خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کافه انصاف» با پزشکیان و باهنر کلید خورد [+گزارش تصویری]

/ قالبی متفاوت از گپ و گفت در انصاف نیوز /

اولین گپ و گفت «کافه انصاف» با حضور دکتر مسعود پزشکیان و مهندس محمدرضا باهنر برگزار شد؛ دو چهره‌ی تاثیرگذار پارلمانی، یکی نایب رییس مجلس فعلی با گرایش اصلاح طلبی و دیگری نایب رییس مجلس پیشین با گرایش اصولگرایی. آنها در قرار صبحانه‌‌ی این برنامه حاضر شدند تا خود از هرآنچه که می‌خواهند بگویند.

«کافه انصاف» نه مناظره است، نه میزگرد است، نه مصاحبه. قالبی جدید از دور هم نشینی و گفت‌وگو که طبق قرار از پیش اعلام شده به میهمانان، ضبط نمی‌شود تا گفت‌وگو آزادانه باشد.

هماهنگی این قرار سخت بود. میهمانان در جریان دعوت از دیگری بودند. میهمان دعوت شده‌ی سوم، دکتر محمدرضا خاتمی، نایب رییس اصلاح طلب مجلس ششم بود که به دلیل مشغله‌ی کاری در این روز، امکان حضور نداشت و مهندس باهنر در ابتدای شروع جلسه، سراغ او را گرفت.

محمدرضا باهنر اندکی زودتر رسید و مسعود پزشکیان کمی دیرتر، اما از همان لحظات نخست بدون نیاز به طرح سوال‌ کلیشه‌ای و فراهم کردن زمینه‌ی صحبت میان این دو فعال سیاسی گفت‌وگو درگرفت؛ هر چند طبق قرار، میزبان فقط فراهم کننده‌ی زمینه‌ی این نشست بود و بنا هم نبود دخالتی در شروع و روند بحث و گفت‌وگو داشته باشد.

البته می‌شد حدس زد که در همنشینی این دو چه صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود. مسایلی چون برخی مشکلات فعلی کشور، جناح‌بندی‌های حزبی و گروهی مجلس، راهکارهایی برای برون‌رفت از شرایط کنونی و حال و احوال‌پرسی‌های معمول خودمانی.

صبحانه که چیده شد، هردو با مزاح بر این تاکید کردند که آیا بچه‌های تحریریه هم از همین صبحانه می‌خوردند یا نه. در حین صبحانه هم باز گفت‌وگو قطع نشد. باهنر از گعده‌ها و جلسه‌های مفصلی گفت که با برخی چهره‌های سیاسی از جمله علی لاریجانی دارند.

هر دو نکات و انتقاداتی را به مجلس فعلی وارد می‌دانستند. پزشکیان گلایه می‌کرد که برخی، نمایندگان موافق FATF را خائن خطاب کرده‌اند و می‌گفت برای اینگونه مسائل تصمیم‌گیری واحدی باید وجود داشته باشد که همه به آن تمکین کنند تا از بروز اختلاف جلوگیری شود.

او تاکید بر تشکیل چیزی با نام شورای انقلاب اقتصادی داشت. شورایی که برای تشکیل آن کسی مثل رهبری تصمیم بگیرد و همگی به تصمیم اقتصادی آن شورا به صورت واحد عمل کنند.

البته باهنر با اضافه کردن تبصره‌ای به نقطه‌نظر پزشکیان تاکید کرد که از نظر او بی اختیار شدن رییس جمهور و مجلس بحران‌زا است.

اما هردو منتقد این بودند که بخش‌هایی از هردو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا منتظر فرصتی برای مچگیری از طرف مقابل‌اند و مشغول بودن دوطرف به این امر بیهوده را در شرایط کنونی آفتی برای مسایل کشور دانستند.

از آنجایی که قرار کافه انصاف، ضبط نکردن و پخش نکردن محتوای جزء به جزء گفت‌وگوهای شکل گرفته بود، این دو بسیار راحت و بی‌تکلف باهم صحبت کردند و طبق توافق، قرار شد تا تنها گزارشی کلی از این گپ و گفت منعکس شود، آن‌هم به صورت نقل به مضمون. بخشی از این گپ و گفت هم بدون حضور اعضای تحریریه انجام شد. آنچه در این گزارش آمده بخشی از این گفت‌وگو است.

باهنر با اشاره‌ای به وضعیت کنونی مجلس گفت: اداره‌ی مجلس در این دوره بسیار سخت‌تر از دوره‌های گذشته است. حتی در مجلس اول لیبرال‎ها یا نهضت آزادی‌ها صف‌بندی‌های مشخص خود را داشتند، اما در این دوره من می‌توانم بفهمم که کار شما و علی آقای لاریجانی تا چه اندازه در اداره‌ی مجلس سخت است. چون هیچ‌یک از جناح‌بندی‌ها و صف‌بندی‌ها کاملا شفاف نیست.

پزشکیان: وقتی وزیری را استیضاح می‌کنیم و هرروز یکی را برای سوال و استیضاح می‌آوریم این یعنی ایجاد هرج و مرج برای کشور؛ به‌ویژه وقتی هیچ پیشنهاد و جایگزین خاصی نداریم. ما داریم نقشه‌های آمریکا را خودمان پیاده می‌کنیم. به نظر من رهبری برای این شرایط تصمیم بگیرند و اعلام کنند اما وقتی تصمیم‌گیری راجع به یک سری از مسایل مثل FATF به مجلس می‌آید، یک‌سری کافر و وطن فروش خوانده می‌شوند و براحتی همدیگر را حذف می‌کنند.

باهنر: یادم هست زمانی در مجلس کسی به من گفت فیش خمس و زکاتت را نگاه دار! وقتی علت را جویا شدم، گفت خیلی دور نیست که بگویند باهنر نماز نمی‌خواند.

آنها در برخی مسایل اختلاف نظرهایی داشتند از جمله درباره‌ی چگونگی طرح مسایل در افکار عمومی.

در بخشی از این گفت‌وگو پزشکیان با تاکید بر لزوم رعایت انصاف و عدالت، گفت: عدالت کرد و سنی نمی‌شناسد. اما الان نماینده‌ای که زرنگ‌تر است سهم دیگر جاها را می‌گیرد و برای منطقه‌ی خود مصرف می‌‌کند.

باهنر نیز نقدهایی به ساختار مجلس دارد.

گفت‌وگوی این رو نواب فعلی و اسبق مجلس که در بخش‌هایی بواسطه‌ی صمیمیت، شخصی‌تر می‌شد، به خاطره‌ی مهندس باهنر از دکتر پزشکیان رسید. باهنر نقل کرد که: آقای دکتر پزشکیان یکبار مرا نجات داد. نمی‌خواستم عمل کنم، اما وقتی من را معاینه کرد، مجبورم کرد که هرچه زودتر بستری شوم و قلبم عمل شود. آقای دکتر شما هنوز طبابت می‌کنید؟

پزشکیان با اشاره به اینکه پس از دوران وزارت بهداشت در دولت خاتمی، در دولت احمدی نژاد دیگر کار دولتی نداشت گفت: بله، با این وضعیت نباید به تداوم صندلی و مسند امید بست. ما کار خودمان را می‌کنیم.

باهنر هم گفت: سه گروه نباید کار خود را تحت هر شرایطی و گرفتن هر پست و مقامی رها کند. معلم درسش را، آخوند منبرش را و پزشک مطبش را.

در پایان این دیدار مهندس باهنر که تاکید کرده بود گعده‌هایی مفصل با سیاسیون دیگری چون علی لاریجانی دارد، با رد و بدل کردن شماره با دکتر پزشکیان قرار دیداری مفصل‌تر را با یکدیگر گذاشتند.

«کافه انصاف» با پزشکیان و باهنر

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. جالب بود
    حیف آقای خاتمی نیامد.ایکاش تفصیلی تر گزارش تهیه می شد.
    بامید ادامه آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا