خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ فائزه هاشمی به دانشگاه آزاد

مطهره شفیعی در روزنامه‌ی «آرمان» نوشت: «نباید اثری از هاشمی در دانشگاه آزاد باقی بماند‍!» شهامت بیان این جمله را ندارند اما در تک‌تک اقداماتشان نمی‌توان معنایی جز هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد یافت. تازه‌ترین اقدامشان هم اخراج فائزه و فاطمه هاشمی از اساتید با تجربه دانشگاه آزاد بود! انتظار می‌رفت رئیس هیات موسس به پاسخگویی در قبال چرایی اخراج دختران آیت‌ا… هاشمی از دانشگاه آزاد بپردازد. با افزایش سوالات درباره چرایی این اقدام بود که 12 مهرماه نامه‌ای به امضای احمدرضا نجفی رئیس دبیرخانه هیات استان تهران منتشر شد و طی آن چهار دلیل درباره آنچه تخلف در جذب دکتر فائزه هاشمی به عنوان هیات علمی در واحد پردیس نامیده بودند، ذکر شده بود. دراین نامه آمده است: هیچ مدرکی مبنی بر انجام مصاحبه عمومی در پرونده مشارالیه موجود نیست و موضوع جذب وی در شورای جذب طرح نشده است و دراین خصوص مستندات در پرونده وجود ندارد. در ادامه آمده است: نتیجه ارزشیابی از ۱۶۵ برابر 03/82 یعنی زیر ۵۰ درصد و در پرونده مدرکی دال بر قبولی در مصاحبه علمی موجود نیست. همچنین می‌افزاید: شرکت در فراخوان ۹۲۱ خالی از اشکال نیست زیرا حداکثر سن قاعدتا در فراخوان باید ۴۰ سال باشد در صورتی که مشارالیه متولد 17/10/1341 است، هم در زمان ثبت نام درفراخوان ۵۱ ساله بوده است و در گزینه بند یک فراخوان ۹۲۱ اعلام شده است: «شرایط سنی را دارد».

پاسخ دفتر فائزه هاشمی

روز گذشته دفتر فائزه هاشمی در اطلاعیه‌ای به ادعای منتشر شده از سوی رئیس دبیرخانه هیات استان تهران دانشگاه آزاد پاسخ داد. متن این اطلاعیه بدین شرح است:«پیرو قطع همکاری تلفنی با سرکار خانم فائزه هاشمی، عضو هیات علمی واحد پردیس، دلایل آن بعد از یک هفته در مکاتبه‌ای سراپا خلاف بدون شماره و بدون تاریخ در دانشگاه آزاد به جای اعلام به ایشان، در رسانه‌ها انعکاس یافت که به انجام تخلفاتی در روند جذب ایشان اشاره گردیده است. نکاتی در رد این دلایل جهت روشن شدن افکار عمومی در زیر می‌آید: 1-در تاریخ 9/3/1390 درخواست هیات علمی شدن به صورت بورسیه رایگان از جناب آقای دکتر جاسبی ریاست وقت، مطرح شد. ایشان موافقت خود را در واحدهای اطراف تهران کتبا به پردیس ابلاغ کردند. 2- بعد از طی مراحل اداری براساس نامه شماره 3359-08111 مورخ 4/7/90 (بعد از دفاع خانم هاشمی و فارغ‌التحصیل شدن ایشان در دوره دکترا) و نامه شماره 621245/3/35 مورخ 20/7/1390 حکم کارگزینی خانم هاشمی مبنی بر شروع به کار در قالب قرارداد یک ساله صادر می‌گردد. (در آن زمان هنوز فراخوان جذب وجود نداشت. ) 3-طبق نامه شماره 833-31-115 مورخ 30/6/1395 و نامه شماره 5739/م/95 مورخ 12/7/1395 صلاحیت عمومی قطعی خانم هاشمی از سوی مدیرکل دفتر مرکزی گزینش و به دنبال آن مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد به واحد پردیس اعلام می‌گردد. (برخلاف بند 1 نامه ادعایی دانشگاه مبنی بر تخلف در روند جذب). 4-برخلاف قسمت بند 3 نامه ادعایی فوق، طبق نامه شماره 6672/35 مورخ 25/7/96 مدیرکل امور هیأت علمی دانشگاه، قبول قطعی صلاحیت علمی (مصاحبه علمی) و مجددا عمومی خانم هاشمی مورد تایید قرار گرفته است. 5- برخلاف بند 4 نامه ادعایی در مورد سن خانم هاشمی برای هیات علمی شدن، این امر کاملا قانونی و براساس بخشنامه شماره 77613/10 مورخ 14/10/94، ماده 2، بند 2 و تبصره 1 این ماده انجام گردیده است. 6 – برخلاف قسمت اول بند 3 نامه ادعایی فوق، ارزشیابی معمولا برای ارتقا صورت می‌گیرد یعنی از استادیاری به دانشیاری و… برای هیات علمی شدن در بدو امر ضرورتی ندارد. 7-لازم به ذکر است که اسناد و مدارک فوق همگی نزد خانم هاشمی وجود دارد که مراحل فوق بخش کوچکی از روند جذب است و در صورت ضرورت اعلام آمادگی جهت ارائه همگی آنها در یک کنفرانس مطبوعاتی می‌نمایند، حال چگونه است که در بخشنامه مربوطه در استان تهران یافت نگردیده است. 8-ضمنا خلاف اصلی در مورد خانم هاشمی در دوره جدید (پس از فوت آیت‌ا… هاشمی و مدیریت جدید دانشگاه) صورت گرفته است. توضیح این که طبق نامه شماره 6672/35 مورخ 25/7/96 مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه به هیات اجرایی جذب استان تهران دستور قطعی و اکید برای تبدیل وضعیت قراردادی سرکار خانم هاشمی به پیمانی به همراه تعدادی دیگر از اساتید صادر شده است که تاکنون این امر عملی نگردید و در یک مسیری عکس به همکاری ایشان با واحد پایان داده شده است که مطمئنا حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌دارند. در خاتمه عاقبت به خیری، عدالت و صداقت را برای همه آرزو داریم».

مرتبه علمی فائزه هاشمی

ادعای مطرح شده از سوی رئیس دبیرخانه هیات استان تهران دانشگاه آزاد چنان غیرقابل باور بود که سبب حیرت آگاهان شد. صادق زیباکلام به توضیحاتی درباره چگونگی هیات علمی شدن سرکارخانم دکتر فائزه هاشمی و عضویت خودش در کمیته تخصصی بررسی صلاحیت مشارالیها درسال ۹۳ پرداخت. زیباکلام چنین نوشته است: «۱-هیاتی که توانایی‌های علمی ایشان را در سال ۹۳ بررسی می‌نماید جدای از بنده شامل ۴ تن از اساتید دیگر علوم انسانی می‌شد که سه تن از آنها در ردیف سرشناس‌ترین اساتید علوم سیاسی دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی می‌شدند. ما به ایشان ۸۳ امتیاز از۱۶۵ دادیم. قطعا اگر سودای دیگری می‌داشتیم به‌جای ۸۳ عقلمان می‌رسید که نمره خیلی بالاتری به ایشان می‌دادیم. ۲-جدای از اخذ مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ناتینگهام انگلستان، خانم دکتر هاشمی اتفاقا از معتبرترین واحد دانشگاه آزاد یعنی علوم و تحقیقات تهران دکترایشان راگرفته‌اند. ۳- ایشان چندین ترم در همان واحد علوم و تحقیقات تدریس می‌کردند و به تصدیق فرم‌های ارزشیابی دانشجویان در ردیف بهترین اساتید بودند. ۴-کدام استاد در دانشگاه آزاد با رعایت دقیق ضوابط استخدامی استخدام شده آنهم در علوم انسانی که خانم فائزه هاشمی دومی باشند. ۵- ایکاش دوستان حقیقت‌یاب اصولگرا که پرونده خانم فائزه هاشمی را این چنین با دقت، وسواس و موشکافانه نبش قبر کرده‌اند، صداقت، وجدان و اخلاق بیشتری از خود نشان می‌دادند و در مورد پرونده‌های هیات علمی شدن صدها استاد وابسته به طیف خودشان یعنی اصولگرایان هم همچون پرونده خانم فائزه هاشمی اطلاع‌رسانی می‌کردند تا معلوم می‌شد صدها استاد علوم انسانی ظرف چند سال گذشته چگونه توانسته‌اند به‌استخدام هیات علمی دانشگاه آزاد در آیند. ۵- دست کم ایشان به شهادت فرم‌های ارزشیابی دانشجویان از دانش علمی مطلوب و توانمندی تدریس بالایی برخوردار هستند که خیلی از سفارشی‌های دیگر نه مدرک درست و درمانی داشتند و دارند و نه دارای یک حداقلی از سواد هستند. ۶-نکته آخر: من به‌استناد تحصیلات خانم فائزه هاشمی در انگلستان و ایران به‌علاوه قابلیت تدریس‌شان، مشارالیها را یک سرو گردن باسوادتر و صلاحیت‌دارتر از بسیاری از اساتید علوم سیاسی و روابط بین‌المللی در دانشگاه آزاد و حتی دانشگاه تهران می‌دانم و با تمام وجود صلاحیت علمی ایشان را برای تدریس در دانشگاه تایید می‌کنم.

آشکار شدن چهره

پس از انتشار خبر اخراج فاطمه هاشمی کمیته دانشجویان حزب اعتدال و توسعه در اطلاعیه‌ای خطاب به دختر ارشد آیت‌ا… هاشمی نوشت: «انسان‌های بزرگ به میزهایشان شخصیت می‌دهند و کوچک‌ها بدون میزهاشان بی‌شخصیت می‌شوند. خبر جلوگیری از حضور وتدریس شما در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از آن‌که از قدر و منزلت و ارزش‌های وجودی شما بکاهد مایه آشکار شدن بیش از گذشته چهره واقعی کسانی شد که در پس پرده چنین اقدام عجولانه و تآسف آوری قرار دارند. بی‌شک محروم ساختن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از دانسته‌های علمی و عملی و اخلاقی سرکارعالی ضربه جبران‌ناپذیری به این نهاد علمی است که این فرضیه را به ذهن متبادر می‌سازد که شاید هدف غایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید، به جای تقویت میراث گرانقدر حضرت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی، تضعیف آن باشد. امیدواریم مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نیز با پایان دادن به اینگونه اقدامات شتاب‌زده زمینه بهره‌مندی مجدد دانشجویان عزیز این دانشگاه را از آموزه‌های ارزشمند حضرتعالی فراهم آورند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از کی تا حالا معیار جذب و استخدام استاد برای تدریس در دانشگاه،فرم های نظر سنجی دانشجویان شده که ما خبر نداریم طبق کدام قانون اقای زیباکلام!؟

  2. باند جلیلی خوب دارند عقده های مناظره کذایی را روی ولایتی تخلیه می کنند. ولایتی منتظر باشد؟!

  3. یاد این شعار تو 9 دی افتادم
    این مملکت جمهوریه دهات نیست
    اینجا که باغ پسته ی بابات نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا