامی است. پلس راهور باید زیر نظر شهرداری باشد، با این وجود ما این موضوع را مانند تهران نمی‌خواهیم چراکه تجربه نشان داده است مدیریت این مسئله به صورتی که در تهران انجام شده جواب نداده است. در حال حاضر مردم تمام مسائل این حوزه را از شهرداری می‌خواهند و چون شهرداری ابزاری در این مسئله ندارد، نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

وی با اشاره به اینکه «شهرداری‌ها در حوزه مسائل حوزه محیط زیست و انسان‌محوری موفق نبوده‌اند»، خاطرنشان کرد: یکی از نمونه‌های آن موضوع دوچرخه‌سواری است. در حال حاضر در مشهد در همه جا دوچرخه عمومی وجود دارد، اما مردم از آن استفاده نمی‌کنند. این موضوع مهمی است. ما وسایل و امکانات این موضوع را در اختیار داریم اما کسی سوار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه «باید به حمل‌ونقل عمومی بیش از تعریض خیابان‌ها اهمیت دهیم»، تصریح کرد: اینکه پیاده‌روها را بهسازی کنیم خیلی بهتر از تعریض خیابان‌ها است. ما باید برای آوردن خودروها به شهر مانع ایجاد کنیم. همه چیز با فرهنگسازی حل نمی‌شود و برخی جاها بکارگیری قانون لازم است. برای نمونه در موضوع بستن کمربند، تشویق و جریمه به صورت هم‌زمان انجام شد و هم‌اکنون اکثر مردم از کمربند استفاده می‌کنند و این تجربه خوبی است که می‌توان از آن برای سایر مسائل بهره گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا